Excentrische schuurmachine met wisselbare zool?

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Beste mede-forummers,

Binnenkort ga ik wat klussen starten waarvoor ik een goede excentrische schuurmachine wil aanschaffen. Ik heb op dit moment een relatief eenvoudige delta-schuurmachine maar merk dat dat er langzaam gaat en je snel van die kenmerkende varkensstaartjes in je schuurresultaat krijgt.

De eerste 2 klussen zijn de trap schuren (moet nagenoeg kaal, zo slecht is die) en van ruw hout wat tafeltjes maken (ga ik eerst met een bovenfrees enigszins vlak maken). Later wil ik nog gaan experimenteren met epoxy en dan moet ik tot heel fijn kunnen schuren en daarna ook nog polijsten. Tussen de traptredes zit 140mm dus dat is de beperkende factor om voor voor een schuurmachine met een diameter van 125mm te gaan.

Na wat zoeken online en op dit forum kwam ik op de Bosch GEX 125-150 AVE. Deze voldoet volgens mij aan mijn wensen met als bonus dat ik voor de grotere oppervlakken ook een grotere schuurzool heb. Echter doordat slecht leverbaar is ben ik toch maar even opnieuw in mijn zoektocht gedoken. Kijkend naar de mogelijkheden met een direct aangedreven schuurzool (zoals de Rotex) is dan toch ook wel een pluspunt, zeker als ik weer eens ga verlijmen en dat is niet perfect recht....

Maargoed de keuze in 125mm machines met direct aangedreven schuurzool valt dan weer erg tegen (volgens mij Bosch of Festool) en ik ben ook mijn mogelijkheid tot een grotere zool kwijt zo lijkt het. Nu vroeg ik mij af: zijn er machines (buiten de GEX 125-150 AVE) waar zowel een schuurzool van 125 als van 150 voor te krijgen is? Voor mijn gevoel zou dat bij de meeste machines toch wel mogelijk moeten zijn.....
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Als ik een paar webwinkels aanklik is hij toch op voorraad bij een aantal. Ik heb deze machine ook en het is een erg fijn apparaat!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Mirka Deros 5650 CV.
Prijstechnisch en kwalitatief à la Festool.
mirka-deros-650cv-5-mm-schuuruitslag-125-150-mm-in-systainer.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Die van metabo wordt bij mirka gemaakt heeft alleen geen bleutoot. sxe 150 Metabo Excenterschuurmachine SXE 150-2.5 BL in MetaLoc 2 Systainer bij GereedschapPro deze is met 2.5mm ook in 5mm uitslag te verkrijgen. Volgens mij passen de mirka onderdelen er gewoon op. Zelf heb ik de 5mm versie van metabo. Heb ik veel gebruikt voor het schuren van muren (steen beton en latex) en klein plafond.
Is volgens mij zelfs gewoon dezelfde machine (ziet er hetzelfde uit)
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Bedankt voor de tip van de Mirka echter die is echt meer dan 2x het budget van het de GEX 125-150 AVE, dat wordt mij te gortig. Ik wil als beginnend houtbewerker wel goede apparatuur aanschaffen omdat ik weet dat slechte apparatuur demotiverend werkt, maar dit is echt top spul wat op dit moment buiten budget ligt. Dan wil ik liever eerst wat andere apparatuur aanschaffen i.p.v. het budget van 2 apparaten aan 1 schuurmachine te spenderen ;)

Ik ben zelf ook wat verder aan het zoeken geweest en de twee die ik nu eigenlijk overweeg zijn de GEX 125-150 AVE en de GET 55-125. Ik denk dat als ik niet het probleem had met de beperkte ruimte tussen de traptreden ik mijn keuze al had gemaakt en voor de GET 75-150 zou zijn gegaan, maar helaas is dat niet mogelijk.

De GET 55-125 is wel ongeveer 100 euro duurder maar voor mijn gevoel een minder lompe machine en een betere schuurmachine. De GEX 125-150 AVE is daarentegen dus goedkoper maar heeft dus ook de mogelijkheid om een schuurschijf van 150mm erop te monteren.

