Festool rotex 125 of toch de 150 ?

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hallo allemaal.

Ik ben van plan om een schuurmachine te gaan kopen. Ik had op internet al het een en ander opgezocht, en ben nu wel overtuigt dat het een Festool rotex gaat worden. Alleen ben ik er nog niet helemaal uit of ik nu de 125 of de 150 zal kopen, en dan vooral voor de grote van de schijf. Ik zag hier en daar op het forrum al wat rotex gebruikers. Maar welke hebben juli en hoe bevalt dat?

Nog even ter informatie, ik wil de schuurmachine vooral als allrounder gaan gebruiken. Dus de ene keer voor het vlak schuren van ruw hout en de andere keer voor het glad schuren van plamuur ed.

Ik wacht juli reacties af.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Je zou ook de kleine Rotex de DO 90 kunnen overwegen, das een echte alleskunner en erg fijn om mee te werken.... ik heb hem ook en er erg veel plezier van.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Ligt er een beetje aan wat de machine moet gaan doen, veel grote oppervlakken dan zonder twijfel voor de 150 gaan.
Mits je alleen hele kleine dingen maakt van hout, zou ik sowieso altijd voor een 150 gaan.
Ik bezit ook een Rotex 90, maar ik gebruik 'm vaak alleen voor in de hoeken, voor grote oppervlakken heb je al snel kans dat je de machine scheef houdt en zo door je bijv. lak heen schuurt, en bovendien gaat t heel wat sneller met een Rotex 150
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik de Rotex 125. Ik heb deze aangeschaf voor het schuren van de logs van onze Finse woning. Deze hebben een breedte van 110 mm. Omdat het veel schuren op het verticale vlak was heb ik rekening gehouden met het gewicht van de machine en daarom voor de wat lichtere 125 gekozen. Bevalt me goed, ook voor het schuren van het hout voor de meubels.

Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
IK heb zelf ook de 125mm. Die vind ik een stuk handzamer dan de 150. Dat is echt een zware machine. De 125mm in de grove stand is soms al moeilijk in bedwang te houden.
Ik weet niet of je van plan bent nieuw te kopen, bij de grotere dealers kun je vaak wel even testen. Dan heb je een idee.

Ik heb er overigens nog wel een rs400 naast, die heb je voor het fijne werk toch echt wel nodig. (dan zou als eerst machine de RO90 nog niet zo gek zijn..)

succes met de keuze.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hartelijk dank iedereen voor de reacties. Ik heb al de beschikking over een dts 400 voor het feine werk. maar ik ben dud meer op zoek naar een wat grotere machine. en wat jij ook zegt avos, de 125 is net wat handzamer maar heeft nog power genoeg, dus grote kans dat dat hem gaat worden want de ro90 vindt ik net weer te klein. maar ik hou juli op de hoogte wat het is geworden.

En meer tips of gebruiks ervaring is natuurlijk altijd welkom.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
IK heb zelf ook de 125mm. Die vind ik een stuk handzamer dan de 150. Dat is echt een zware machine. De 125mm in de grove stand is soms al moeilijk in bedwang te houden...

Ik heb zelf de rotex 150 en de 90. Ik heb destijds bewust voor de 150 gekozen, omdat uit gebruikerservaringen op fora juist bleek dat de 150 makkelijker in bedwang te houden was als de 125. (En het schijnbaar kleine verschil in diameter in oppervlakte toch behoorlijk groot is.

Als je voor een rotex schuurmachine gaat, zou ik als accessoires metteen de harde (blauwe) steunschijf en de interface pad (schuim tussenstuk) mee aanschaffen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had oorspronkelijk de 125 gekocht als all-rounder, die ik na een week terug heb gebracht, vond hem traag, onhandig erg moeilijk te bedwingen.
Heb in de plaats een ETS150/5 gekocht die een echt wonder is qua ergonomie en die stukken sneller werkte dan de RO 125.
Later heb ik ook de RO 150 gekocht die mij beter bevalt dan de 125, meer kracht en stabieler. En daarna heb ik de RO90 ook gekocht die geweldig is voor restauratie werk.

Ik moet wel zeggen dat de rotex machines geen ideale all rounders zijn, in vergelijking met klassieke schuurmachines zoals de ETS zijn die moeilijk en uitputtend om te gebruiken, ook in de normale schuur modus. En als je denkt sneller te gaan met de rotex modus dan moet je er rekening mee houden dat die modus erg diepe krassen maakt die veel na-schuurwerk vergen om weg te werken. Ik vermijd de rotex modus als de pest, zeker op hardhoud. Ik gebruik die enkel als het niet anders gaat of wanneer de afwerking niet belangrijk is.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Indien het niet per se Festool moet zijn, kun je mss ook eens nr het aanbod van Mirka kijken. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar heb er nkel nog maar positieve verhalen van gehoord.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb de rotex 150. Schuurt erg prettig. Soms zou ik wel eens willen dat de machine wat lichter was (en een kleinere diameter had) maar verder is het echt een supermachine ! Ik gebruik momenteel een slijptol met schuimpad voor het schuurwerk van ronde vormen.
 

danuwa

Nieuw lid
26 apr 2012
3
0
Ik heb al jaren de 150 , een kanjer voor zowel het brute werk (steigerplanken) als het fijne werk.
Een echte aanrader !!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
zo zie je maar met al deze reacties, het wordt toch echt zelf proberen wat voor jou het meest comfortabel/wenselijk is... !
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja inderdaad ik was sowieso van plan om de 125 en de 150 naast elkaar te houden in de winkel en misschien ook even uitproberen als ze niet te moeilijk zijn. Maar na al de reacties en reviews op internet begin ik toch steeds meer te voelen voor de 150 maar het enige punt waar ik nog niet uit ben is of de rotex 150 niet net een maatje te groot is voor mij. Ik koop hem nu omdat ik een flinke partij hout glad moet gaan schuren maar daarna wil ik hem ook kunnen gebruiken om bijv een bed of bureau kaal te schuren. En ik lees hier en daar op internet dat de 150 een Timmermans schuurmachine is met andere woorden geschikt om tafelbladen en vloeren glad te schuren. Nu de vraag aan de gene die een 150 hebben is dat ook zo of zijn meubels, deuren en dergelijke er goed mee te schuren kwa grote dan?

