Festool RTS 400 REQ

edwin1001

Nieuw lid
28 aug 2020
9
2
Is er iemand bekend om van deze Festool schuurmachine de koolborstels te vervangen.
Kan je dit zelf ? Ben zelf best handig, maar heb dit nog nooit gedaan.
De machine is van eind 2016 en bij het aanzetten stottert deze. Na een paar tellen is het weg en blijft weg.
Ik denk dat de koolborstels versleten zijn.
Ben zelf schilder van beroep en gebruik de machine regelmatig.
Hoor graag een reactie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
De laatste keer dat ik dit gedaan heb is lang geleden bij een festo rs4 zeker meer dan 20 jaar geleden.
Het is zelf te doen maar kost je wel tijd. Ik denk eerder dat het aan de schakelaar/elektronica ligt.
Als de koolborstels versleten zijn komen er echte vonken. Als je dit ding toch open hebt vervang dan de lagers
als ik het goed onthouden heb nr 608 2z . Er zit ook een excenter in bij de zool. Leg deze op een vlakke plaat en kijk of deze nog vlak is. Deze kan verbuigen als de machine valt.
Je kan hem ook ter service aanbieden en dan krijgt ie meestal een grote beurt tegen een vaste prijs. Wel een festoolprijsje ;)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Festool heeft meestal de mooie koolborstels waarin een kunststof pennetje zit,is de koolborstel te ver versleten dan komt dit pennetje naar buiten en de koolborstel maakt geen contact meer.Dus geen vonken of kapot anker.De machine doet dan niks meer.Koolborstels vervangen is heel makkelijk.De koolborstels zijn wel vergrendeld,na plaatsing het palletje een beetje wegbuigen zodat de koolborstel naar buiten kan veren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
t kan ook zijn dat de koolborstels een beetje strak in de behuizing lopen door opgebouwd fijnstof. Dan hoef je ze alleen even schoon te maken, zodat ze weer soepel in hun houders lopen. Ook fijnstof in de schakelaar kan voor de genoemde storing zorgen.
 

edwin1001

Nieuw lid
28 aug 2020
9
2