Festool RTS 400 REQ

edwin1001

Nieuw lid
28 aug 2020
9
2
Is er iemand bekend om van deze Festool schuurmachine de koolborstels te vervangen.
Kan je dit zelf ? Ben zelf best handig, maar heb dit nog nooit gedaan.
De machine is van eind 2016 en bij het aanzetten stottert deze. Na een paar tellen is het weg en blijft weg.
Ik denk dat de koolborstels versleten zijn.
Ben zelf schilder van beroep en gebruik de machine regelmatig.
Hoor graag een reactie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
De laatste keer dat ik dit gedaan heb is lang geleden bij een festo rs4 zeker meer dan 20 jaar geleden.
Het is zelf te doen maar kost je wel tijd. Ik denk eerder dat het aan de schakelaar/elektronica ligt.
Als de koolborstels versleten zijn komen er echte vonken. Als je dit ding toch open hebt vervang dan de lagers
als ik het goed onthouden heb nr 608 2z . Er zit ook een excenter in bij de zool. Leg deze op een vlakke plaat en kijk of deze nog vlak is. Deze kan verbuigen als de machine valt.
Je kan hem ook ter service aanbieden en dan krijgt ie meestal een grote beurt tegen een vaste prijs. Wel een festoolprijsje ;)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Festool heeft meestal de mooie koolborstels waarin een kunststof pennetje zit,is de koolborstel te ver versleten dan komt dit pennetje naar buiten en de koolborstel maakt geen contact meer.Dus geen vonken of kapot anker.De machine doet dan niks meer.Koolborstels vervangen is heel makkelijk.De koolborstels zijn wel vergrendeld,na plaatsing het palletje een beetje wegbuigen zodat de koolborstel naar buiten kan veren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
t kan ook zijn dat de koolborstels een beetje strak in de behuizing lopen door opgebouwd fijnstof. Dan hoef je ze alleen even schoon te maken, zodat ze weer soepel in hun houders lopen. Ook fijnstof in de schakelaar kan voor de genoemde storing zorgen.
 

edwin1001

Nieuw lid
28 aug 2020
9
2
Machine open gemaakt en stofvrij gespoten met een compressor.
Viel mee wat er los kwam. Regelmatig maak ik mijn schuurmachine's schoon, maar maak ze nooit open.
Machine stottert niet meer. Even afwachten op langere termijn.
Bedank voor jullie reactie
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Alsof de duivel er mee speelt. Heden gaf zowel mijn ct 26 als ook de rs 400 er de brui aan. Stofzuiger had draadbreuk en ook de schuurmachine had een draadbreuk. Met een nieuwe stekker was de stofzuiger weer boven jan. De schuurmachine niet daar was de contrastekker in de machine ook verbrand. Gelukkig had ik nog een rs 400 en kon ik verder maar met het even halen van een stekker eraan zetten etc etc ben je zo een uurtje verder.
 

edwin1001

Nieuw lid
28 aug 2020
9
2
Dat is inderdaad zeer vervelend. Ben schilder van beroep, en heb gelukkig altijd meerdere machine's bij.
Gelukkig zit er een groothandel bij mij om de hoek voor eventueel een reserve machine. Mooi dat het opgelost is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Dat is inderdaad zeer vervelend. Ben schilder van beroep, en heb gelukkig altijd meerdere machine's bij.
Gelukkig zit er een groothandel bij mij om de hoek voor eventueel een reserve machine. Mooi dat het opgelost is.
Heb ook een paar jaar als onderhoudsbedrijf geschilderd en was vroeger festooldealer Heb dus ook enkele van die dingen. Helaas, of eigenlijk gelukkig geen onderdelen meer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Die waardeloze stekkers van festool, waren voor mij de reden om een rupes te kopen. Daar kan je tenminste gewoon het snoer van inkorten, nadat je hem eerst hebt voorzien van een snoer van een meter of 5, zodat je niet steeds aan de haspel staat te trekken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ze zijn duur en gaan vaak kapot. Ik heb er al een hele zwik vervangen van machines van collega's. Mijn festool zaag is zo oud dat er nog een gewoon snoer aan zit. Ik heb alleen de 1010 frees met zo'n stekker. Maar die gebruik ik niet zo vaak, omdat ik freesmachines heb die een betere ergonomie hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Je bedoelt die machinestekkers met bajonetvergrendeling. :mad: Daar sta ik altijd mee te vechten - zeker die op de invalzaag, omdat je daar %&$# gewoon niet bij kunt. En dat is niet vanwege mijn kolenschoppen...
Dit hè! Bij mij duurde het bijna een half jaar voordat ik erachter kwam dat je die stekker nog kon draaien. Vond het al aardig irritant dat de stekker steeds loskwam
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Volgens mij moeten die stekkers uit elkaar kunnen. Ik weet nog dat ik die los verkocht heb. Later waren ze niet meer los te verkrijgen. Al zie ik ze bij buitenlandse webshop nog wel staan.
Dan over de egrometrie van de Festool of 1010 daar zijn de meningen verdeelt over. Ik vind hem geweldig maar heb voldoende vakmannen in mijn winkel gehad die het helemaal niets vonden. Gelukkig heb ik ook nog wat Festo machines in mijn bezit en die hebben nog een vaste aansluiting. Die zijn echter wel al bijna 30 jaar in gebruik of in reserve.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Vaak fikt het gedeelte dat in de machine zit, uit. Is gewoon te bestellen, maar als je op klus bent, ben je klaar. Bij een machine met een vast snoer is het meestal op te lossen door het snoer in te korten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Vaak fikt het gedeelte dat in de machine zit, uit. Is gewoon te bestellen, maar als je op klus bent, ben je klaar. Bij een machine met een vast snoer is het meestal op te lossen door het snoer in te korten.
Bij mij is inderdaad het machinedeel (1 pool) verbrand. Komt morgen binnen. Besteld bij een schildersgroothandel. Daar waren deze onderdelen goedkoper dan bij festool. Verder heb ik op de klus altijd een reserve schuurmachine bij me. Je zal hem maar laten vallen van de steiger. Niets menselijk is mij vreemd. Ik heb wel maar een stofzuiger bij me.
 

edwin1001

Nieuw lid
28 aug 2020
9
2
Na een paar dagen geschuurd te hebben begon deze toch weer te stotteren. Toch maar een nieuwe aangeschaft. Zat eerst te denken aan een accu versie, maar toch maar niet gedaan. Ben niet zo weg van accu gereedschap. Lege accu als je op de steiger staat is ook niet echt handig. Oude machine is 6 jr oud en wordt bijna dagelijks gebruikt. Misschien dat ik hem nog eens open maak en kijken of ik iets kan vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.