Albast bedankt,
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Voor gedatailleerde meubels is de 150 niet geschikt, maar de 125 ook niet, dan heb je een 90 oid nodig. Wil je gewoon plankdelen/vlakke delen schuren dan gaat het prima, de machine is (voor mij) perfect controleerbaar.
Enige reden waarom ik voor een 125 zou kiezen is gewicht. Boven schouderhoogte werken is vrij zwaar, laat staan boven je hoofd. Ik kan best wat hebben, maar dat hou ik niet al te lang achter elkaar vol.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Nee inderdaad, maar daar ging ik ook al wel van uit voor het echt fijne werk heb ik al een Dts 400 tot mijn beschikking. Maar ik wacht af tot de winkel waar ik hem besteld had belt dat hij binnen is want ze hadden de 125 niet meer op voorraad, dus als die binnen is kan ik ze mooi even naast elkaar houden en dan kiezen. en dan laat ik hier nog wel weten wat het is geworden en hoe hij bevalt.

Maar tips of reviews blijven welkom natuurlijk.
 

houtslager

Actieve deelnemer
fessie schuur machines

Een goed vraag - maar je zeg niks over wat voor houtbewerking - scheepbouw/meubelbouw/modelbouw.
Dit is heel belangrijk om advies te geven.
Ik heb er :eek: :eek: 5 schuur machines allemaal van fessie :D
LTS- 130 inline schuur machine - voor veel meters van hand leuning of andere rechtsvorm constructies, rts 400 voor detail werk , 2 heel oude RS-2e [ een is nou stuk :( ] en een ETS 150/3 voor veel schuur werk.
Ik wou graag een Rotex voor wat grootere oppervlakken te doen, maar ik kan geen echte reden geven om te kopen terwijl ik heb een RS-2 en de ETS te gebruiken.

Ik hoop dit helpt,

groeten vanuit oost Friesland

K
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Iedereen en niemand, heb je ook nagedacht over de ETS150/5? En zoja, waarom kies je niet voor deze machine? Ik ben zelf ook nog aan het overwegen om een andere schuurmachine te kopen, zit nu nog te dubben tussen een ETS en een Rotex. Wil hem vooral gebruiken om ruwe planken/balken mooi glad op te schuren. Heb nu al een DTS400, dat is echt een hele fijne machine, maar ben dus nu aan het zoeken naar een machine met iets meer 'bite'. Heb mijn keuze in eerste instantie beperkt tot de ETS en de Rotex..
Ben daarom wel benieuwd naar jou besluit om nu voor de Rotex te gaan..
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
maar ben dus nu aan het zoeken naar een machine met iets meer 'bite'. Op dat gebied kunnen we elkaar in iedergeval de hand schudden :p Maar ik heb nog wel even naar de ETS gekeken maar ik wilde als ik dan toch geld uit gaf een een goede schuurmachine gelijk een goede hebben. En heb ik alle punten tegen elkaar afgewogen maar vooral het feit dat de rotex meer vermogen en meer mogelijkheden heeft zoals fijn en grof schuren en polijsten heb ik toch voor een rotex gekozen. Op een of andere manier sprak die me meer aan.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik gebruik de ETS 150/5 70% van de tijd, daarna komt de DTS met 20% en de RO150 staat ergens achteraan met een paar %
Ik schuur dan wel bijna exclusief geschaafd onbehandeld hout.
Ik zeg het je als je beiden hebt zal de RO weinig gebruik zien. Het is bijna alsof je een bandschuurmachine zou kiezen als standaard schuurmachine, die kan wel alles aan maar fijn gaat het niet zijn.

Ik hoor wel vaker op de Fog mensen die dolblij zijn met enkel een RO125 of 150, maar degenen die daarnaast ook een ETS hebben samen met en RO zeggen bijna altijd dat ze de ETS veel vaker gebruiken. Zelfde schuurpad, zelfde excentriciteit maar stukken handiger en ergonomischer.

Dat gezegd, raad ik jullie aan één van beide te kopen en te gebruiken, als die je aanstaat is het houden, indien niet ga je hem ruilen binnen de twee weken.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
eerlijkheidshalve moet ik Benchworks tegenspreken: heb sinds 2 jaar een RO125 aangeschaft: sindsdien gebruik ik nauwelijks nog mijn ETS 125.
Laatste maal dat ik dat toch gedaan had was voor het afpolieren van gipsplaten: te moeilijk om de Rotex goed onder controle te houden.

waarom geen 150 ipv 125 mm: dat was gewoon praktisch: ik kon/kan de schuurschijven van mijn ETS (die had ik al een jaar of 6) gebruiken voor mijn rotex en viceversa.

heb een DTS400, ETS125, DELTEX en een ROTEX125: deze laatste gebruik ik > 70% van al mijn 4 machines.
maar ... het blijft handig om alle vier te hebben voor specifieke toepassingen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.