Fineer-kast opknappen

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Hallo,

Ben hier al een tijdje niet meer geweest ... te veel hobby's maar vooral veel te druk met een verbouw- en verhuissituatie ...
Ik sta nu echter voor een vraagstuk waar ik hoop hier wat raad te kunnen vinden.

Mijn moeder zal binnenkort verhuizen naar een kleinere woonst en wil graag enkele meubelstukken meenemen, mits ik ze wil/kan opknappen.
Het gaat om een eettafel en (een deel van) een muurkast. Beide geen vol hout maar fineer. Zie ook de foto's.

Nu zijn de meubelstukken al ongeveer 40 jaar oud, maar wel nog van goede kwaliteit en goed in orde. Alleen hier en daar wat verkleurd.
Het is allemaal donkerbruin gebeitst en vernist destijds, en ze wil ze liever in en zwarte beits zien.

Ik heb 3 mogelijkheden :
  1. zo verhuizen mits ik dat verkocht krijg aan haar
  2. alles weg en nieuwe kopen
  3. opknappen in het zwart.

Gezien ik geen zeeën van tijd heb maar er wel wat werk kan/wil insteken wil ik me eerst eens even oriënteren, en dan vooral : Als ik naar zwarte beits wil, in hoeverre zou de huidige vernis, beits of kleurvernis er af moeten, en hoe krijg ik dit snel en egaal voor mekaar ? Want als relatief snel en egaal niet lukt valt optie 3 alvast weg. Heb alleszins niet de tijd om een ganse week te spenderen aan die voorbereiding.
Demonteren en transporteren moet sowieso voor het verhuizen. Optie 1 en 2 verschillen enkel in de voorzichtigheid van dat werkje :)

Persoonlijk dacht ik aan luchtgommen, maar nooit zelf gedaan, en niet direct een idee of het mits huren installatie haalbaar is. Als iemand me kan helpen met welke druk en welk straalmiddel ik dan best gebruik : laat die info maar komen !

Voordeel is wel dat 1 van de 4 kastdelen sowieso weg moet, dus ik heb oefenmateriaal.

Het afwerken zelf erna ben ik ook nog niet uit : Beitsen of ineens enkele lagen kleurolie ? om het echt zwart te krijgen met de houtstructuur nog zichtbaar ???

Graag wat nuttige tips & tricks dus !

Bedankt alvast !
scOOb

IMG_5312.jpegIMG_5315.jpegIMG_5316.jpegIMG_5317.jpegIMG_5318.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_5314.jpeg
    IMG_5314.jpeg
    100,3 KB · Weergaven: 1
  • IMG_5323.jpeg
    IMG_5323.jpeg
    19,1 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je je veel werk wilt besparen, door eerst alles kaal te halen, zou je kunnen overwegen om een dekkende zwarte beits te gebruiken.
Dit is wel een leuk artikel waar e.e.a. beschreven wordt.

jaap

ps, overigens ook weer wat geleerd, had nog nooit van luchtgommen gehoord.....
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Als je je veel werk wilt besparen, door eerst alles kaal te halen, zou je kunnen overwegen om een dekkende zwarte beits te gebruiken.
Dit is wel een leuk artikel waar e.e.a. beschreven wordt.

jaap

ps, overigens ook weer wat geleerd, had nog nooit van luchtgommen gehoord.....
Tja ... zo zie je maar. Leren we allemaal iets bij.
Ik ga het artikel eens lezen maar vrees er op voorhand al wat voor. Wil wel de nerven zichtbaar houden...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Geen ervaring met opknappen van een gefineerd oppervlak. Vanwege de kwetsbaarheid van fineeropp vraag ik mij af of er speciale dingetjes zijn waar je rekening mee moet houden of nog tot complicaties kan leiden. Hier zitten vast mensen die er ervaring mee hebben.

PS: Interessant artikel trouwens waar Jaap naar verwijst.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
296
132
55
Luzy Saint Martin
Bij fineer heb je soms last van lijmdoorslag, zeker bij eiken met zijn grote poriën. Daar pakt de beits niet op.
Als er met dierlijke lijm gefineerd is kan de lijmlaag aardig gekristalliseerd zijn. Als je dan met waterbeits gaat kleuren heb je kans dat het dineer gaat bobbelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.