Festool domino DF500 voor 90°-verbindingen van plaatmateriaal

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat de festool domino DF500 uitermate geschikt is als alternatief voor pen&gat-verbindingen staat boven twijfel.
Deze machine kan ook gebruikt worden om met de D8/50-hulpstukken kasten uit plaatmateriaal in mekaar te zetten.

Wat zijn jullie ervaringen met & tips voor 90°-verbindingen met de Festool domino DF500 ?

Lamello-koekjes, Kreg-jigs, de Häfele-minifix, de Zeta P2, … zijn alternatieven die vermeld mogen worden, maar die hier in detail bespreken zou ons te ver leiden.

Ik heb reeds een paar aspecten gelijst:
  • eenvoud van aanbrengen + verbinden
  • vaste legplanken links en rechts op dezelfde hoogte
  • esthetica (grootte van de gaten . . . )
  • trekkracht + stabiliteit
  • gemonteerd vervoeren (kan je alle D8/50-stukken plaatsen vooraleer je ze vervoert ?)
  • fouten ‘herstellen’, bv op een andere plaats in de plaat en al dan niet op dezelfde lijn nieuwe gaten boren, omdat de vorige niet op de juiste plaats stonden
  • prijs per verbinding (zet je in 1 corpus bestaande uit 4 platen van 60 cm diep 4 x 3 D8/50’s, dan zit je aan 12 x 1,76 = 21 euro, wat een aardig bedrag is)
  • al dan niet LR32-gebonden
De machine DOMINO DF 500 Q-Plus DOMINO

Het boorsjabloon Boorsjabloon BS-KV D15

De corpusverbinder Hoekkoppeling KV-LR32 D8/50
Noot: alhoewel in bovenstaande url van festool ‘lr32’ staat, blijken lr32-boringen niet noodzakelijk te zijn om met de D8/50 verbindingen te maken.

Festool tv

Vergelijking tussen verbindingen met de domino DF500 & de lamello zeta p2 clamex
Noot: alhoewel het niet mijn bedoeling is om hier beide machines te vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik volg (voor de hobby) de meubelmakers opl bij Syntra en mijn docent is zo'n fantastisch vakmannetje die in het hoger segment meubels gemaakt heeft. Hij ziet alles. HIj vind zichzelf wel erg goed maar ik geloof hem.
Wat hij vertelde over de Domino vond ik interessant.

De Domino's zelf zijn van beukenhout. Eiken bevat looizuur en op termijn tast dit zuur altijd de domino's aan waardoor de verbinding zwakker wordt. Blijkbaar is eiken met beuken domino's dus geen ideale combinatie voor de langer termijn. :)
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Peter Millard heeft ook een uitgebreide vergelijking op zijn YT-kanaal gezet. Deze week heeft hij ook het voor mij nieuwe peanut2 systeem getest.
mij was niet bekend dat eiken looizuur de beuken domino’s aantast. Alternatief Sipo- domino’s ? of zelf van eiken maken met goede kwartrond freesje
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De Domino's zelf zijn van beukenhout. Eiken bevat looizuur en op termijn tast dit zuur altijd de domino's aan waardoor de verbinding zwakker wordt. Blijkbaar is eiken met beuken domino's dus geen ideale combinatie voor de langer termijn. :)
Klinkt als een oude man die niet met zijn tijd mee wilt gaan..... ik betwijfel of hij zelf ooit enige lange termijn test heeft gedaan om zo'n stelling ook maar enigszins te onderbouwen. In mijn optiek totale BS, zeker ook omdat er nog eens een lijmlaag tussen de houtsoorten zit.

Ik heb echt nog nooit van iemand gehoord dat er issues zijn tussen verbindingen van eiken en beuken. Dat zou dan ook zonder domino's een probleem moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik lees het volgende op een random website:
Er zijn ook andere bomen die looizuur bevatten, zij het in mindere mate: beuk, els, es, esdoorn, kastanje, linde, magnolia, vlier en wilg.
Lijkt me dus inderdaad een aparte bewering.

Zelf heb ik enkel ervaring met de KV D8-50 koppelingen, in melamineplaten en massieve eik. Er zit een kleine marge op van 1 à 2 mm dus er is ruimte om panelen perfect uit te lijnen. Het voorbereiden gaat vrij vlot, het systeem zit goed in mekaar. Afzuiging is ook goed met het boorhulpstuk, dat telkens opnieuw moeten opspannen met een lijmklem kan wel beter vind ik persoonlijk.

Ook een goede optie voor dingen die 'regelmatig' terug gedemonteerd moeten worden. Ik meen mij te herinneren dat er een forumlid was die ermee een staander had gemaakt voor een muzikant of dirigent, zodat die na elk optreden gedemonteerd kon worden.

