Feedback eiken eettafel door beginner

MaxHunt

Nieuw lid
14 nov 2023
1
0
Groningen
Ik ben totaal nieuw met het maken van meubels en ik wil het graag simpel houden, maar wel zelf maken. Mijn idee is om een eiken tafelblad te kopen van 150x80x4 (iets als dit) en er dan metalen poten (zoiets) onderzetten met een overspanning van 120cm. Als afwerking wil ik het hout dan behandelen met olie en een wax. Om de poten te bevestigen zat ik te denken aan schroefmoeren, dit zodat ik makkelijk de poten ook weer kan demonteren als dat nodig is zonder dat het hout mogelijk extra beschadigd raakt.

Wat ik me nog afvraag is of deze opzet kans heeft op doorbuigen bij langdurig gebruik. Ik zou als alternatief een frame kunnen gebruiken ipv losse poten. En zie ik nog iets anders over het hoofd?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dat gaat wel werken.
Hout werkt in de breedte en nauwelijks in de lengte. Zorg dus dat de gaten iets ruimer zijn dan de bout.
Zie je wat over het hoofd? Heb je al eens bij de kringloop gekeken voor eiken tafels. Scheelt veel geld. Eiken blank maken, is wel wat werk, en afwerken. Verder heb ik op de site van dit bedrijf gekeken en ze bieden hout voor binnen aan en zeggen dan dat ze tuinhout leveren en dat je rekening moet houden met krimpen scheuren en vervormen. Vraag erna of dit ook voor je tafelblad geldt. Is dat zo dan zou ik hem niet kopen.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Zie je wat over het hoofd? Heb je al eens bij de kringloop gekeken voor eiken tafels. Scheelt veel geld. Eiken blank maken, is wel wat werk, en afwerken.
Ik vind dat een heel goede suggestie, zeker in combinatie met de opmerking over wat deze verkoper levert.
Een blad van de kringloop halen is een laagdrempelige weg om te experimenteren met houtbewerking.
Meestal zijn de tafelbladen daar voorzien van een oubollig donker kleurtje. Daar halen velen de neus voor op, maar onder die kleur zit vaak mooi hout verstopt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Kijk wel dat je een massief blad koopt en geen fineer. Naast eiken zijn er zeker ook nog mooie andere houtsoorten. Noten en essen b.v.
Wat deze verkoper levert. Ik kon bij de tafelbladen niets vinden over hoe droog het hout is. Bij de planken stonf het wel vermeld 25% en dat is tuinhout. Ik denk dat het bij de bladen wel anders is maar vraag het maar.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik ben totaal nieuw met het maken van meubels en ik wil het graag simpel houden, maar wel zelf maken. Mijn idee is om een eiken tafelblad te kopen van 150x80x4 (iets als dit) en er dan metalen poten (zoiets) onderzetten met een overspanning van 120cm. Als afwerking wil ik het hout dan behandelen met olie en een wax. Om de poten te bevestigen zat ik te denken aan schroefmoeren, dit zodat ik makkelijk de poten ook weer kan demonteren als dat nodig is zonder dat het hout mogelijk extra beschadigd raakt.

Wat ik me nog afvraag is of deze opzet kans heeft op doorbuigen bij langdurig gebruik. Ik zou als alternatief een frame kunnen gebruiken ipv losse poten. En zie ik nog iets anders over het hoofd?
Als je het online bestelt kan het verkregene wel eens niet helemaal conform verwachting zijn. Onze eiken vloer zag er in de fabriek mooier uit dan toen het thuis werd bezorgd, desondanks zijn we tevreden. Een met kunstof opgevulde noest (2 euro plakaat) op een zichtbare plek kan een afknapper zijn. Als ik naar de m3 prijs kijk dan is dat wel even een prijs.
Vraag eens wat ze vragen bij Wilpsche Dijk - Ruimte voor ambacht voor zo'n plaat.
Het is een door vrijwilligers gerunde zagerij, heb je in ieder geval een idee over prijzen.
 

jorisvh

Post veel
4cm dik voor 1,2m overspanning gaat niet doorbuigen in de lengte. 3cm volstaat wellicht.
of dit in de breedte mooi vlak blijft hangt af van de kwaliteit van het hout en het vakmanschap waarmee het blad samengesteld is.
extra brede lamellen (14-20cm) is misschien mooi maar geeft wel wat meer kans op schotelen.
met 8-12% zou je goed moeten zitten.
het onderstel heeft zo te zien slobgaten zodat het blad tov het onderstel kan bewegen, dat is goed en moet zo zijn.
voor bevestiging bedoel je inschroefmoeren / rampamoeren? kan zeker maar eenvoudiger is gewoon RVS bolkopschroeven (achterkant kop = vlak). voorboren en niet te vast aandraaien. eventueel een rondelen/carrosserievloten ertussen.

prima tip van @Wim Kluck!
uit een oude massieve tafel van 200x80-90 past dit blad perfect en die vindt je voor weinig of niks op MP of in de kringloop.
als het na 40-50jr mooi vlak is zal het dat volgend jaar ook nog wel zijn…
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.