Ervaringen met hoogte verstelbare werktafels

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
349
39
Vorden
www.damkothoutwerken.nl
Met transport en al is de Felder toch aardig aan de prijs. Wie weet komt die er ooit, maar voor nu ga ik het denk ik proberen met deze van HBM.
Lijkt me een behoorlijk stevige uitvoering, steviger dan de 500kg versie, ook qua wielen.
Voor er bovenop maak ik dan nog een constructie met wat lades rondom en een werkblad.

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
349
39
Vorden
www.damkothoutwerken.nl
Ik zoek juist iets met een wat kleiner oppervlakte. Deze heftafel is ongeveer 50 bij 100 cm, en daar bovenop kan ik een blad maken wat iets breder en langer is. Daarmee kan ik alles redelijk 'op maat' maken.
Wat ook nog wel belangrijk is, wat mij betreft, is het gewicht van de heftafel. Hoger gewicht betekent een zwaartepunt lager bij de grond en dus minder topzwaar/stabieler. Dat laatste zal ik nog wel moeten ervaren en hangt natuurlijk af van wat er allemaal op wordt gebouwd.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.635
4.509
In een kleine ruimte is het niet fijn manoeuvreren met 2 vaste wielen in mijn ervaring. Bij mij hebben alle machines 4 zwenkwielen. En die duwbeugel zit al snel in de weg.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.483
1.256
Enschede
ingoogni.nl
Hoeveel hoogteverstelling zoek je? Een cm of 10-20 kun je met draadeinden op de hoeken van een tafelblad bereiken.

- Een moer in of naast de poot.

- Een op de draad vastgelijmde moer en een carosseriering onder het tafelblad.

- Een op de draad vast gelijmde moer waarmee je versteld aan de bovenkant van het blad (verzonken).

Dan kun je het blad ook nog waterpas zetten als je vloer niet vlak is, of het terras als je buiten werkt..

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
349
39
Vorden
www.damkothoutwerken.nl
In een kleine ruimte is het niet fijn manoeuvreren met 2 vaste wielen in mijn ervaring. Bij mij hebben alle machines 4 zwenkwielen. En die duwbeugel zit al snel in de weg.
Ja daar heb je wel een goed punt vwb de bokwielen. Aan de ene kant staat het geheel wel steviger dan met 4 zwenkwielen waarvan er maar 2 een rem hebben, alleen is verplaatsen in een krappe ruimte inderdaad niet fijn. De duwbeugel zou wel demonteerbaar moeten zijn.

Hoeveel hoogteverstelling zoek je? Een cm of 10-20 kun je met draadeinden op de hoeken van een tafelblad bereiken.

- Een moer in of naast de poot.

- Een op de draad vastgelijmde moer en een carosseriering onder het tafelblad.

- Een op de draad vast gelijmde moer waarmee je versteld aan de bovenkant van het blad (verzonken).

Dan kun je het blad ook nog waterpas zetten als je vloer niet vlak is, of het terras als je buiten werkt..
Ik zoek wel meer hoogteverstelling, zodat het werken aan een meubelstuk ook altijd op een comfortabele hoogte kan.

Misschien doe ik er verstandiger aan om eerst eens goed te zien wat voor ruimte ik überhaupt heb straks, wanneer de nieuwe zaagtafel er staat. En dan te zien wat ik nodig heb.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.483
1.256
Enschede
ingoogni.nl
Misschien doe ik er verstandiger aan om ..
Ja, dat zeker. Premature optimalisaties kosten meer dan uiteindelijk nodig was.

Lang geleden werkte ik vaak met een meetmachine waar ook en kleine collega veel mee werkte. Ik te groot, hij te klein. Daar werd natuurlijk over gezeurd. Het management vond een verstelbaar ondersel veel te duur. ARBO club vond het noodzaak. Op een gegeven moment heb ik een plank op een pallet gespijkerd en een plateau voor het apparaat gemaakt zodat m'n collega er fatsoenlijk bij kon.

Vraagt m'n chef "en jij dan?" Ik: volgens mij heb je nog een leuke vacture open ... (m'n kortste, geslaagde, sollicitatie ooit)

• Leuk
Waarderingen: Zky

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.635
4.509
Je kan in nijkerk een gratis zorgbed ophalen. Is gewoon een simpele enkele schaar. Is simpel smaller en wat korter te maken. Ik ken meerdere meubelmakers die montagetafels zo gemaakt hebben. Spindelmotoren zijn meestal 12 volt. Dus als je geen netsnoer wil, kan je de tafel met een accu voeden.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.