Felder x-motion ervaringen?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de x-motion sturing van Felder op hun formaatzagen? Of daar anderszins een mening over?
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een upgrade vanaf een KF700 en de nieuwe K945 lonkt best wel. (Kappa 450 zal wel echt een brugje te ver zijn verwacht ik).
Ik ben vooral benieuwd naar de storingsgevoeligheid en duurzaamheid.
Andere optie is digitale uitlezing, al dan niet met een gestuurde parallelaanslag, dus twijfels, twijfels, twijfels.....
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Helaas geen ervaring mee (ik heb een hammer) maar uit interesse welke kf700 heb je staan? Is dat ook een zaag/frees combinatie?
En waarom zou je willen upgraden?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
KF staat voor Kreissäge Fräse, dus is een combi machine. Die combi werkt voor mij niet fijn.
Daarnaast mis ik zaaghoogte, is de tafel met 2500 lang wat aan de korte kant voor het kantrechten van massief en zoek ik betere/makkelijkere repeteerbaarheid.
Vandaar de wens om te upgraden. Ik heb ook binnenkort de mogelijkheid als het goed is, dus vandaar dat ik zoekende ben.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Niemand hier een gestuurde zaag als ik het goed begrijp?
Heb een kappa 450 staan, niet gestuurd, ervaring met de rol wagen en de afstellingen van de geleiders is dat ik deze eens per 1,5 jaar moet callibreren, daarna zijn deze weer loep zuiver.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die kappa is dan de vorige versie, maar die heeft nog wel steeds dezelfde x-roll geleiding, toch?
Hoe bevalt de zaag in algemene zin? Ik weet niet of je hem kunt vergelijken vanuit je ervaring met andere merken o.d?
Wat zaag je ermee, plaat of ook massief?
 

A.N

Actieve deelnemer
Ik heb een Format 400 x-motion.
In 2013 nieuw gekocht en qua machines was dat wel een van de best renderende aankopen ooit.
Wij maken meubelen uit massief hout op maat en daarbij zijn toch veel terugkerende bewerkingen zoals groeven voor lade bodems, achterwand sponningen etc etc. waar de x-motion een toegevoegde waarde heeft.
In het menu staan die bewerkingen allemaal opgeslagen en zijn op wens af roepbaar, alles stelt zich automatisch in op de goede hoogte en afstand.
Scheelt erg veel tijd qua instellen en is tot op een tiende mm nauwkeurig, maar ook bij het gewone werk qua zagen, of je nou moet schulpen of afkorten, het werkt gewoon prettig en snel.

Als je er (x-motion) eenmaal mee gewerkt hebt wil je nooit meer wat anders, werkt nauwkeurig en als je personeel hebt ook nog eens extra efficiënt.

De x-roll werkt prima en soepel, je moet het gewoon regelmatig (droog) schoonmaken. Zaagblad makkelijk bereikbaar en snel te wisselen, start knop aan het eind van de rolwagen is ook handig vooral als je grotere platen moet verwerken. Voorritser zit er ook op maar die wordt nooit gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik ga hem waarschijnlijk solo gebruiken, maar juist daarom is snelheid wenselijk. Tijd is bij veel wat ik doe de bepalende factor, dus extra snelheid en gemak is fijn. Ook goede herhaalnauwkeurigheid is fijn daarbij, niet meer proefzagen.
Je hebt verder geen problemen of forse kostenposten met de zaag gehad?
 

A.N

Actieve deelnemer
Ik ga hem waarschijnlijk solo gebruiken, maar juist daarom is snelheid wenselijk. Tijd is bij veel wat ik doe de bepalende factor, dus extra snelheid en gemak is fijn. Ook goede herhaalnauwkeurigheid is fijn daarbij, niet meer proefzagen.
Je hebt verder geen problemen of forse kostenposten met de zaag gehad?
Nee, sinds de aankoop geen problemen gehad. Wij zijn met 3 man en machine draait meerdere uren per dag. Ook als je solo werkt gaat je x-motion veel tijdswinst opleveren.
Als je bijvoorbeeld groeven voor laden moet maken kun je precies ingeven hoe diep en breed de groef dient te worden en hoever je die van de kant af wilt hebben, de machine slaat het op in het geheugen en met een druk op de knop stelt hij zichzelf in op die gewenste maten. Onze bodems zijn meestal 10 mm dik en de machine stelt zich zelf zo in dat precies die 10 mm eruit gezaagd wordt in 4 opeenvolgende stappen. Bij een groot aantal laden (massa) gaat frezen uiteraard sneller.

Albert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het gaat bij mij eigenlijk altijd om one-offs en geen seriewerk, dus goed te horen dat die groeffunctie fijn werkt want die zal ik wel regelmatig gebruiken. Keepfunctie lijkt me ook zeer handig.
Ben benieuwd waar Felder mee gaat komen qua prijs, kan helemaal niets over de nieuwe 450 vinden wat dat betreft....
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Korte update; Ik heb best wel een nette offerte gehad, de actie op de zaag is netjes.
Vraag die ik nog wel heb ik welke functionaliteit handig is op de afkortaanslag qua hoekverstellingen en evt. x-motion mogelijkheden. Ga sowieso even kijken in Barneveld, maar een beetje voorkennis kan geen kwaad...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.