Festool FS WA of FS KS?

Robin73

Nieuw lid
27 mrt 2016
2
0
Goedenavond mede houtbewerkers,

Ik heb al veel mogen opsteken op dit forum en lees met veel plezier al het interessants wat voorbij komt.

Ik ben een beginnende houtbewerker die graag bijleert.
Nu heb ik al ervaren dat ik het fijn vind om precies te werken en daarom heb ik een paar jaar geleden een Festool TS55 REBQ gekocht en meteen 2 linealen erbij. Nu leek het me handig om een haakse aanslag te hebben om grotere platen eenvoudig haaks te kunnen zagen zonder dat ik steeds moet aftekenen. Nu had ik de FS WA haakse aanslag al gevonden, maar vroeg ik me af of de FS KS combizwaaihaak net zo prettig in het gebruik is en ook eenvoudig op 90 graden in te stellen is.

Ik hoop dat iemand me hier over kan adviseren.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
93
31
Ik gebruik ze beide. De WA is perfect voor haakse sneden met de lineaal en de TS55. De KS gebruik ik zeer incidenteel voor andere hoeken.
Er zij ook niet Festool en goedkopere alternatieven voor de WA.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin73

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
De KS is een onding (onmogelijk om die zuiver in te stellen & te korte aanleg). Voor het zagen van hoeken kun je beter met een goede gradenboog of zo en een lineaal een hulplijn zetten en gewoon de rail gebruiken.
Ik heb een variant op de WA die jaren geleden door een Woodworker hier in beperkte oplage gecnc'd is uit een cm dik alu. Werkt super voor recht afkorten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Robin73

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Volgens mij heb ik nog een KS liggen die ik heb gebruikt bij het onder een hoek afkorten van brede CLS-en met een korte lineaal. Dat ging best prima.
Ik gebruik hem eigenlijk nooit meer, dus als ik hem kan vinden kun je hem eventueel wel overnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin73

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.