Evenwicht van vitrinekast

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Hallo,
Ik heb deze mooie vintage kast gekregen! Blijkbaar was het ooit een eindwerk van een student. De kast helde naar voren, de achterpoten bleken 5mm langer te zijn dan de voorpoten. Dat heb ik snel en makkelijk gefixt. Nu helt ze zelfs een heel klein beetje naar achteren.
Maar: als de kast leeg is, en ik open beide deuren, valt ze nog steeds voorover. Als ik een paar dikke boeken op de onderste plank leg, blijft ze netjes staan.
Misschien is het onderstel te klein? Of is,dat normaal bij zo'n kast? Ik wil deze kast weer verkopen. Wat zouden jullie doen? Ik vermoed dat ze eigenlijk nieuwe poten nodig heeft om ze ook leeg stabiel te houden. Maar ik vind deze pootjes zo leuk.
20221230_195148.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Valt hij zonder glas in de deuren ook voorover? Het kan zijn dat ze te dik glas gebruikt hebben voor de deuren omdat dat misschien voor handen was. Als het verschil klein is, kan je misschien achter tussen de poten een stuk ijzer schroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: skoren

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
Hallo,
Ik heb deze mooie vintage kast gekregen! Blijkbaar was het ooit een eindwerk van een student. De kast helde naar voren, de achterpoten bleken 5mm langer te zijn dan de voorpoten. Dat heb ik snel en makkelijk gefixt. Nu helt ze zelfs een heel klein beetje naar achteren.
Maar: als de kast leeg is, en ik open beide deuren, valt ze nog steeds voorover. Als ik een paar dikke boeken op de onderste plank leg, blijft ze netjes staan.
Misschien is het onderstel te klein? Of is,dat normaal bij zo'n kast? Ik wil deze kast weer verkopen. Wat zouden jullie doen? Ik vermoed dat ze eigenlijk nieuwe poten nodig heeft om ze ook leeg stabiel te houden. Maar ik vind deze pootjes zo leuk
Pootjes wat naar voren zetten, kan dat?

Als t dik glas is kan je dat ook (laten) vervangen.

Evt. aan de achterkant, onder de kast gewicht aanbrengen

Laatste optie is om onder de pootjes iets te schroeven (metalen schoteltje bijvoorbeeld) waardoor het tipping point net iets naar voor komt. Minst mooie optie dat wel
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Pootjes naar voren kan niet. Het glas lijkt me ook echt niet te dik, maar 1mm ofzo.

Welk gewicht breng je dan aan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zo veel als nodig is om het voorover kukelen te voorkomen. Het evenwicht is niet goed, dus de deuren moeten lichter, of de achterkant van de kast zwaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
ik heb het op mijn instagram gezet en had binnen de 5min een koper. Heb het haar uitgelegd en ze vond het geen probleem. Kastje is al opgehaald :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.