Festool MFK 700 of OFK 700

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
61
44
Zeeland
standbouwteam.nl
Ik ben me aan het orienteren voor een kantenfrees, de bedoeling is om geplakte kantenband te frezen.
Ik heb al een OFK 500, maar die lijkt me niet geschikt om kantenband in de hoogte gelijk te maken met het plaatmateriaal.

Nu heb ik verschillende topics gelezen her en der en youtube filmpjes bekeken, maar toch kom ik er niet uit welke frees nou meer geschikt is, de MFK 700 of OKF 700.

De MFK kan ook groeven en sponningen frezen, ik lees dat de OFK meer geschikt is voor kanten frezen maar dat de MFK dat ook prima kan. Dus, wat is nou het verschil ?

Sponningen en groeven kunnen frezen is wel handig inderdaad, maar ik heb ook een OF 1010 (van 20 jaar oud, maar nog steeds prima ding) dus, ja, waar heb ik nu meer aan, de MFK is goedkoper, maar kan meer, waarom is de OFK dan duurder en zijn de voordelen tov de MFK?

Ik hoor graag jullie bevindingen. :)

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.377
368
Heelsum
Mocht je interesse hebben in een in nieuwstaat verkerende OFK 700 EQ Plus dan heb ik die eventueel bekoop voor je. Geen nieuwe machine maar niet vaak gebruikt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.293
1.036
Enschede, Twente
De nieuwe MFK met accu, aanduiding KA
is speciaal bedoeld voor kantenafwerking, mn in combinatie met de Conturo.
Heb hier natuurlijk geen ervaring mee, want pas volgende maand beschikbaar, maar erzijn al YouTube filmpjes met info.

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
61
44
Zeeland
standbouwteam.nl
Volgens mij is het grote verschil tussen de MFK en OFK dat de MKF een geleiding heeft dmv een wieltje, en de OKF doormiddel van een kleine vlakke geleider. Dit zorgt er voor dat je een strakker freesbeeld hebt omdat het wieltje de oneffenheden in het plaatmateriaal volgt.

Iemand die dit kan beamen?

Schermafbeelding 2025-08-03 om 17.00.17.png

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.377
368
Heelsum
Volgens mij is het grote verschil tussen de MFK en OFK dat de MKF een geleiding heeft dmv een wieltje, en de OKF doormiddel van een kleine vlakke geleider. Dit zorgt er voor dat je een strakker freesbeeld hebt omdat het wieltje de oneffenheden in het plaatmateriaal volgt.

Iemand die dit kan beamen?

Bekijk bijlage 159069
er zijn meer verschillen maar dat is inderdaad een van de grotere. Mijn OFK heeft die vlakke geleider.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.301
688
Noord-Veluwe / Skåne
Als je zoekt op

FESTOOL Tastfeder OFK 700 EQ - 530026

dan vind je iets dat erop lijkt. Die gebruik ik op mijn MFK 700. Werkt perfect en is inderdaad minder gevoelig voor ongelijkmatigheden. Is echter niet zo geavanceerd als dat wat je op de foto hierboven ziet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: finewood

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.301
688
Noord-Veluwe / Skåne
@knotwilg : Dat kan inderdaad, maar je wilt liefst dat de voorkant van je geleider niet voor je freesbit uitsteekt, dus erg dik kan dat schoentje niet worden.

@akatar : De 1,5° tafel is bedoeld voor in de horizontale werkmodus. Dat zorgt ervoor dat je minder kritisch hoeft te zijn bij het instellen van de freesdiepte. Maar zodra je kantmateriaal (band of aanlijmer) te dik wordt (lees > ±2 mm), dan ga je die hoek zien en kun je beter overstappen op de 0° tafel.

• Leuk
Waarderingen: finewood en akatar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.