Fineer schuifdeur herkleuren?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
6 jaar gelden lieten we een fineer schuifdeur installeren. Uitgevoerd in notenhout. Destijds bij interieurbouwer de kleur gekozen op basis van een klein staaltje. Nu hebben we onlangs een nieuw tv-meubel in noten dat een pak donkerder is. Die deur is erg ‘rood’ in verhouding met het meubel.

Is het mogelijk (gezien de geringe dikte) om die deur op te schuren (?) en opnieuw donkerder in te kleuren?

alle tips zijn welkom!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
746
Enschede, Twente
Als iets te rood is, kun je dat met transparant groen corrigeren. Ik zou de oppervlakte van de deur isoleren (schellak) en dan met dunne lagen beits behandelen. NB Telkens goed laten drogen, anders kun je het resultaat niet goed beoordelen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
157
Zutphen
Je kan opschuren met kans dat je door het fineer gaat gelet op het dunne fineer wat tegenwoordig gebruikt wordt, Misschien heb je geluk. Gebruik fijn schuurpapier hoger dan 150. Misschien een klein stukje proberen dat uit het zicht is?
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Als iets te rood is, kun je dat met transparant groen corrigeren. Ik zou de oppervlakte van de deur isoleren (schellak) en dan met dunne lagen beits behandelen. NB Telkens goed laten drogen, anders kun je het resultaat niet goed beoordelen.
Kan je me aub iets meer uitleg geven? Ik ben niet zo thuis in afwerkingsproducten.

Wat bedoel je met ‘isoleren’ van de oppervlakte. Wat precies is ‘shellak’ en hoe gebruik ik het? En kan je me groen transparante beits aanraden? Merk, type, ...

alvast bedankt en excuses voor de vele vragen!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
746
Enschede, Twente
Isoleren: op het moment dat je afwerking hebt die IN het houtoppervlak kan dringen, is het proces onomkeerbaar. Middels schellak (shellac in het Engels…) voorkom je dat.

Om een rode gloed te corrigeren gebruik je groen in minimale hoeveelheden — dat betekent dus niet met een groen product, maar met een heel transparant product met een beetje groen pigment erin. Dus in heel dunne lagen (bij voorkeur sprayen) opbouwen tot het gewenste effect bereikt is.

Goede info over dit soort restauratie vind je in het YouTube-kanaal van Thomas Johnson Antique Furniture Restoration.

De materialen en tevens veel info via Meubeluniek Meppel. Mss kun je daar telefonisch uitleg en advies krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en mark20v

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Isoleren: op het moment dat je afwerking hebt die IN het houtoppervlak kan dringen, is het proces onomkeerbaar. Middels schellak (shellac in het Engels…) voorkom je dat.

Om een rode gloed te corrigeren gebruik je groen in minimale hoeveelheden — dat betekent dus niet met een groen product, maar met een heel transparant product met een beetje groen pigment erin. Dus in heel dunne lagen (bij voorkeur sprayen) opbouwen tot het gewenste effect bereikt is.

Goede info over dit soort restauratie vind je in het YouTube-kanaal van Thomas Johnson Antique Furniture Restoration.

De materialen en tevens veel info via Meubeluniek Meppel. Mss kun je daar telefonisch uitleg en advies krijgen.
Goede vrienden van mij doen touch up werk op superjachten van Feadship, Oceanco etc. Zoals Bert het adviseert, zo doen zij het ook. Zo kleuren ze ook fineer uit verschillende sets naar dezelfde kleur. Sealen en dan voorzichtig bijkleuren met licht ingekleurde blanke lak. Zou wel watergedragen lak gebruiken en geen blanke lak op alkyd basis, die is van zichzelf nogal geel.

Ben heel benieuwd naar het resultaat.

@Bert Vanderveen mooie link naar het youtube kanaal.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.