featherboard of rolgeleider of beide?

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
55
21
maan
Hallo Luitjes,

Ik heb een Skil 1340AA zaagtafel en 2 featherboards (met smileys) erbij gekocht. Maar mijn vraag gaat over de 1) verschillen tussen rolgeleiders en featherboards en 2) wanneer je wat het beste kunt gebruiken? Ik heb moeite hierover informatie te vinden op youtube/google of op de zoekfunctie op deze website.

Alle kennisdeling en meningen zijn welkom!

Groetjes,

Dikke Tebbes;)

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.558
1.156
Omgeving Leiden
Beide zorgen ervoor dat je werkstuk tegen je langsgeleider worden gedrukt.
Het enige dat ik kan bedenken is dat een horizontale rolgeleider een fancy overengineered versie is van een featherboard met meer bewegende delen zodat er meer aan kapot kan. :-(

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.935
928
Enschede
ingoogni.nl
[...] wanneer je wat het beste kunt gebruiken? [...]
"Feather boards" (Nederlands woord?) voor redelijk vlak en glad materiaal. Voor wat grofstoffelijker werk rollen, maar rollen kunnen altijd.

Ik gebruik dit soort aandrukkers op de zaagtafel eigenlijk alleen als ik heel veel het zelfde moet schulpen. Twee die naar beneden drukken, een een cm of 5 voor het zaagblad en de ander er een cm 10 -20 achter. Een die het hout tegen de (korte) langsgeleider drukt, ook ca. 5 cm voor het blad.

Bij het frezen gebruik ik wel vaker feather boards.

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes en Charel09

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.878
877
Antwerpen
Ik gebruik dit soort aandrukkers op de zaagtafel eigenlijk alleen als ik heel veel het zelfde moet schulpen. Twee die naar beneden drukken, een een cm of 5 voor het zaagblad en de ander er een cm 10 -20 achter. Een die het hout tegen de (korte) langsgeleider drukt, ook ca. 5 cm voor het blad.

Bij het frezen gebruik ik wel vaker feather boards.
als aanvulling: de rollen van de goede rolgeleiders staan iets excentrisch en duwen het hout richting geleider. Ondanks de bovenstaande sceptische bijdragen, vind ik dat deze hulpjes zéér waardevol zijn en bij goed gebruik ook terugslag vermijden, dus ook bijdragen aan de veiligheid.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Feaderboard heb je niets aan bij een zaagtafel. Na het zagen kun je je hout toch niet meer tegen de aanslag drukken. Die roller zitten tussen je zaagblad en je geleider en die staan een beetje scheef richting je aanslag, zodat ze het hout die kant op drukken.

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.879
588
Feaderboard heb je niets aan bij een zaagtafel. Na het zagen kun je je hout toch niet meer tegen de aanslag drukken. .
Bij het zagen van langere delen bijvoorbeeld, is een featherboard net voor het zaagblad toch best een grote hulp om een stabiele (en veilige) zaagsnede te krijgen. Er van uitgaande dat de offcut een rechte zijde heeft uiteraard.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.