Festool OF1400 met Freeshulp OF-FH2200 (niet handig)

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
358
45
Drunen bij Den Bosch
De frezers onder ons kennen waarschijnlijk het hulpstuk wel van Festool, om bv sleuven in deuren te frezen, de OF-FH 2200 (plexiglas U hulpstuk artikel 495246). Dit hulpstuk past op alle Festool freesmachines. Je monteert het hulpstuk onder de freeszool, je lijnt de beide zijgeleiders uit en vervolgens kun je een sleuf frezen bv voor een valdorpel of 3 punts slot in een deur.

Het probleem met dit hulpstuk is niet alleen de prijs (vanaf ca 200,-) maar ook dat het niet zo praktisch is als het lijkt. Het is zwaar en de geleidingen aan de zijkant zijn best hoog met als gevolg dat je bij sommige werkstukken ergens tegen aan loopt, of dat het hulpstuk de neiging heeft te gaan klemmen. Wanneer je het hulpstuk wat losser zet, is de infrezing weer niet exact recht. Het precies afstellen van dit hulpstuk (voorzijde-achterzijde) valt niet zo mee en is ook beperkt. Zo is de ruimte waarbinnen je de frees links of rechts kunt verstellen beperkt, het is vooral bedoeld om in het midden te frezen. De stofafzuiging is ook niet denderend. Wanneer je het hulpstuk bv wil gebruiken om pengat verbindingen te frezen, zal dat mogelijk niet zo mee vallen of zelfs niet kunnen. Wanneer je regelmatig deuren hangt is het wellicht nuttig, maar anders...

Nu heb ik naast de OF 1010 (kleine machine) sinds een jaar de OF 1400 (middelgrote machine) en nu blijkt dat de zijgeleider (artikel 492636) van deze machine zowel links als rechts gebruikt kan worden. Dat is bij de OF1010 niet het geval. Deze (precisie) zijgeleider kost slechts ca 45,- Je bent dus veel beter af met een 2e zijgeleider die minder dan een 1/4 vd prijs v.d. OF-FH2200 kost. Voordeel is ook dat het instelbereik veel groter is en je zelf bepaalt hoe hoog je de zijgeleiders wil hebben. De glijers kun je eventueel vervangen door een hoger multiplex of MDF strookje. Je hebt ook meer zicht op je werkstuk en de stofafzuiging is ook beter.

Dus mocht je een dergelijk hulpstuk willen kopen, kijk dan eerst eens of een 2e zijgeleider niet een betere oplossing is, ook wanneer je geen Festool hebt.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Bij een metaalbedrijf heb ik een ( RVS ) as van 8 mm dik en 1 meter lang gehaald .
Deze doormidden gezaagd en een met extra geleider bent je er .
Op het eind heb ik bij 1 as een gat door geboord van 4 mm .
Deze kun je met een schroef vast te zetten en gebruiken om cirkels te maken .

Succes Willem

IMG_3718.jpeg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik gebruik daar gewoon m8 draadeind voor. Ik heb een passer punt van een andere freesmachine, die ook een 8 mm as gebruikt. Is gemakkelijk als je een grote radius wil frezen.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik heb een tijd geleden voor verschillende sleuven op smalle balken ook een 2e langsgeleider gekocht voor de of1400, werkt inderdaad perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.