Even voorstellen

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Hallo allen,

Na een tijdje het forum te volgen en soms ook wel wat te posten, vond ik het wel tijd om mezelf even kort voor te stellen.
Ik ben Gerry, geboren in 1980 en wonende te Scherpenheuvel (Belgie). Als dagelijks werk zit ik in de IT sector, maar enkel computerwerk is niet aan mij besteed.
Ik oefen deze hobby nog niet zo heel lang uit moet ik toegeven. Hoewel de microbe al zeer lang aanwezig was, heb ik pas 3 jaar geleden de knoop doorgehakt om me wat te verdiepen in de kunst van houtbewerking. Na het bouwen van een klein werkhuisje van 12m², kon ik toch wat beginnen verzamelen van allerhande gereedschap en kleinere machines.
Veel (al dan niet bijna alles) heb ik geleerd van allerhande youtube kanalen. En tegenwoordig mag ik dit forum er dus ook bij tellen. Internet bied zoveel kansen als je er maar voor openstaat.
Ik heb enorm veel geleerd over handschaven ondertussen. Veel schaven gerestaureerd en uren geschaafd. Tot het wat in de vingers zat dus... Zo ook het zagen met men Japanse zagen. Een totaal andere invalshoek dan het westerse gereedschap trouwens. Japans gereedschap werkt op het gevoel dmv trekbewegingen. Ons westers gereedscap werkt op (duw)kracht. Ja, ik heb een zwak voor de Japanse cultuur...

Ik heb nog niet zo heel veel zelf gemaakt moet ik toegeven. Een paar kasten en een loungbank voor in de tuin. En deze zomer een nieuw mobiel onderstel voor men Dewalt zaagtafel met een routertafel extentie. Deze heb ik gemaakt met half lap joints gecombineerd met pen/gat verbindingen. Lang aan gewerkt, veel geleerd en uiteraard enorm fier met het resultaat uiteindelijk. Maar daarvoor doen we het allemaal wel denk ik. Dat gevoel dat je zelf iets gebouwd hebt. Iets waar je zelf gelukkig van wordt en fier op bent. Of dat nu een kadertje aan de muur is, of een volledige blokhut.

De kasten die ik maak (of probeer te maken), zijn een combinatie van massief hout met plaatmateriaal (multiplex of MDF). Niet altijd even gemakkelijk, maar ik probeer wel iets uniek te maken op die manier.

Ik ben er zeker van dat ik hier nog heel veel kan bijleren, en mss zelf wel af en toe een steentje kan en mag bijdragen.

Hieronder een paar van men werkjes.


IMG_20200523_120508072.jpg


1635014978501.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom, gerry,
da's een mooie voorstelling van jezelf
ik zie daar - ook in de achtergrond - knappe werkstukken
heb een specifieke vraag: kan je ons meer details geven over jouw combinaties van massief met mpx en mdf ?
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
heb een specifieke vraag: kan je ons meer details geven over jouw combinaties van massief met mpx en mdf ?

Voorlopig enkel nog maar massief met mpx gecombineerd voor men kasten. Zoals een faceframe en de randen van de kastdeurtjes bijvoorbeeld. Zoals de eerste foto. Dit is framiré met berken mpx.
Er staat wel een ander project in de maak, een inbouwkast voor de badkamer. Hier ga ik een poging doen om mdf te combineren met massief hout. Ik had vooral de deurtjes in gedachte om deze 50/50 te maken. Eén deel mdf strak wit geverfd, en één (of twee) delen eik. Uit men beperkte ervaring met zulke combinatie (mdf en beuk) lijkt me de verbinding (gewoon verlijmd) toch steviger dan ik gedacht had. Welliswaar is hier weinig info over te vinden, omdat het gewoon nietveel gedaan wordt denk ik? Voor de uitlijning kan ik nog wel lamello's gebruiken, en eventueel gefreese domino's (omdat ik geen festool machine heb, maar wel de pluggen) voor extra stevigheid tussen de 2 materialen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.