Essenhouten dressoir met vitrinekasten

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bijgaand foto's van mijn meest recente project: een dressoir van 3,6 meter breed en ongeveer 2,6 meter hoog.
Alles in essenhout: de rompen en bladen in massief en de deurtjes en achterwanden gefineerd.
Ik vind het erg mooi hout om op deze schaal toe te passen en de klant was het daar helemaal mee eens

IMG_9101-1.jpg
Hier het eindresultaat: het ontwerp is in nauwe samenwerking met de klant ontstaan: ze wilde een duidelijk oplopende lijn naar beide zijkanten en veel plek voor haar uit te stallen kunstvoorwerpen en aandenkens aan verre reizen in vitrines, daaronder een laag met plaats voor mooie boeken en daaronder heel veel bergruimte en een plek om haar laptop even te kunnen gebruiken
Ik koos voor een gesloten onderkast die flink hoog op de poten staat, bestaande uit 3 dubbele deuren met geen verdubbeling van poten,
daarop een 26mm dik massief essenhouten blad en daarop heel rank uitgevoerde vitrines.
Al het zichtbare hout heeft de dikte van het blad: 26mm, de vitrines zelfs geheel 26mmx26mm.
Voor de vitrines wilde ik zo strak mogelijk werken, zonder glaslatten etc.
het glas is ingelijmd in de contructie in gleuven die in het 26x26mmm hout zijn ingefreesd wel heb ik het glas wat ruimte gegeven en met wat flexibele kit gefixeerd
Speciaal voor dit project (en volgende) heb ik een Dominofrees gekocht (de kleine DF500) en al het hout netto gezaagd en met domino's verbonden, zowel de onderkasten als de vitrines en zelfs voor het los plaatsen van de boven- op de onderkasten.

IMG_9040.jpg

De onderkast bestaat uit 2 kasten van 120cm breed die geheel verlijmd zijn met daartussen een 3e kast die er tussen gehangen wordt en geen eigen poten heeft. De hele kast heeft geen achterpoten, omdat daar een dikke elektraplint in de weg zat. de achterkant hangt aan haaklatten (french kleats?)
In de zij- en achterkant is het gefineerde plaat van 18mm resp 10mm ingefreesd (5mm diep) in het massieve romphout van 26mm.

IMG_9050.jpg

De middenkast bestaat alleen uit de onder- boven- en achterplank die met domino's in de naastgelegen kasten hangen en vervolgens met rampamoeren in de planken worden gefixeerd

De bovenkasten worden door domino's in het blad gefixeerd en er los bovenop gezet.
Hier bleek het plaatsen echt moeilijk: waar het in de werkplaats allemaal gladjes verliep omdat we er aan alle kanten bij konden, bleek het ter plekke erg moeilijk om ook de domino's in de beide achterste hoeken mooi te passen.
Ook de ongelijkheden in de vloer werkten hier niet mee.

Deurtjes afhangen met de potscharnieren en het resultaat is er.

Met een uittrekblad voor de laptop en glazen deurtjes met pianoscharnieren.
IMG_9079.jpg
IMG_9081.jpg


Het inrichten kan beginnen, de meubelmaker kan naar huis.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Misschien niet mijn stijl van meubel, maar ik ben onder de indruk van hoe je bepaalde ontwerp facetten hebt doorgevoerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.