Festool 500 of 700

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
Hallo lezer,
Ik moet een aantal ramen maken waarbij de grootste 120 x 95 cm. is. Ik overweeg om een Festool Domino aan te schaffen voor de verbindingen.
Kan ik deze klus klaren met een DF500 of is het beter om te kiezen voor de DF700?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Het hangt ervan af wat je in de toekomst het meest maakt. Werk je vooral met plaatmateriaal, dan ligt de DF500 het meest voor de hand. Maar ga je richting kozijnen maken en flinke tafels en deuren, dan is de DF700 de beste keuze.

Voor de ramen die gepland zijn kun je door opdubbeling van de Domino’s zeker met een DF500 toe.
 

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
Dank voor je reactie en advies. Waar kan ik iets vinden over 'opdubbeling' van domino's? Bedoel je misschien twee naast elkaar?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Dank voor je reactie en advies. Waar kan ik iets vinden over 'opdubbeling' van domino's? Bedoel je misschien twee naast elkaar?

Stel dat je een balk van 45 mm vierkant haaks op een andere wilt bevestigen, dan kun je met de 8x50 of 10x50 domino's werken. Op de middellijn en twee stuks verdeeld over de diepte (laten we zeggen met de basisinstelling van de DF500 10mm hartafstand van de kant). Dat resulteert in een sterke verbinding.

Ander voorbeeld: plank van 23 mm dik, 100 mm breed, te bevestigen op een balk als hierboven beschreven. Kun je met twee of drie domino's doen. Die dan dus naast elkaar, verdeeld over de breedte. Een dikkere plank? Opdubbelen als eerder beschreven.

Je hebt zo natuurlijk wel te maken met wat meer handelingen en je moet heel precies werken, maar het levert sterke verbindingen op (het gaat om het lijmoppervlak; google maar eens naar de traditionele methode van 'double tenons').

Een DF500 gaat van 4 mm tot/met 10 mm domino’s en de DF700 begint zo ongeveer bij 10 mm (uit mijn hoofd). Wat wel speciaal aan de DF700 is, is dat er ook domino-materiaal op lengte voor verkrijgbaar is. Dan kun je langere domino’s gebruiken dan de standaardmaten (bijvoorbeeld voor doorgaande verbindingen).
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
en je kan ook een adapter kopen voor de 700 zodat kleinere freesjes, die je normaal met de 500 gebruikt , ook hiermee gebruikt kunnen worden.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb zo'n adapter en heb hem nog nooit gebruikt. De 700 is gewoon een tegrove machine voor het fijne werk. De 700 is een door ontwikkelingen van de 500 en de 700 is wel echt een fijne machine.
Je kan niet met 1 machine het hele skalla aan verbindingen maken. Dus je moet je afvragen waarvoor wil je hem hoofdzakkelijk gebruiken plaat of hout. En bedenken dat er nog een heleboel andere manieren zijn om een goede hout verbinding te maken.
Als je hem alleen wil gebruiken voor een paar kozijnen moet je afvragen of je hem wel echt nodig hebt.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik heb beide machines. De grote is inderdaad nogal lomp om de kleinere domino’s in te frezen. Gebruik beiden (en ook klassieke lamello’s), maar gebruik de grote vaker dan de kleine. Meestal met de kleinste frees erin (8mm, pennen en deuvels bij werkstukken met een dikte van 20 -22 mm) Hier vooral meubelmakerij, meestal in massief, ter vervanging van een klassieke pen of als deuvel / losse pen bij profiel & conterprofileringen, klassiek panelenwerk....
Vooral nadenken wat je ermee wil gaan doen.... en als je hem echt vaak gebruikt komt er vroeg of laat wel een broertje of een zusje��
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Hier nog een gebruiker van beide machines
In jou geval zou ik voor de 500 gaan ramen maken gaat prima met die machine
En als je een dubbele domino gebruik is je verbinding super sterk
De eerste ramen die ik er mee gemaakt heb zo’n 13 jaar geleden hangen er nog steeds piek fijn in zelfs met de gewone beuken domino want de hardhouten domino’s bestonden toen nog niet
Succes met je keuze
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi, ik stond voor dezelfde keuze als jij. Mede omdat ik nog niet precies wist wat ik allemaal wilde gaan maken voor de 700 gegaan met de adapter erop voor de kleine freesjes. Ik heb inmiddels al veel plezier van de machine gehad en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Voor het echt kleine werk is een grote wat onhandig vast houden maar dat is voor mij nog geen probleem geweest. Het is een prachtig stuk gereedschap.

Succes!
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
271
15
Amersfoort
www.twolt.nl
Hier nog iemand die de keuze heeft gemaakt. Ik heb gekozen voor de 500 vanwege de handelbaarheid. Een collega die de 700 heeft gaf aan dat zij hem vaak wat lomp vond. Maar ik maak vooral iets kleiner meubilair, dus daar past de 500 ook gewoon beter bij. Tot nu toe nooit de behoefte gehad om grotere domino's te gebruiken dan 10mm. Wel heb ik spijt gehad dat ik niet meteen voor het pakket ben gegaan met alle freesjes erbij. Die heb ik achteraf alsnog moeten aanschaffen, wat duurder was dan alles ineens.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Een meer dan tevreden gebruiker van de DF500 hier. Tenzij je echt grote verbindingen gaat maken is dit zeker een alleskunner!

@brt: Waarom kies je voor 8mm gaten dan je DF700? Ik vermoed dat deze diepere gaten freest dan, of?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.