Es in de kachel, of toch maar houden?

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Wij hebben op dit moment een stam van een Es liggen die we weg gehaald hebben voor een lokale landbouwer. Normaal zou dit gewoon in de kachel gaan.
Door mijn recente interesse in "woodworking" ben ik echter gaan twijfelen of dit misschien zonde kan zijn van het hout, gezien Es toch wel erg mooi kan zijn.

Het voornaamste deel is een stam van 50cm dik en een 2,5 meter lang. De hout ziet er bovendien heel gezond uit.

Kan dit de moeite worden om deze toch niet op te branden en te drogen om er vervolgens mee aan de slag te gaan voor allerlei (kleine) projecten?
En indien dit volgens jullie het geval is, hoe ga ik daar dan best bij te werk? Zelf kunnen we die niet even in plakjes gaan zagen, en een droogoven voor boomstammen hebben we ook niet staan. 🙃
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
op zich altijd het proberen waard
ik merk dat jouw regio/woonplaats nog niet in je profiel staat
altijd handig zodat de collega's kunnen zien of het de moeite waard is om jou een tip te geven bij onderwerpen waar de afstand meespeelt
je zou aan een plaatselijke houtzagerij kunnen vragen of ze interesse hebben & in ruil (oven-)gedroogd hout vragen
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
dag, het hangt ervan af wat je wilt gaan doen. Vers hout bewerking is een vorm van hout bewerken waarbij je te werk gaat met nat hout. Dit vergt wel andere gereedschappen en technieken. Zelf doe ik zowel aan vers hout bewerking als het werken met droog hout. Als je de boomstam eerst wilt drogen, dan is het handig om dit extern te laten doen.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Ik zou er zeker wat anders mee doen dan in de kachel stoppen. Er zijn zagerijen die de stam in planken zagen, kosten vallen mee vind ik ( ca 100 euro per kuub) en dan kun je hem zelf drogen in de buitenlucht met latjes er tussen voor het drogen. Na een paar jaar drogen heb je dan voor heel weinig geld veel mooi hout. Dit alles als je er planken van wilt hebben om iets van te maken uiteraard.
 

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
op zich altijd het proberen waard
ik merk dat jouw regio/woonplaats nog niet in je profiel staat
altijd handig zodat de collega's kunnen zien of het de moeite waard is om jou een tip te geven bij onderwerpen waar de afstand meespeelt
je zou aan een plaatselijke houtzagerij kunnen vragen of ze interesse hebben & in ruil (oven-)gedroogd hout vragen
Bij deze mijn locatie toegevoegd. Bedankt voor de tip!
 

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Ik zou er zeker wat anders mee doen dan in de kachel stoppen. Er zijn zagerijen die de stam in planken zagen, kosten vallen mee vind ik ( ca 100 euro per kuub) en dan kun je hem zelf drogen in de buitenlucht met latjes er tussen voor het drogen. Na een paar jaar drogen heb je dan voor heel weinig geld veel mooi hout. Dit alles als je er planken van wilt hebben om iets van te maken uiteraard.
Enig idee hoe ik dergelijke zagerij best vind? Heb niet de indruk dat die adverteren op Google. :) Helaas is de enige zagerij hier in de buurt waar ik dit voor mogelijk achtte net gesloten wegens pensioen.
 

xplsvsplntd,​

Ik weet niet waar je woont en wat de afstand naar houtzaagmolen De Salamander is maar wij kunnen voor een bedrag van € 120,-- jouw stam zagen. Dat zou mogelijk in de derde of vierde week van januari passen. Uiteraard moet de stam dan gebracht worden. Laat maar weten of dat bij je past. Het adres van de molen is De Wiek 19 Leidschendam.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem

xplsvsplntd,​

Ik weet niet waar je woont en wat de afstand naar houtzaagmolen De Salamander is maar wij kunnen voor een bedrag van € 120,-- jouw stam zagen. Dat zou mogelijk in de derde of vierde week van januari passen. Uiteraard moet de stam dan gebracht worden. Laat maar weten of dat bij je past. Het adres van de molen is De Wiek 19 Leidschendam.

M.vr.gr. Jan
Bedankt voor het aanbod Jan. Er zit echter zowat een volledig, zij het klein, land tussen ons. 😊
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor een stammetje van 50 cm zou ik niet zot veel kosten doen. Ik heb een jaar of twee geleden een stam van gelijkaardige afmetingen gekregen. Ik heb de stam in stukken van ongeveer een meter gezaagd en dan gekliefd. Je hebt dan wel wat meer verlies, maar vermits het gratis hout is en de rest alsnog de kachel in kan, maakt dat niet uit. Een gedeelte is ondertussen verwerkt tot snijplanken. Je zou ook los uit de pols planken met de kettingzaag kunnen zagen. Mits wat beleid moet dat ook behoorlijk lukken. Best wel een aangepaste ketting voor schulpen aanschaffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.