Fineer - benodigdheden

Hal.il

Nieuw lid
24 nov 2025
1
0
Rotterdam
Dag allemaal,

Ik ben vrij nieuw hier. Ik wilde graag een vorm/kunstwerkje in fineer op een planttafeltje gebruiken. Nooit eerder gedaan, maar ik wilde weten wat de beste gereedschap er voor is. Misschien denk ik te simpel, maar is een stanley-mes niet afdoende?

Anderen raden Scalpel Swanson 3L aan: Scalpel voor fineerwerk

Weer anderen komen met een schoenmakersmes. Er leiden meerdere wegen naar Rome, maar ik heb hulp nodig van enkele cartograven.
Mijn idee was een schaakbord te maken, met golvende bewegingen, dus ik moet zeker met zand gaan schroeien. Maar misschien zijn er andere leukere exemplaren.

Wat heb ik dus nodig voor een goed resultaat?

Hartelijk dank voor jullie hulp alvast,

Hal.il

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.296
1.075
Nootdorp
Leuk idee. Ik heb geen ervaring met deze techniek, maar de genoemde scalpel lijkt me zeer geschikt. Ik vernam op youtube dat lasersnijden ook zeer geschikt is voor fineer. Dan heb je wel iemand nodig die een lasersnijder heeft. Succes! Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
277
143
Leeuwarden
Je kan ook een korte cursus volgen. In de Beemster wordt deze cursus aangeboden. Het gaat je enorm helpen om de juiste keuzes te maken.

In deze cursus van 5 dagdelen leer je om een prachtig mozaïek te maken van verschillende houtsoorten. Je maakt composities met verschillende soorten fineer. Je kunt zo’n compositie lijmen en/of persen op een paneel dat later gebruikt wordt in een tafel, een dienblad of gewoon als wandversiering. Door deze cursus neemt je hout- en materiaalkennis enorm toe. Als eindopdracht maak je een eigen ontwerp op A4-formaat.
Fineren - Beemster school voor meubelmaken

er zijn vast meer partijen die zoiets aanbieden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.