Festool schroefboor machine

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Ik ben al een tijdje 2e-hands Festool aan het afstruinen. Gaat nog niet lekker omdat ook de 2e-hands prijzen stevig zijn. 😅
Ik wil graag een Festool schroefboor machine die stil maar toch krachtig is. Zeker geen klopschroefboor. Te veel herrie.
Kunnen jullie op ervaring een aanbeveling doen?

Alvast bedankt.
Jan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik had & heb nog altijd een festool-schroefboor
die ligt sinds meer dan een jaar onder het stof
voor mij te groot en te zwaar geworden
verdrongen door een blauwe bosch 12V met alle toebehoren
nieuwprijs lager dan die van een 2dehandse festool
bij een toevallige vergelijking - zowel collega als ik draaiden schroeven uit - bleek het boschke van 12V de klus aan te kunnen, maar de festool van 18V niet
was het batterijniveau van de festool te laag ?
vergelijk de afgegeven newtons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
ZotVanHout ik ben jarenlang Festool dealer geweest en in die tijd was het gewoon zo dat de festool accuboormachines veel minder krachtig waren dan andere merken. Wij verkochten ze toen ook nauwelijks aan de bouw. Antwoord van Festool deze machines zijn niet voor de bouw maar voor meubelmakers en voor de afbouw. Met Protool hebben ze het toen geprobeert om het bouwsegment te veroveren. Nu zit alles weer bij Festool. Ik heb best wel veel oudere festo/festool machines waar ik zeer tevreden over ben maar of ik nu een nieuwe Festool accuboormachine zou kopen? Ik denk het niet. Ik vind de prijs voor een machine met twee accu's te hoog, dit komt mede omdat dit van milwaukee diverse boormachines en 18 v accu;s heb. Dus overstappen is ook allemaal nieuwe accu's (de wet van de remmende voorsprong)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
De festool CXS is een hele fijne schroeftol. Maar wel meer voor meubel en montage werk.
Voor het zwaardere werk heb ik de nieuwe TPC 18/4 (met actie kick back) Ook dat vind ik een prettige machine, maar ook een stuk zwaarder. Reden voor Festool v.w.b. de TPC is omdat die accu ook weer op mijn andere machines passen.

Ik heb ook wel andere merken gehad en dat werkt uiteraard ook prima. Ik gebruik het niet dag in dag uit. Maar vind de CXS wel echt een hele fijne machine..
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Denk dat de T18 of C18 dan de beste opties zijn, die is een stuk krachtiger dan de CXS of TXS, maar ook weer niet zo zwaar als de PDC of TPC.

Tweedehands zou je dan ook kunnen kijken naar de C12 of C15, omdat die een stuk goedkoper zijn, maar die accu's zijn dan niet weer niet te gebruiken op nieuwere Festool machines.

Heb onlangs ook een tijdje de tweedehands Festool boormachine prijzen gevolgd, maar moet zeggen dat alleen de oudere modellen een koopje kunnen zijn (bijv. 50-75 euro voor volledige set C12 of C15). Een T18/C18 of PDC zijn behoorlijk aan de prijs, waar je ook een mooie nieuwe Makita oid voor zou kunnen kopen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Bedankt voor de info heren. Het bevestigd mijn vermoeden naar inderdaad ook een tijdje de prijzen te hebben gevolgd en proberen uit te vinden wat voor mij de juiste versie is.
Ik hoorde vandaag ook dat de nieuwere sterkere modellen ook een eigen bit ontwerp hebben en dus geen "algemene" bitjes kunnen hebben. Ook best wel nadelig.

Ik koop wel een stille Makita.

Bedankt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Als je het niet te gek maakt kun je met een CXS of TXS prima uit de voeten. Als je echt ladingen 6x100 of langer wilt gaan schroeven wordt het lastig maar voor alle andere is hij sterk genoeg.

heb je een feston in sustainer met 2 accu's voor iets van 240 euro en voor net iets meer als 300 euro de complete set.

Ik pak bijna altijd die CXS omdat hij zo lekker licht is en bijna nooit de zwaardere machines die ik ook heb. Zitten 2 accu's bij en die gaan echt lang mee
 
  • Leuk
Waarderingen: avos, Jan. en city17

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Bedankt Scheppie.
Maar zoals ZotVanHout heb ook een Bosch set en die kan het wel aan .... tot op zekere hoogte. En als het dan echt stevig moet pak ik wel de TD172 of TD001.
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Ik heb een Festool T18 (eventueel met accu’s) staan die ik niet meer gebruikt sinds ik de TPC heb. Als je interesse hebt mag je een PM zenden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.