fijnstof filter grote werkplaats

jdrijvers

Nieuw lid
18 nov 2017
3
11
Goedenavond,

ik heb een redelijk grote werkplaats waar verschillende werkzaamheden plaatsvinden van machinale tot handmatige bewerkingen.
bij deze werkzaamheden komt een hoop stof vrij. Om dit op te lossen heb ik bij een bedrijf een offerte voor een filtersysteem opgevraagd. De prijs viel me heel erg tegen en staat niet in verhouding met de werkzaamheden die er plaatsvinden.
Een collega vertelde me over de Dustco Bullduster B12. ik kan hier alleen niet veel ervaringen over vinden op internet vandaar dat ik het hier probeer.

WhatsApp Image 2021-01-10 at 19.00.40.jpeg
ik wou hem in het midden van de werkplaats ophangen met een bouwlier zodat ik hem makkelijk kan laten zakken als de filters schoongemaakt moeten worden.
de grote vraag is: hebben mede houtbewerkers ervaring met de bullduster die ze willen delen. of natuurlijk een ander betaalbaar fijnstof filtersysteem.

Alvast bedankt
Joris
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Goedenavond,

ik heb een redelijk grote werkplaats waar verschillende werkzaamheden plaatsvinden van machinale tot handmatige bewerkingen.
bij deze werkzaamheden komt een hoop stof vrij. Om dit op te lossen heb ik bij een bedrijf een offerte voor een filtersysteem opgevraagd. De prijs viel me heel erg tegen en staat niet in verhouding met de werkzaamheden die er plaatsvinden.
Een collega vertelde me over de Dustco Bullduster B12. ik kan hier alleen niet veel ervaringen over vinden op internet vandaar dat ik het hier probeer.

Bekijk bijlage 96387
ik wou hem in het midden van de werkplaats ophangen met een bouwlier zodat ik hem makkelijk kan laten zakken als de filters schoongemaakt moeten worden.
de grote vraag is: hebben mede houtbewerkers ervaring met de bullduster die ze willen delen. of natuurlijk een ander betaalbaar fijnstof filtersysteem.

Alvast bedankt
Joris
Daar is al veel over geschreven op dit forum dus zijn er wel wat lijntjes over te vinden, een gewaardeerd mede forum lid “ kor” kan je goed op weg helpen met een vrij eenvoudig zelf te monteren fijnstof filter kijk eens op kiesvoorminderfijnstof.nl ik heb zelf een redelijke werkplaats van 480 m3 en hij heeft mij goed geadviseerd , tot op heden heb ik er zelf nog niets mee gedaan maar op korte termijn gaat dit wel gebeuren suc 6
 
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout en vandikte

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Als ik het goed heb heeft kor ook iets gedaan voor masave en die hal is toch flink groter dan wat ik hier zie.
Ik ben trouwens erg tevreden over de fijnstof afzuiging van kor. maar mijn hal/werkplaats is nog geen 20m2
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Joris heeft zojuist een voorstel ontvangen.
Zijn werkplaats is behoorlijk, zodat ik adviseer om hier 2 reinigers van elk 2500 m3/h in te hangen, elk met een variac. Bij Masave hangen inderdaad ook 2 stuks, die hun werk goed doen.
Een Bullduster B12 is in dit geval geen optie, dan zouden er 5 stuks in Joris zijn hal moeten...

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek en Athanor

jdrijvers

Nieuw lid
18 nov 2017
3
11
Hallo Allemaal.

ik ben druk bezig geweest met de fijnstof filter. Het maken van de filter kasten was zo gepiept alleen het ophangen en de stroom was een ander verhaal.
ik heb ze de afgelopen 2 dagen flink gebruikt en ben erg tevreden. ik merk nu al dat er minder stof in de lucht hangt. en de luchtverplaatsing zal tijdens warme zomer dagen ook fijn zijn.

Kor erg bedankt voor je advies.

DSC_0355-min.JPGDSC_0357-min.JPGDSC_0363-min.JPGDSC_0364-min.JPG
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo Allemaal.

ik ben druk bezig geweest met de fijnstof filter. Het maken van de filter kasten was zo gepiept alleen het ophangen en de stroom was een ander verhaal.
ik heb ze de afgelopen 2 dagen flink gebruikt en ben erg tevreden. ik merk nu al dat er minder stof in de lucht hangt. en de luchtverplaatsing zal tijdens warme zomer dagen ook fijn zijn.

Kor erg bedankt voor je advies.

Bekijk bijlage 98089Bekijk bijlage 98090Bekijk bijlage 98091Bekijk bijlage 98092
Mooi dat het zo vlot aangepakt en opgelost kon worden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Dan zouden ze elke een slag moeten draaien denk ik, zodat je een cirkel crëeert. Dus de ene met de blaaskant naar de linkerkant en de andere naar de rechterkant.

Al denk ik dat het in de praktijk geen ene kont uitmaakt, en de lucht zowiezo schoon word.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Joris heeft zojuist een berichtje van mij gehad.
De units hangen op de juiste plek, wellicht zou beter 1 omgekeerd kunnen worden om een nog betere recirculatie te krijgen, maar dit is ook goed.
Helaas is de filteropbouw hier niet goed gegaan, er wordt nu eerst aangezogen over het fijnfilter. Dat zou het voorfilter moeten zijn. zie bouwtekening.
Op deze manier raakt het fijnfilter snel vol, omdat het niet wordt beschermd door het voorfilter.
En waarschijnlijk zit het voorfilter in de kast voor de ventilator en dat heeft weinig zin.

Groet, Kor
 

Bijlagen

  • filterunit -full-size-maatvoering.pdf
    39,1 KB · Weergaven: 58
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.