De kostprijs per verbinding is voor mij inderdaad het enige minpuntje.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Op de niet-zichtzijdes van de corpus schroeven met 2 of 3 schroeven (met vier Domino's per plank, twee aan elke kan). De staander van een kast die zichtbaar is kan dan verlijmd worden, of met DominoFix connectors oid vastgezet worden. Ik gebruik daar Lamello Clamexen voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Het klopt wel dat er wat looizuur in eiken zit. Eiken is daarin trouwens niet uniek. Maar de hoeveelheid is zo klein dat dit nauwelijk een meetbare invloed op een uitgeharde lijmlaag of het hout aan de andere kant daarvan heeft. Het is al zeker niet genoeg om te "bloeden" naar het andere hout toe. Ik zou dit onder "broodje aap" scharen...
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
je gebruik de domino's hier om de 90°-verbinding van het plaatmateriaal op de juiste plaats te houden ?
technisch gezien zou dit ook met een lamello-machientje kunnen ?
Dat klopt! En ondersteunen van de plank. De schroeven trekken dan de staander tegen de plank aan. In de plank zet ik de Domino op de strakke stand, in de staander op de lossere stand, zodat je nog een beetje kunt schuiven. De domino refereer je vanaf de bovenzijde van de plank, zodat er zoveel mogelijk ‘vlees’ bovenop de Domino ligt voor de sterkte van de plank!

Rick
 

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Klinkt als een oude man die niet met zijn tijd mee wilt gaan..... ik betwijfel of hij zelf ooit enige lange termijn test heeft gedaan om zo'n stelling ook maar enigszins te onderbouwen. In mijn optiek totale BS, zeker ook omdat er nog eens een lijmlaag tussen de houtsoorten zit.

Ik heb echt nog nooit van iemand gehoord dat er issues zijn tussen verbindingen van eiken en beuken. Dat zou dan ook zonder domino's een probleem moeten zijn.
lamello’s zijn ook van beuken. Vanaf jaren 80 massaal gebruikt in ‘Oisterwijk’. Nooit een probleem geworden.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat klopt! En ondersteunen van de plank. De schroeven trekken dan de staander tegen de plank aan. In de plank zet ik de Domino op de strakke stand, in de staander op de lossere stand, zodat je nog een beetje kunt schuiven. De domino refereer je vanaf de bovenzijde van de plank, zodat er zoveel mogelijk ‘vlees’ bovenop de Domino ligt voor de sterkte van de plank!

Rick
goed om te weten.... sla de domino ALTIJD in de kant met de strakke stand. dit voorkomt dat de domino's gaan schuiven in de plank en diagonaal komen te staan. Wanneer een domino scheef of diagonaal in een gat zit gaat deze gegarandeerd door de staander heen breken.

Andere tip is om maar 1 tot 2 druppels lijm in een dominogat te doen wanneer je platen van 16 mm dik gebruikt (meer dan 2 druppels is eigenlijk nooit nodig, maar goed) de diepte die gefreesd wordt voor een domino laat weinig speling. doe je "teveel" lijm in het domino gat en de domino erin, dan zit de lijm grotendeels opgesloten en zit de domino niet diep genoeg. ga je vervolgens de platen aan elkaar bevestigen, dan voel je waar de domino's in het hout zitten. (in het geval van voorgelakte platen zie je de domino'z zelfs zitten.

verder succes gewenst!
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik lees het volgende op een random website:

Lijkt me dus inderdaad een aparte bewering.

Zelf heb ik enkel ervaring met de KV D8-50 koppelingen, in melamineplaten en massieve eik. Er zit een kleine marge op van 1 à 2 mm dus er is ruimte om panelen perfect uit te lijnen. Het voorbereiden gaat vrij vlot, het systeem zit goed in mekaar. Afzuiging is ook goed met het boorhulpstuk, dat telkens opnieuw moeten opspannen met een lijmklem kan wel beter vind ik persoonlijk.

Ook een goede optie voor dingen die 'regelmatig' terug gedemonteerd moeten worden. Ik meen mij te herinneren dat er een forumlid was die ermee een staander had gemaakt voor een muzikant of dirigent, zodat die na elk optreden gedemonteerd kon worden.

De kostprijs per verbinding is voor mij inderdaad het enige minpuntje.
Klopt, dat heb ik in dit topic beschreven.

