Facom winkelhaak klasse 1

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Wie kent deze winkelhaken of heeft er eentje?


En wat zijn de ervaringen? MIjn winkelhaken van stanley schijnen meer uit het lood te staan dan de toren van Pisa dus ik ben op zoek naar nieuwe..

Alvast bedankt.

Lijkt mij een superfijn maar onnodig duur winkelhaakje omdat er Facom op staat.
Een simpele “no-brand” of vooruit dan een Shinwa is net zo goed mits ie in eerste instantie recht is.

Betaal je dan voor de naam Facom omdat ie een grotere kans heeft dat ie recht is?

Hier een alternatief:



Verder is de vraag of je Stanley haken uit het lood staan, heb je daar al eens naar gekeken?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat voor werkzaamheden wil je ermee gaan doen? Aftekenen van houtverbindingen? Instellen van machines?

Streven naar precisie is uiteraard goed maar de tolerantie van die DIN norm is dacht ik al preciezer dan dat je ooit voor houtwerk nodig gaat krijgen. Dan is de prijs wel wat aan de hoge kant en zou je met wat minder precies gereedschap het ook redden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Inderdaad. Voor hout zelf een beetje overkill, maar dan wel weer fijn om je machines/mallen perfect af te stellen. Ik heb zelf een DIN 875/0 van een andere leverancier. Bij zo'n winkelhaken ben je er tenminste altijd zeker van dat het 100% haaks is en blijft. Zeker een aanrader, koop je maar één keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Wat voor werkzaamheden wil je ermee gaan doen? Aftekenen van houtverbindingen? Instellen van machines?

Streven naar precisie is uiteraard goed maar de tolerantie van die DIN norm is dacht ik al preciezer dan dat je ooit voor houtwerk nodig gaat krijgen. Dan is de prijs wel wat aan de hoge kant en zou je met wat minder precies gereedschap het ook redden.
Beide
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Inderdaad. Voor hout zelf een beetje overkill, maar dan wel weer fijn om je machines/mallen perfect af te stellen. Ik heb zelf een DIN 875/0 van een andere leverancier. Bij zo'n winkelhaken ben je er tenminste altijd zeker van dat het 100% haaks is en blijft. Zeker een aanrader, koop je maar één keer.
Dat is ook de bedoeling. Kwam er te laat achter dat die niet haaks was. Dus nu kan ik al mijn machines opnieuw gaan stellen. Dan maar meteen een goeden
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Lijkt mij een superfijn maar onnodig duur winkelhaakje omdat er Facom op staat.
Een simpele “no-brand” of vooruit dan een Shinwa is net zo goed mits ie in eerste instantie recht is.

Betaal je dan voor de naam Facom omdat ie een grotere kans heeft dat ie recht is?

Hier een alternatief:



Verder is de vraag of je Stanley haken uit het lood staan, heb je daar al eens naar gekeken?
Mijn Stanley halen staan uit het lood, vandaar op zoek naar een nieuwe.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Bij Dieter Schmid en Dictum hebben ze ook een aantal winkelhaken met haaksheid volgens de DIN 875. Tik in zoekmachine van de website naar 'haarwinkel', de prijs is gunstiger (houdt rekening mee met verzendkosten).

Facom is altijd een overpriced merk geweest.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik heb mijn (controle) haak hier gehaald.


Zijn echter wel behoorlijk zwaar, dus om de hele tijd te gebruiken vind ik ze niet handig.
Wel handig om bijv de geleider van de vlakbank of cirkelzaag in te stellen. Lichtere haken willen nog wel eens omvallen.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Lijkt mij een superfijn maar onnodig duur winkelhaakje omdat er Facom op staat.
Een simpele “no-brand” of vooruit dan een Shinwa is net zo goed mits ie in eerste instantie recht is.

Betaal je dan voor de naam Facom omdat ie een grotere kans heeft dat ie recht is?

Hier een alternatief:



Verder is de vraag of je Stanley haken uit het lood staan, heb je daar al eens naar gekeken?
De 80mm mini blokhaak heb ik hier ook al een kleine 3 jaar
Die van mij is goed haaks in ieder geval.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
MIjn winkelhaken van stanley schijnen meer uit het lood te staan dan de toren van Pisa
de mijne niet
uiteraard weet ik niet over welk type je schrijft
de haaksheid van een winkelhaak controleer je door hem links + rechts op/tegen hetzelfde rechte stuk (aluprofiel ?) te leggen
voor het controleren van mijn afkortzaag gebruik ik een digitale (ook hier weer links + rechts)
in de bedenkingen ivm facom kan ik me vinden
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf deze, de mijne is 100% haaks en heel makkelijk in gebruik/vast te houden. Ook heel makkelijk voor het afstellen van machines.
Wel alleen voor binnenhoeken, het controleren van de haaksheid van een balkje is hiermee moeilijker (moet je het balkje op een plat oppervlak leggen de de haak erlangs zetten).
Maar voor aftekenen van haakse hoeken is hij heel makkelijk, veel makkelijker om 'm goed tegen het referentievlak aan te klemmen; bij een standaard blokhaak verschuift of kantelt deze bij mij nogal snel; deze blijft goed liggen. En je hebt voor versteklijnen ook een groot oppervlak.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.