Fineer dressoir kast opknappen

Jordanj42

Nieuw lid
23 nov 2023
2
10
's-Hertogenbosch
Hi!

Ik ben bezig met een dressoir kast op te knappen.
Er zit een dunne fineer laag op die ik ondertussen lichtjes heb opgeschuurd (doet wonderen). Ook heeft het kastje problemen gehad met houtworm. Deze heb ik nu geïmpregneerd en is (voor zover ik kan beoordelen) nu houtworm vrij. De gaten heb ik opgevuld met het vrijgekomen schuursel+ houtlijm (dat zijn de vlekjes die je op de foto ziet, en die kan ik nog lichtjes wegschuren). De volgende stap is om hem weer mooi af te werken. Ik zie online veel verschillende methodes om dit te doen. De vraag is wat zouden jullie aanraden op basis van deze foto?

Ik zat zelf te denken aan een transparante (zijdeglans) lak of beits: bijvoorbeeld van Cetabever of Rambo Pantserlak.

Groet,

Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-23 om 11.13.49_accb2116.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik twijfel ook of dit goed komt. Houtlijm zorgt er namelijk voor dat de afwerking niet in het hout kan dringen. Een beits dringt (deels) in het hout, dus dat zou ik niet kiezen. Doe inderdaad eens een proefstukje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Volgens mij zie ik ook een watervlek op het rechterdeurtje. Zwart ebben beitsen en dan maar hopen dat jouw plamuur de kleur opneemt. Dat moet je dan wel mooi vinden.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Twee lagen triplex of massief hout met daartussen latten van massief hout (meestal vuren)
Het is een wat ouderwetse soort plaatmateriaal vandaar mijn suggestie dat dit meubel daaruit opgebouwd is.
Ik heb veel van dit soort meubels gezien en onderhanden gehad en meestal waren deze opgebouwd uit meubelplaat.

Meubelplaten_plaatje.jpg

Meubelplaten_plaatje.webp
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.