Festool DF500 of DF700XL

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Beste Forumleden,

Omdat deze 2 machines samen nog al groot kostenplaatje geven ben ik nogal zoekende naar welke de best passende machine is voor mijn werkzaamheden.

Wat zijn de plannen:
- garage Deur (eiken)
- 2delige Garage poort(linker en rechter deur)
- Kozijnen+ramen 4 stuks
- Opberg kasten voor in garage
- werkbank(en)
- altijd handig om te gebruiken in toekomstige werkzaamdeden.

Nu snap ik dat voor het zwaardere werk de 700 beter zou zijn ivm sterkere verbinding door de dikkere en langere Domino's van max 14mm dik en 70mm diep(2x). maar dit is dan enkel voor de deuren, poor en kozijnen.
De rest van de werkzaamheden zullen voornamelijk met de max 8mm frees voldoen die de 500 ook kan handelen met een max diepte van 28mm. zou dit voldoende zijn voor ook de zwaarden projecten?
zijn er evt tips en tricks om het bereik van de 500 te vergroten of de 700 te verkleinen?

Wat is jullie ervaring met beide machines en dan vooral met welk doeleinde. En waarom zou je nu wel voor de een en niet voor de ander gaan. Wat zou uiteindelijk jullie beste keuze zijn en waarom.

Ik hoor graag jullie reacties, meningen en ideeën.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399


En er zijn vast nog meer topics over te vinden via de search
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je wil een voertuig waarmee je zware lasten over zwaar terrein kan trekken, maar wat ook geschikt is om in het centrum van een stad met nauwe straatjes en kleine parkeerplaatsen te gebruiken.
Je gaat geen voertuig vinden dat uitblinkt in beide toepassingen. Ofwel goed als werkpaard, ofwel handig stadsautootje. Je gaat dus toegevingen moeten doen.
De 700 is het werkpaard, de 500 het stadsautootje.
Als je hem eenmalig wil gebruiken voor een poort, zou ik daar een andere oplossing voor zoeken. De machine huren of lenen. De Festool Dominofrees XL DF700 huren? Verzending mogelijk!
Hobbymatig zal voor het gros van de toepassingen de 500 volstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde


En er zijn vast nog meer topics over te vinden via de search
Dank voor het wijzen op de 2 topic's. de eerste had ik een tijdje terug al gezien toen er minder reacties waren. het topic van 500 of 700 was zeker handig. ben hierdoor wel wat wijzer maar nog niet overtuigd om een bepaalde keuze te maken.

Je wil een voertuig waarmee je zware lasten over zwaar terrein kan trekken, maar wat ook geschikt is om in het centrum van een stad met nauwe straatjes en kleine parkeerplaatsen te gebruiken.
Je gaat geen voertuig vinden dat uitblinkt in beide toepassingen. Ofwel goed als werkpaard, ofwel handig stadsautootje. Je gaat dus toegevingen moeten doen.
De 700 is het werkpaard, de 500 het stadsautootje.
Als je hem eenmalig wil gebruiken voor een poort, zou ik daar een andere oplossing voor zoeken. De machine huren of lenen. De Festool Dominofrees XL DF700 huren? Verzending mogelijk!
Hobbymatig zal voor het gros van de toepassingen de 500 volstaan.
Dat is heel begrijpelijk en ik ging er ook niet van uit dat het dan een alleskunner zou zijn.Het is meer met welke machine kan je (met "beperkingen") toch het meeste bereiken/ een deel overlap hebben in bereik. Dat gewicht, ergonomie en instellingen, adaptors en lastige trucjes dan een rol spelen lijkt mij duidelijk.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Voor veel klassieke deuren en ramen is een domino niet geschikt. Vlakbij de hoek zit er meestal een verloop ter hoogte van de profilering. Bovendien zit er in de pen een sprong aan de buitenzijde om ervoor te zorgen dat de pen en gat verbinding het uiteinde van deur of raam in lijn houdt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dank voor het wijzen op de 2 topic's. de eerste had ik een tijdje terug al gezien toen er minder reacties waren. het topic van 500 of 700 was zeker handig. ben hierdoor wel wat wijzer maar nog niet overtuigd om een bepaalde keuze te maken.


Dat is heel begrijpelijk en ik ging er ook niet van uit dat het dan een alleskunner zou zijn.Het is meer met welke machine kan je (met "beperkingen") toch het meeste bereiken/ een deel overlap hebben in bereik. Dat gewicht, ergonomie en instellingen, adaptors en lastige trucjes dan een rol spelen lijkt mij duidelijk.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Als ik jou opsomming zo lees van de projecten die je gaat maken
Zou ik voor de 700 gaan
Ik heb beide en moet zeggen dat de 700 meer de schuur uit is geweest dan 500
Maar das puur persoonlijk
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dank voor het wijzen op de 2 topic's. de eerste had ik een tijdje terug al gezien toen er minder reacties waren. het topic van 500 of 700 was zeker handig. ben hierdoor wel wat wijzer maar nog niet overtuigd om een bepaalde keuze te maken.


Dat is heel begrijpelijk en ik ging er ook niet van uit dat het dan een alleskunner zou zijn.Het is meer met welke machine kan je (met "beperkingen") toch het meeste bereiken/ een deel overlap hebben in bereik. Dat gewicht, ergonomie en instellingen, adaptors en lastige trucjes dan een rol spelen lijkt mij duidelijk.
Zoals ik al gezegd: de 500. Ik heb ze beide, maar de 700 gebruik ik maar sporadisch en meestal zijn er dan ook nog andere mogelijkheden.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Ik kwam tijdens het zoeken al gauw op erg veel threads(dit is maar een kleine selectie)....misschien staan hier antwoorden op je vragen

Domino 500 of 700

Domino DF 500 of DF 700

Aanschaf Domino Festool DF 500 DF700

Festool Domino 500 of xl
Dankje voor het samenvoegen. Altijd handig zo een opsomming!

Wat ik zo lees is vooral dat de meningen blijven verdeeld met goede argumentatie.
wel goede tips tegen gekomen zoals een "adaptor" voor de 700 om toch de freesjes van de 500 te kunnen gebruiken. wat ik mij dan wel afvraag en niet direct terug kan vinden, hoe zit het dan met de zijdelingse beweging, is de machine dan ook juist in te stellen dat deze niet te breed gaat voor de kleine formaten domino's?
Een andere tip die langs kwam was het gebruik van een boven frees (icm geleiders/mal) om zo de gaten te maken die buiten het bereik van de festool domino vallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.