Ferm kolomboor condensator

Frater007

Nieuw lid
28 jul 2023
1
0
Huizen
Hallo, ik heb een oude Ferm fm-13 kolomboor waarvan ik de condensator wil vervangen.
echter is dit een 30 jaar oude en Chinese condensator waarop geen vermogen vermeld staat, zie afbeelding.

Weet iemand toevallig welk vermogen ik nodig heb voor deze oude Ferm kolomboor?
 

Bijlagen

  • 20230728_200512.jpg
    20230728_200512.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 44

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
@Frater gebruikt de term 'vermogen', dat is gezien hetgeen op wikipedia staat nog niet eens zo gek, maar geeft wel verwarring.

Uit wikipedia

Naarmate een condensator lading opneemt, stijgt de spanning over de condensator. Het vermogen van een condensator om lading op te slaan, het aantal coulomb per volt, heet de capaciteit van de condensator en wordt gemeten in de eenheid farad;
 

Frater

Nieuw lid
22 aug 2016
4
0
Dank je voor alle snelle reacties.
Ik ben zelf helemaal niet technisch dus excuses als ik de verkeerde term heb gebruikt.

Mijn kolomboor wil niet draaien als de v snaar er op ligt. Deze staat niet te strak, want ik heb er al een poosje mee gewerkt. Na deze een tijdje niet gebruikt te hebben loop ik tegen dit probleem aan.
Op een ander forum heb ik gelezen dat dit vaak een condensator probleem is, dus ik dacht deze te vervangen. Na 30 haar kan dat ook geen kwaad 🙂

Ik vroeg mij nu af hoeveel uf deze condensator zou moeten hebben. Eerder in dit topic werd 8 uf gezegd, maar dit was volgens iemand anders wel erg hoog.
Aangezien het "geponste" nummers waren wist ik niet zeker of dit dan ook het uf aangeeft.

Heeft iemand nog een idee hoeveel uf deze condensator zou moeten hebben?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Kijk, je ferm boormachine heeft jarenlang prima gewerkt met die condensator.
De waarde van 8 uF ( micro Farad) komt niet zomaar uit de lucht vallen. De ontwerpers van de boormachine hebben die waarde (8uF) afgestemd op de gebruikte motor. Iemand kan de capaciteit 'hoog of 'laag' vinden maar dat is niet van belang.
Dus gewoon vervangen door een nieuwe met dezelfde capaciteit (8 uF) en werkspanning (400 VAC ).
@chevy66 liet al weten dat je op de site van Ferm een nieuw exemplaar kan kopen.

Hieronder de link. De werkspanning van de nieuwe is zo te zien 450VAC, dat is hoger dan 400 VAC, en kan je dan ook gewoon gebruiken.

 
Laatst bewerkt:

Frater

Nieuw lid
22 aug 2016
4
0
Kijk, je ferm boormachine heeft jarenlang prima gewerkt met die condensator.
De waarde van 8 uF ( micro Farad) komt niet zomaar uit de lucht vallen. De ontwerpers van de boormachine hebben die waarde (8uF) afgestemd op de gebruikte motor. Iemand kan de capaciteit 'hoog of 'laag' vinden maar dat is niet van belang.
Dus gewoon vervangen door een nieuwe met dezelfde capaciteit (8 uF) en werkspanning (400 VAC ).
@chevy66 liet al weten dat je op de site van Ferm een nieuw exemplaar kan kopen.

Hieronder de link. De werkspanning van de nieuwe is zo te zien 450VAC, dat is hoger dan 400 VAC, en kan je dan ook gewoon gebruiken.

Oke dank jullie allen voor jullie moeite.
Ik ga de condensator aanschaffen
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Dank je voor alle snelle reacties.
Ik ben zelf helemaal niet technisch dus excuses als ik de verkeerde term heb gebruikt.

Mijn kolomboor wil niet draaien als de v snaar er op ligt. Deze staat niet te strak, want ik heb er al een poosje mee gewerkt. Na deze een tijdje niet gebruikt te hebben loop ik tegen dit probleem aan.
Op een ander forum heb ik gelezen dat dit vaak een condensator probleem is, dus ik dacht deze te vervangen. Na 30 haar kan dat ook geen kwaad 🙂

Ik vroeg mij nu af hoeveel uf deze condensator zou moeten hebben. Eerder in dit topic werd 8 uf gezegd, maar dit was volgens iemand anders wel erg hoog.
Aangezien het "geponste" nummers waren wist ik niet zeker of dit dan ook het uf aangeeft.

Heeft iemand nog een idee hoeveel uf deze condensator zou moeten hebben?
Ik bedoelde met "hoog" dat dat een flinke jongen is, vergeleken met wat in je radiootje zit. Sorry, wilde je niet op verkeerde been zetten.
Ik weet niet waar je woont, als dat in mijn buurt is, zou ik hem voor je kunnen doormeten. (Pas eind volgende week, want ik zit nu nog in Zweden)
 

Frater

Nieuw lid
22 aug 2016
4
0
Ik bedoelde met "hoog" dat dat een flinke jongen is, vergeleken met wat in je radiootje zit. Sorry, wilde je niet op verkeerde been zetten.
Ik weet niet waar je woont, als dat in mijn buurt is, zou ik hem voor je kunnen doormeten. (Pas eind volgende week, want ik zit nu nog in Zweden)
Nee hoor geen probleem, ik heb de condensator al besteld direct met een V-snaar. Na 30 jaar kan het geen kwaad om deze twee dingen voor de zekerheid te vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.