Fineer of massief ?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Had een idee voor een aanrechtblad van eiken en purperhart.
Nu ik alles in huis heb begin ik toch te twijfelen....(niet over de soorten/kleuren over smaak valt niet te twisten)

Voornamelijk over de werking van het hout.(gezien de gootsteen etc )
Eerst had ik bedacht alles in de epoxy te zetten maar daar begin ik van terug te komen...(Leek me een degelijke oplossing op de zooi die het maakt na)
Toen dacht ik ach gewoon massief hout verlijmen.( in 2 delen verlijmen zodat het door de vandikte kan en daarna samen voegen met duvels,lamello,domino's verzin het maar)
Daarna zat ik te denken aan mdf/multiplex met 5mm fineer stroken .(mocht er ooit schade zijn kan ik een kleiner stukje vervangen)



Ik hoop dat iemand wat wijsheid over heeft hoe dit aan te pakken.
Alvast bedankt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Geen hout gebruiken.
Er zijn veel betere materialen voor een keukenblad.
Wil je iets dat onderhoudsvriendelijk is en lang meegaat, valt hout af. Dan kom je terecht bij formica, composiet of natuursteen.
Ik heb een massief beuken tablet gehad, maar wil dat niet meer. Een keuken moet in de eerste plaats onderhoudsvriendelijk en bestand tegen allerlei invloeden zijn.
Hout is dat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Rdl

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb ooit jaren geleden een 3cm dik eiken blad gemaakt in 3 stukken van 3mtr, 4mtr en 3,5 mtr met aan de voorkant een 4cm dikke rand die bovenop heel flauw rond gefreesd was, zodat je een waterkering krijgt.
Dat blad hebben we toen behandeld met botenlak, nadeel, vonden sommigen, is dat die lak glimt. Maar ik heb er heel veel plezier van gehad. De laatste laklaag hebben we er op gezet nadat we het blad hadden geinstalleerd. Wel het blad aan boven en onderkant lakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.776
2.609
Gaanderen
Ik heb net als Mathieu een beuken aanrechtblad gehad. Ik wil er nooit meer een waar een wasbak inzit.
Gaan meestal als eerste "lekken" bij de kraan. Met lekken bedoel ik dat er vocht in het hout komt.
Probleem kan ook zijn als je vrouw/partner hem even flink in de olie zet en deze niet meteen eraf haalt.
Lekkere plakzooi. Als werkblad meteen doen als je het mooi vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Geen hout gebruiken.
Er zijn veel betere materialen voor een keukenblad.
Wil je iets dat onderhoudsvriendelijk is en lang meegaat, valt hout af. Dan kom je terecht bij formica, composiet of natuursteen.
Ik heb een massief beuken tablet gehad, maar wil dat niet meer. Een keuken moet in de eerste plaats onderhoudsvriendelijk en bestand tegen allerlei invloeden zijn.
Hout is dat niet.
Klopt maar wat is daar nou leuk aan :p
Ik heb ooit jaren geleden een 3cm dik eiken blad gemaakt in 3 stukken van 3mtr, 4mtr en 3,5 mtr met aan de voorkant een 4cm dikke rand die bovenop heel flauw rond gefreesd was, zodat je een waterkering krijgt.
Dat blad hebben we toen behandeld met botenlak, nadeel, vonden sommigen, is dat die lak glimt. Maar ik heb er heel veel plezier van gehad. De laatste laklaag hebben we er op gezet nadat we het blad hadden geinstalleerd. Wel het blad aan boven en onderkant lakken.
Genoteerd geen botenlak tenzij we glans willen.

