Festool cb70 of tks 80

robertchris

Nieuw lid
6 okt 2019
13
3
Beste mede woodworkers,

Ik ben toe aan een nieuwe zaagtafel en heb mijn oog laten vallen op de nieuwe Festool TKS 80, ten op zichte van de CB70 mist hij de trekfunctie, maar de belangrijkste is dat hij i.p.v. 4200 toeren, 3500 toeren heeft. De CB heeft daarentegen geen SAW Stop, maar heb je dat nodig als je weet wat je doet :)

Ik gebruik hem voor mij privé en ik zal primair basralocus, eiken en grenen gaan zagen. Graag wil ik weten wat jullie advies zou zijn.

gr
Daan
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Festool TKS 80, ten op zichte van de CB70
kan het zijn dat het een CS 70 ipv een CB is ?
het verschil in toerental maakt op mij geen indruk
De CB heeft daarentegen geen SAW Stop, maar heb je dat nodig als je weet wat je doet

ook ik weet wat ik toe, maar ooit ben je verstrooid
is mij 2 jaar geleden overkomen
geen diepe zaagwonde
wel erg geschrokken
je hoeft slechts 1 keer echt verstrooid te zijn . . .

wat zijn de verschillen van de andere aspecten + de prijs ?
 

robertchris

Nieuw lid
6 okt 2019
13
3
Een goede vriend van mij is 6 maanden geleden zijn duim en top van zijn wijsvinger verloren................
ik zie niet echt heel erg veel verschillen,

De 70 heeft buizen waarover de aanslag loopt en lijkt me stabieler t.o.v. 80.
De trekfunctie mist op de 80 ( geen idee wat ik er mee zou moeten doen )
Toerental is lager dan de 70

De prijzen zijn gelijk
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een goede vriend van mij is 6 maanden geleden zijn duim en top van zijn wijsvinger verloren................
jouw vriend zou direct weten wat te kiezen
De 70 heeft buizen waarover de aanslag loopt en lijkt me stabieler t.o.v. 80.
De trekfunctie mist op de 80 ( geen idee wat ik er mee zou moeten doen )
ik lees enkel redenen om de 70 te nemen
Toerental is lager dan de 70
bij vergelijking van het toerental dien je ook de diameter van het zaagblad te vergelijken
 

robertchris

Nieuw lid
6 okt 2019
13
3
de 70 is altijd het paradepaardje geweest, maar de 80 lijkt mij echt top, heb geen ervaring met het toerental, de invalszaag heeft 5800 toeren. Waar het mij omgaat of het verschil van die toerental een nadeel kan zijn,
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Als je een kapzaag hebt is de trekfunctie eigenlijk overbodig. Als je een roltafel gebruikt voor een deel ook (niet voor b.v. het afkorten van 5m pannuhlatten).
De roltafel van de 70 is iets groter en meer solide dan die van de 80. Die van de 80 is de zelfde als die van het CMS systeem.
Als je de zaag alleen maar stationair gebruikt zou ik naar iets anders kijken.
Als je Sawstop oid wilt zijn er niet heel veel alternatieven buiten de 80.

Toerental op zich zegt me niet zo heel veel. Net zo als vermogen. Dat wordt pas interessant in combinatie met zaagdiameter, vertanding type, aantal tanden. Snijsnelheid en materiaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.