Misschien is wel de belangrijkste vraag: hoe zou de GET 55-125 presteren tegenover de GEX 125-150 AVE wanneer die een 150mm schuurschijf erop gemonteerd heeft? Want op het moment dat ik bijvoorbeeld een tafel ga schuren is dat dan de belangrijkste afweging.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bedankt voor de tip van de Mirka echter die is echt meer dan 2x het budget van het de GEX 125-150 AVE, dat wordt mij te gortig. Ik wil als beginnend houtbewerker wel goede apparatuur aanschaffen omdat ik weet dat slechte apparatuur demotiverend werkt, maar dit is echt top spul wat op dit moment buiten budget ligt. Dan wil ik liever eerst wat andere apparatuur aanschaffen i.p.v. het budget van 2 apparaten aan 1 schuurmachine te spenderen ;)

Ik ben zelf ook wat verder aan het zoeken geweest en de twee die ik nu eigenlijk overweeg zijn de GEX 125-150 AVE en de GET 55-125. Ik denk dat als ik niet het probleem had met de beperkte ruimte tussen de traptreden ik mijn keuze al had gemaakt en voor de GET 75-150 zou zijn gegaan, maar helaas is dat niet mogelijk.

De GET 55-125 is wel ongeveer 100 euro duurder maar voor mijn gevoel een minder lompe machine en een betere schuurmachine. De GEX 125-150 AVE is daarentegen dus goedkoper maar heeft dus ook de mogelijkheid om een schuurschijf van 150mm erop te monteren.

Misschien is wel de belangrijkste vraag: hoe zou de GET 55-125 presteren tegenover de GEX 125-150 AVE wanneer die een 150mm schuurschijf erop gemonteerd heeft? Want op het moment dat ik bijvoorbeeld een tafel ga schuren is dat dan de belangrijkste afweging.
Ik heb ook de GEX en voor het schuren van de eetkamertafel en de deuren vond ik het een fijn apparaat. Maar hij is best zwaar en voor de trappen in mijn huis ga ik hem zeker niet gebruiken.
Beide zijn open trappen, dus ik moet zowel boven als onder schuren en daarvoor is hij te groot en zwaar. Ik zelf ga voor mijn kleine GSS16 en een multitool met delta blad om in alle hoekjes te kunnen komen.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Ik heb ook de GEX en voor het schuren van de eetkamertafel en de deuren vond ik het een fijn apparaat. Maar hij is best zwaar en voor de trappen in mijn huis ga ik hem zeker niet gebruiken.
Beide zijn open trappen, dus ik moet zowel boven als onder schuren en daarvoor is hij te groot en zwaar. Ik zelf ga voor mijn kleine GSS16 en een multitool met delta blad om in alle hoekjes te kunnen komen.
Tja ik snap dat het een behoorlijk zware machine is, maar als ik zie wat ik eraf moet schuren om het glad te krijgen (waaibomenhout wat nog niet goed droog was dus nu staan overal de nerven duidelijk in afgetekend), dan ben ik ook heel lang bezig met een deltaschuurmachinetje en dan ben ik net zo moe ;)

Over de grens is de Mirka/Metabo wel iets goedkoper, mocht je iemand kennen met een een adres in Duitsland dan is dat wellicht interessant. link
Ja dat komt inderdaad wel in de buurt van mijn budget :) Nu ik wat beter in de specificaties van de metabo ben gedoken valt het mij wel op dat hij (en de mirka ook niet) geen direct aangedreven modus heeft (zoals de Rotex en de GET), schuurt het dan nog wel steeds net zo vlot? De machine is wel minder dan de helft qua gewicht van de andere machines, dus dat is wel mooi meegenomen.
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Als je naar de disco gaat dan is de Rotex de uitsmijter en de Mirka de danser. De uitsmijter kan wel een beetje dansen en de danser kan wel een partijtje worstelen maar ze zullen er niet snel in uitblinken en/of het heel lang volhouden..
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Over de grens is de Mirka/Metabo wel iets goedkoper, mocht je iemand kennen met een een adres in Duitsland dan is dat wellicht interessant. link
1592235128574.png
zelfs met porto nog veel goedkoper dan in NL.

