Fein multimaster stofafzuiging

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
De knoop doorgehakt om een Fein multitool te kopen. De 350W variant, 230V, zou voldoende moeten bieden voor mij.
Nou heeft Fein de MultiTalent, Multimaster en Supercut in september vervangen door respectievelijk de Multimaster 300, 500 en 700.
Qua machine volgens mij weinig veranderd. Sets met accessoires verschillen iets (oude had ronde schuurschijf) maar met name de vorm van de stofafzuiging.
DE NIEUWE (Mm500 plus top)
1469969.jpeg

DE OUDE (MM350QSL)
52236e0b804ec2a4d426b060446ac79b.jpg

Heeft iemand al praktische ervaring met de nieuwe MM(-afzuiging)? De nieuwe afzuiging lijkt korter en een grotere diameter wat een betere luchtstroom kan creëren. Echter wordt deze haaks op de machine bevestigd waardoor deze meer in de weg zou kunnen zitten bij werk in krappe hoekjes.

Daarnaast kom ik afbeeldingen tegen met de Fein multitool in een T-loc systainer ipv de redelijk logge Fein Systainer. Is de T-loc een buitenlandse uitgave? Zou geen 50 euro over hebben voor een losse oranje SYS2 met inzet, meer nieuwsgierigheid.

Groeten!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.734
2.591
Gaanderen
Ik denk dat de t-loc systainers bij het oude model horen. Die van mij zit ook in een T-loc sys.
Ik heb alleen de eerste variant van de stofafzuiging getest, jaren geleden, die voldeed niet.
Zelf ik met grote handen kon mijn hand er niet goed omhouden bij het schuren.
Of dat ook bij deze afzuiging het geval is zou je bij een dealer moeten testen.
Ik gebruik hem meestal bij het renoveren van houtrot en dan zie ik de meer waarde van afzuiging op de machine niet. Bij het schuren ligt het wat gecompliceerder. Door de oscilerende beweging valt het stof naar beneden en word niet zoals bij een gewone machine de ruimte in geblazen. Toch is afzuiging aan de bron het beste.
 

WillemDeZwijger

Nieuw lid
15 mrt 2019
15
1
Ik heb sinds 4 jaar de oude 350 machine. Ik gebruik heb vooral als (ideale) klushulp. Echt een fijne allrounder voor “ even snel” wat doen.

Voor houtbewerking gebruik ik hem vooral voor het schuren van onbewerkt hout. De ronde schuurtol gebruik ik daarbij het meest icm de stofafzuiging. Dat werkt niet ideaal, maar is goed genoeg. Beter dan mijn oude schuurmachine BlackandDecker multimachine KA280LKA. Eigenlijk is de ronde schuurkop net te groot voor de machine, daarom hebben ze hem waarschijnlijk niet meer meegeleverd bij het nieuwe model.

Ik zie dat de nieuwe aansluiting groter is en daardoor meer power lijkt te hebben op je werkstuk. Misschien is de plaatsing van de aasluiting op je stofzuiger even wennen, maar misschien is dat een kwestie van wennen.

Van al het gereedschap is dit bij uitstek de machine die ik, na de accutol, het meest gebruik. Veel plezier ermee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.