Figuurzaagmachine en snelspan systeem

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Vorige maand heb ik een Einhell figuurzaagmachine gekocht en er de afgelopen weken wat mee gewerkt. De machine werkt prima en doet zijn werk goed. Het is een eenvoudige machine. Er gaan figuurzaagjes in met een stift aan onder- en bovenzijde. Of dit te wijzigen is weet ik niet. Vandaar de volgende vraag.
Heeft iemand ervaring of dit om te bouwen is naar een snelspan syteem voor stiftloze zaagjes?
 

Bijlagen

  • figuurzaag1.jpg
    figuurzaag1.jpg
    475,8 KB · Weergaven: 9

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Die figuurzaagjes met pennetje zijn langer dan de "gewone" zaagjes. 40 mm, om precies te zijn. (Op de totaallengte vergeleken gemeten, zojuist)
Kan de arm van jouw machine zo ver extra worden gespannen? Dat is mijn eerste vraag/zorg.
Dan zou je V-vormige spanblokjes moeten (laten) maken, zoals op de Hegner-machines.
Die moeten dan weer in de houders op de armen passen. En de bovenste zou dan het lengteverschil moeten gaan opvangen. Dat zal in elk geval altijd ten koste van je zaaghoogte gaan.
Ik denk eigenlijk dat je beter een andere machine kunt kopen. Hoewel ik op internet zie, dat Einhell ook wel heel dunne zaagjes verkoopt voor zijn machines.
Ik zou persoonlijk een poging wagen, omdat ik ook veel aan metaalbewerking doe. (Hier staan twee metaaldraaibanken en een freesbank), dus ik zou voor mezelf een constructiepoging wagen, maar eerlijk gezegd, denk ik dat de "verloopblokjes" het snel opgeven omdat je het materiaal moet kunnen harden. Anders zijn de klemvlakken zó versleten of ingesleten. Ik heb wel rond zilverstaal liggen, maar uiteindelijk moet je naar een hoekige vorm toe.
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Bedankt voor je reactie en info.
De arm kan ongeveer 10 mm extra gespannen worden. Dat is natuurlijk te weinig voor je voorstel.
De zaagjes met en zonder dwarsstift zijn beiden 130 mm lang. dus het verloopstuk hoeft niet veel naar beneden.
Ik zag op Ebay het volgende verloop product maar ik weet niet of hier het snelspansysteem wat ik op youtube zag op past. Dit mag max 12 mm breed zijn en heeft een V-vormig blad.
www.ebay.de/itm/Sageblatthalterung-OBEN-passend-fur-Einhell-TC-SS-405-E-Dekupiersage-Laubsage/283666274501?hash=item420bd3d8c5:g:S-4AAOSwu~ldwowa
www.youtube.com/watch?v=UfN30-DuKx0

Ik zal op Ebay dat eens navragen.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Zoiets gaat zeker werken. Deze heb ik vroeger ook gebruikt, ik had ze bij de plaatselijke fietsenmaker gehaald.

groeten,
Patrick
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.