Ik heb net als Mathieu een beuken aanrechtblad gehad. Ik wil er nooit meer een waar een wasbak inzit.
Gaan meestal als eerste "lekken" bij de kraan. Met lekken bedoel ik dat er vocht in het hout komt.
Probleem kan ook zijn als je vrouw/partner hem even flink in de olie zet en deze niet meteen eraf haalt.
Lekkere plakzooi. Als werkblad meteen doen als je het mooi vind.
Gok dat ik verantwoordelijk word voor de olie :p
Maar er komt ook een nieuwe gootsteen.
Zat te kijken naar 1 met de kraan in het staalwerk.(gezien water met hout effect)
Beetje dit idee.
1652809889614.png


Ging mij voornamelijk om het werken zoveel mogelijk te beperken.
Vandaar de verschillende optie's.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
507
747
Zuid West Drenthe
20 jaar terug heb ik een massief eiken aanrecht gemaakt met eiken waterkering in verstek rondom.
De lijst rondom (langs op dwarshout) heeft nooit problemen gegeven met werken.
De problemen kwamen op de overgangen van spoelbak en kraan.
Uiteindelijk kruipt daar vocht onder, wat je ook probeert.
Voor ons geen massief blad weer.
We hebben nu gekozen voor beton.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
20 jaar terug heb ik een massief eiken aanrecht gemaakt met eiken waterkering in verstek rondom.
De lijst rondom (langs op dwarshout) heeft nooit problemen gegeven met werken.
De problemen kwamen op de overgangen van spoelbak en kraan.
Uiteindelijk kruipt daar vocht onder, wat je ook probeert.
Voor ons geen massief blad weer.
We hebben nu gekozen voor beton.
Wat had je gebruikt als afwerking?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Ik ben wel een liefhebber van hout in de keuken. Maar dan wel aan de droge kant, niet de natte.

Veel eilanden zijn kookeilanden. Da's jammer want dan sta je veel tijd met de rug naar de ruimte / gasten. Ik heb er steeds voor gekozen om het eiland alleen voor het prepareren te gebruiken. Tegen de muur is er water en wordt er gekookt. Op het prepareereiland is een beuken blad prima. Vooral als je zelf brood bakt is het handig.

In de badkamer heb ik een bamboe-blad met twee verzonken wastafels en kranen met losse draaiknoppen. 3x in de osmo en 15jaar niet meer naar omgekeken anders dan er even met een droge handdoek overheen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Dus tot zover over massief.
Het kan en moet goed komen alleen bij de waterkant is vragen om eventuele problemen.

Heb alleen nog geen meningen gehoord over 5mm fineer?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Gewoon in het algemeen.
Gezien de reacties tot zover over massief krijg ik het idee dat het weinig uitmaakt(oke mdf of spaanplaat is vragen om problemen bij de kraan/wasbak)

Gaat mij nu puur om de werking van het hout.
Mijn gedachte gang: die 5mm kan je dieper/makkelijker behandelen dan een massief blad waardoor je minder werking zou kunnen krijgen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik heb me niet gewaagd aan een houten of bamboe blad. Het was wel een stuk voordeliger geweest omdat ik deze dan ook zelf had kunnen maken, maar RVS is denk ik toch wel een stuk praktischer. Het grote nadeel van RVS is dat het enorm krast, pas na verloop van tijd is het aantal krassen dusdanig dat het weer een mooi mat oppervlak heeft. De RVS bladen steken lekker af tegen al het bamboe, zelf vind ik de balans qua kleuren prima uitgepakt. Met hout als werkblad was het denk ik ook een beetje "te" geworden. Maar dat is mijn mening.

 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
471
660
47
Breda
Dus tot zover over massief.
Het kan en moet goed komen alleen bij de waterkant is vragen om eventuele problemen.

Heb alleen nog geen meningen gehoord over 5mm fineer?


Groen watervast mdf (2 kagen mdf sealer) met 5mm eik en meranti. 2 lagen Skylt original en 1 laag Skylt titanium.
Randjes goed afgekit. Tot nu toe nog niet kromgetrokken ofzo. 😄

1818625A-7E4C-4406-AC9D-577187009206.jpeg

1EF5A66E-290A-47C7-A255-D8C8D499B387.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
471
660
47
Breda
Gisteren opgeleverd? ;)
Haha, het zit nu al een jaar in mijn cabin in de bossen. Ramen staan altijd op kierstand dus aanrechtblad is onder invloed van vocht en temperatuur wisselingen.

Ik heb het blad wel vast gelijmd op de kast corpus en dan ook nog eens om de 30cm pocket holes gebruikt. Het blad krijgt niet veel kans om te bewegen. 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.