Als het echt zoveel is, kun je een verfbrander proberen of een lakschaaf. MIjn broer heeft eentje van METABO gekocht en die is volgens mij heel tevreden met het resultaat op de paar proefplankjes die hij heeft gemaakt.

Lukt het niet om de nerf onder de verf verstopt te krijgen? Misschien een proef stuk maken? Of moet alles blanke lak worden?
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Gewoon beginnen met een grove korrel, dan neemt ook je gewone excenter wel ruim materiaal af.
Begin hier ook met een korrel 40 op een verlijmd paneel van eiken om hoogte verschillen weg te halen, dat gaat ook prima.
Of regel ergens een goedkope bandschuurmachine, hier heb ik een parkside die het al jaren volhoud.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Zo weer even terug in dit forum. Ik had snel de keus gemaakt voor de GEX 125-150 AVE omdat ik het budget niet teveel wilde oprekken en snel een schuurmachine wilde hebben. Nou snel is dat dus niet geworden, 5 weken geleden besteld en nog niets ontvangen. Heb de bestelling dus maar gecanceld. Ergens anders lijkt deze schuurmachine ook niet sneller leverbaar te zijn dus mijn plan was om bij de hornbach een Makita excentrische schuurmachine te gaan halen (uit voorraad) van 120 euro. Kan ik nu tenminste vooruit en wellicht later nog een betere (en duurdere) 150mm machientje erbij halen.

Echter nu kwam ik de Triton TGEOS tegen ( 500 W Excenterschuurmaschine met tandwieloverbrenging | TritonTools.com ). Op papier een mooie machine (125 en 150mm schuurschijven, behoorlijke schuuruitslag en direct aangedreven met voldoende power) voor dezelfde prijs als de GEX maar helaas weinig reviews te vinden. Op Youtube wel een paar filmpjes en daar lijkt de machine behoorlijk op te "springen", alleen heb ik geen flauw idee of dat standaard is voor dit soort machines.... Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb nog een Bosch GEX 125-150 liggen die je voor een goed bod kunt overnemen. Laat maar weten of je nog interesse hebt.

Over Triton hoor ik niet veel maar wel positieve verhalen. Met name over hun freesmachines. Maar voor alles geldt: alle waar voor zijn geld. Festool e.d. Blijft gewoon de top al het andere is van mindere kwaliteit of heeft minder mogelijkheden en handigheidjes. Daarmee is niet gezegd dat je er niet jaren lang plezier van kunt hebben. Ik heb ooit nog een excenter machine gehad van Bosch groen. Daar heb ik heel wat vierkante meters mee geschuurd tot de lagers ver versleten waren. Je roeit vaak prima met de riemen die je nu eenmaal hebt. Als je betere krijgt dan had je die wellicht eerder willen hebben.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Ik heb kortgeleden (paar weken terug) een GEX 125-150 AVE besteld op amazon.de en had m gewoon binnen drie dagen in huis (ook geen verzendkosten trouwens). Volgens de website nog steeds op voorraad. Ik had dan wel weer problemen met het vinden van schuurpapier :rolleyes:...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb kortgeleden (paar weken terug) een GEX 125-150 AVE besteld op amazon.de en had m gewoon binnen drie dagen in huis (ook geen verzendkosten trouwens). Volgens de website nog steeds op voorraad. Ik had dan wel weer problemen met het vinden van schuurpapier :rolleyes:...
Schuurpapier in dia 150mm koop ik bij verf.nl als ik verf besteel voor thuis. 3M bevalt me beter dan het BOSCH papier. Als je goed schuurpapier koopt zijn de prijsverschillen niet zo groot tussen DLD en NLD heb ik gemerkt. Gereedschap i.h.a. is een ander verhaal.

125mm dia papier heb ik nog niet zoveel gebruikt, maar intussen ook maar in huis gehaald in K120 en K180.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joseph

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.