Fons
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik stoor me er vooral aan dat er geen vaste aanslag voor 18mm is. Heb net een domiplate besteld om te kijken of dat beter bevalt, mag binnenkort een hoop kasten bouwen voor in m'n werkplaatsje dus kan het dan eens goed testen. Ben benieuwd wat de handigste methode is om een domino midden in een plaat te krijgen voor bijvoorbeeld een legplank, dat heb ik nog niet eerder geprobeerd.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ben benieuwd wat de handigste methode is om een domino midden in een plaat te krijgen voor bijvoorbeeld een legplank, dat heb ik nog niet eerder geprobeerd.
ik vermoed dat je met 'midden van de plaat' het midden van de 18 mm dikte bedoelt
of je precies in het midden zit, is van ondergeschikt belang, denk ik
wat vooral telt is dat de domino in de platen die je in 90° verbindt, op dezelfde afstand tov de buitenzijde/kop van beide platen staat
het principe is bij lamello's hetzelfde
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
ik vermoed dat je met 'midden van de plaat' het midden van de 18 mm dikte bedoelt
of je precies in het midden zit, is van ondergeschikt belang, denk ik
wat vooral telt is dat de domino in de platen die je in 90° verbindt, op dezelfde afstand tov de buitenzijde/kop van beide platen staat
het principe is bij lamello's hetzelfde

Nee niet helemaal, dat 'probleem' lost die domiplate wel op als het goed is.

In onderstaand voorbeeld zijn de blauwe vrij makkelijk te positioneren, hoef je niks voor uit te meten maar gebruik je de aanslag van de machine.
De rode zijn lastiger omdat die niet aan de rand van het materiaal zitten, je hebt daar geen vaste referentie.
Dus hoe zorg ik dat de ik de gaten in bijvoorbeeld de onderplaat frees zodanig dat de twee tussenplaten op de positie komen die ik wil?
1609953724766.png
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik stoor me er vooral aan dat er geen vaste aanslag voor 18mm is. Heb net een domiplate besteld om te kijken of dat beter bevalt, mag binnenkort een hoop kasten bouwen voor in m'n werkplaatsje dus kan het dan eens goed testen. Ben benieuwd wat de handigste methode is om een domino midden in een plaat te krijgen voor bijvoorbeeld een legplank, dat heb ik nog niet eerder geprobeerd.
Ik heb me hier erg druk om gemaakt toen ik net met een domino en lamello leerde werken. Ganderweg heb ik voor mezelf geleerd dat dit juist een voordeel is. Als ik een partij hout bestel is deze niet 100% homogeen qua dikte. Als ik de domono's precies midden in plaat 1 krijg en plaat 2 is net dikker of dunner dan komt de domino bij deze plaat net naast het midden, dat geeft problemen met assembleren. planken die net verschoven zijn of net scheef in een kast zitten. misschien lukt het andere wel, maar mij iig niet :)
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb me hier erg druk om gemaakt toen ik net met een domino en lamello leerde werken. Ganderweg heb ik voor mezelf geleerd dat dit juist een voordeel is. Als ik een partij hout bestel is deze niet 100% homogeen qua dikte. Als ik de domono's precies midden in plaat 1 krijg en plaat 2 is net dikker of dunner dan komt de domino bij deze plaat net naast het midden, dat geeft problemen met assembleren. planken die net verschoven zijn of net scheef in een kast zitten. misschien lukt het andere wel, maar mij iig niet :)
Ik snap niet precies wat je schrijft, sorry. Hoe is het een voordeel dat planken net verschoven of scheef in de kast zitten? Wat is dan het voordeel?

Hoe zou jij bovenstaande aanpakken?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Nee niet helemaal, dat 'probleem' lost die domiplate wel op als het goed is.

In onderstaand voorbeeld zijn de blauwe vrij makkelijk te positioneren, hoef je niks voor uit te meten maar gebruik je de aanslag van de machine.
De rode zijn lastiger omdat die niet aan de rand van het materiaal zitten, je hebt daar geen vaste referentie.
Dus hoe zorg ik dat de ik de gaten in bijvoorbeeld de onderplaat frees zodanig dat de twee tussenplaten op de positie komen die ik wil?
Bekijk bijlage 96020
Wanneer ik hout bestel bestel ik meestal een extra plaat 5mm mdf mee. dat kost geen drol en je kan er mooi mallen van zagen. In het voorbeeld van hierboven zou ik die even breed zagen als de diepte van de kast. vervolgens zaag je van die strook de afstand tot de eerste plank (ik heb een formaat zaag waarmee ik redelijk ben dat mijn snedes haaks worden). Deze 5mm plaat klem ik in jou geval op de bodem van de kast en druk de bodem van de domino of lammelo daar tegenaan. op die manier heb je alle domino's op dezelfde lijn en haaks ten opzichte van de voorzijde van de kast. nu gebruik je dezelfde mal om de latten aan de bovenzijde mee dominoen of lamelloen. op die manier kun je redelijk snel en zonder veel gedoe een kast maken waarbij de liggers recht liggen en niet een mm hoger links, recht, achter of voor. succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.