Feedback eiken eettafel door beginner

MaxHunt

Nieuw lid
14 nov 2023
1
0
Groningen
Ik ben totaal nieuw met het maken van meubels en ik wil het graag simpel houden, maar wel zelf maken. Mijn idee is om een eiken tafelblad te kopen van 150x80x4 (iets als dit) en er dan metalen poten (zoiets) onderzetten met een overspanning van 120cm. Als afwerking wil ik het hout dan behandelen met olie en een wax. Om de poten te bevestigen zat ik te denken aan schroefmoeren, dit zodat ik makkelijk de poten ook weer kan demonteren als dat nodig is zonder dat het hout mogelijk extra beschadigd raakt.

Wat ik me nog afvraag is of deze opzet kans heeft op doorbuigen bij langdurig gebruik. Ik zou als alternatief een frame kunnen gebruiken ipv losse poten. En zie ik nog iets anders over het hoofd?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dat gaat wel werken.
Hout werkt in de breedte en nauwelijks in de lengte. Zorg dus dat de gaten iets ruimer zijn dan de bout.
Zie je wat over het hoofd? Heb je al eens bij de kringloop gekeken voor eiken tafels. Scheelt veel geld. Eiken blank maken, is wel wat werk, en afwerken. Verder heb ik op de site van dit bedrijf gekeken en ze bieden hout voor binnen aan en zeggen dan dat ze tuinhout leveren en dat je rekening moet houden met krimpen scheuren en vervormen. Vraag erna of dit ook voor je tafelblad geldt. Is dat zo dan zou ik hem niet kopen.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Zie je wat over het hoofd? Heb je al eens bij de kringloop gekeken voor eiken tafels. Scheelt veel geld. Eiken blank maken, is wel wat werk, en afwerken.
Ik vind dat een heel goede suggestie, zeker in combinatie met de opmerking over wat deze verkoper levert.
Een blad van de kringloop halen is een laagdrempelige weg om te experimenteren met houtbewerking.
Meestal zijn de tafelbladen daar voorzien van een oubollig donker kleurtje. Daar halen velen de neus voor op, maar onder die kleur zit vaak mooi hout verstopt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010