Excentrische schuurmachine?

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.522
559
Etten-Leur
Hallo, ik zoek een excentrische schuurmachine om een a twee maal per jaar wat vlekken uit het parket te schuren voor de finish opnieuw aan te brengen. Wie heeft suggesties of een aanbod? Nb Mafell/Festool is ver over de top voor deze activiteit voor mij.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.994
3.814
Gaanderen
Ik heb vroeger parket gehad wat in de was stond. Met kinderen en een hond.
stalen pannespons onder de voet en weer was erover. (was wel eiken) Uiteindelijk de vloer gelakt na grondige schuurbeurt en een hele hoop nageltjes erin drijven.

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.522
559
Etten-Leur
Ik heb vroeger parket gehad wat in de was stond. Met kinderen en een hond.
stalen pannespons onder de voet en weer was erover. (was wel eiken) Uiteindelijk de vloer gelakt na grondige schuurbeurt en een hele hoop nageltjes erin drijven.
Wim, Daarvoor ben je in te huren😉? maar bedankt voor de tip; onze vloer is Iroko en handmatig is natuurlijk een optie. Echter zocht ik naar een geschikte excenter schuurmachine (waarvoor ik daarnaast ook wel andere klusjes heb).

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.994
3.814
Gaanderen
Bij mij waren het kleine vlekken, daar was geen machine voor nodig. Die had ik toen genoeg. Je hebt natuurlijk zo'n machine nodig. Ook te gebruiken voor andere klussen. Zo groeit mijn verzameling nog steeds. Ja ik kan het huren maar dat is bijna net zo duur als kopen en daarna verkoop ik het wel. ☺️

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.416
1.112
Enschede, Twente
Incidenteel gebruik: Parkside voldoet. Vaker: Makita, Hikoki en Bosch groen. Serieus: Mirka, Festool, Rubes, dat slag. Daartussen: alle gekende merken, zoals MIlwaukee, DeWalt, etc. Waarbij opgemerkt dat in lager en midden segment het allemaal wat in elkaar overloopt. Want men doet aan effectief net goed genoege machines maken voor de diverse klasses van gebruikers.

Voorbeeld: je maakt een schuurmachine met een effectieve levensduur van 100 uur. Dat is ok voor iemand die een paar uur per jaar ermee werkt. Maar bij meer gebruik is dat ding te snel kapot. Maak je dus een machine die langer meegaat, tegen iets meerkosten maar denkelijk eenzelfde winstmarge. Enzovoorts.
Ik geef de voorkeur aan kwaliteit waar je kinderen na je dood nog mee vooruit kunnen. Maar zo zit ik in elkaar, dus.

Laatst bewerkt:

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.522
559
Etten-Leur
Incidenteel gebruik: Parkside voldoet. Vaker: Makita, Hikoki en Bosch groen. Serieus: Mirka, Festool, Rubes, dat slag. Daartussen: alle gekende merken, zoals MIlwaukee, DeWalt, etc. Waarbij opgemerkt dat in lager en midden segment het allemaal wat in elkaar overloopt. Want men doet aan effectief net goed genoege machines maken voor de diverse klasses van gebruikers.

Voorbeeld: je maakt een schuurmachine met een effectieve levensduur van 100 uur. Dat is ok voor iemand die een paar uur per jaar ermee werkt. Maar bij meer gebruik is dat ding te snel kapot. Maak je dus een machine die langer meegaat, tegen iets meerkosten maar denkelijk eenzelfde winstmarge. Enzovoorts.
Ik geef de voorkeur aan kwaliteit waar je kinderen na je dood nog mee vooruit kunnen. Maar zo zit ik in elkaar, dus.
Bert, dat geeft de nuance waar ik naar op zoek was. hartelijk dank, Hans

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.146
1.047
Enschede
ingoogni.nl
Geen idee hoe groot en of diep je vlekken zijn, maar schrapen werkt vaak al prima. Als je gaat schuren moet je eerst de was goed verwijderen anders lopen je schijven razendsnel vol.

De rest is een kwestie van onderhoud. Zorg dat er een voldoende dikke was laag op zit. Er is een soort was die je in water oplost dan is het een kwestie van 4x per jaar dweilen, anders 1x per jaar in de vloeibare was zetten. Was is je slijtlaag. Dus op bepaalde plekken even met een lapje wat extra was.

Wij hadden thuis overal parket. Dat is in 50 jaar nooit geschuurd (of geschraapt) en daar gingen wij de kinderkes, de honden en zelfs fietsen en brommers overheen. Een voordeel van was is dat je krassen veel minder ziet dan bij lak.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983 en Boktor026

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.522
559
Etten-Leur
Geen idee hoe groot en of diep je vlekken zijn, maar schrapen werkt vaak al prima. Als je gaat schuren moet je eerst de was goed verwijderen anders lopen je schijven razendsnel vol.

De rest is een kwestie van onderhoud. Zorg dat er een voldoende dikke was laag op zit. Er is een soort was die je in water oplost dan is het een kwestie van 4x per jaar dweilen, anders 1x per jaar in de vloeibare was zetten. Was is je slijtlaag. Dus op bepaalde plekken even met een lapje wat extra was.
Dat schrapen jan ik zeker proberen. De vloer zit niet in was maar een ander soort van finish. Het was idee zal ik nog eens uitzoeken. Groeten, Hans
Wij hadden thuis overal parket. Dat is in 50 jaar nooit geschuurd (of geschraapt) en daar gingen wij de kinderkes, de honden en zelfs fietsen en brommers overheen. Een voordeel van was is dat je krassen veel minder ziet dan bij lak.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.970
1.327
Riemst
De enige reden waarom ik mijn Makita excenter heb vervangen door een Festool is omdat van de Makita snel last van tintelingen in mijn hand kreeg. Met de Festool is dat niet meer. Het Plug-It systeem is extra en ook handig als je regelmatig van machine wisselt. Maar de Makita schuurt even goed.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.