Ervaringen lakdraagfolie MDF

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Hoi,

Vandaag een plaatje MDF met lakdraagfolie gekocht om te ervaren hoe dat is. Enthousiast geworden over alle verhalen dat je dat zo strak kunt afwerken. Ik wil er kastdeurtjes mee maken. Nu heb ik het deels op maat laten zagen en zie ik her en der wat loslaten. Ik heb het nog niet gelakt, maar heeft iemand ervaring hiermee, krijg ik dat nog strak? Brokkelt er meer af? Kies ik beter voor gewoon "gegrond"?

Dank
 

Bijlagen

  • 20230421_162703.jpg
    20230421_162703.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 46

jorisvh

Post veel
Dat er aan de zaagsnedes kleine stukjes van de folie afbrokkelen als je er ergens mee tegen stoot is niet abnormaal. Die folie is erg hard, zoals melamine.
Ik ga altijd met een fasefrees langs alle kantjes. Zo worden die veel robuuster en is het ook veel makkelijker om de zaagkanten te behandelen met primer/lak zonder op de vlakken te morsen.

Als er grotere stukken van de folie lossen, dan is er iets mis met de plaat.

Zelf neem ik liefst groene mdf met lakdraagfolie. Dan is het minder werk om de zaagkanten strak te krijgen (zuigt minder).
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Dat er aan de zaagsnedes kleine stukjes van de folie afbrokkelen als je er ergens mee tegen stoot is niet abnormaal. Die folie is erg hard, zoals melamine.
Ik ga altijd met een fasefrees langs alle kantjes. Zo worden die veel robuuster en is het ook veel makkelijker om de zaagkanten te behandelen met primer/lak zonder op de vlakken te morsen.

Als er grotere stukken van de folie lossen, dan is er iets mis met de plaat.

Zelf neem ik liefst groene mdf met lakdraagfolie. Dan is het minder werk om de zaagkanten strak te krijgen (zuigt minder).
Dank. Ik ben niet bekend met een fasefrees. Als ik het goed begrijp kant ik daarmee ook de bovenkant af. Dan hoef ik mogelijk ook niet meer 5 a 10 graden verstek te zagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
De gezaagde kanten die je wil schilderen moet je eerst behandelen voor je gaat schilderen. Dat kan op verschillende manieren. MDF grondverf. Meerder lagen gewone grondverf dit is veel meer werk. Plamuren en dan gronden. Dit is mijn voorkeur. Ik gebruik staalplamuur en schuur het te veel weg hierna gewoon gronden.
Wel een ronde of fase eraan maken. Verf hecht slecht op haakse hoeken.
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
IK geloof dat ik wat tegen de grens van mijn kunnen aanloop. Als ik een hoek (kastdeuren zijn schuin) uit het MDF van Lakdraagfolie wil zagen, lukt dat niet goed .Ik gebruik een hand cirkelzaag en vanaf ongeveer halverwege slaat deze terug en als hij dan weer wat zaagt wordt dat bol (waarschijnlijk omdat ik kracht zet). Als ik dan ook nog de cirkelzaag in een kleine hoek zet (10 graden), kom ik er helemaal niet meer doorheen. Iemand ideeën? Ps ik heb geen professionele zaagtafel maar gebruik houten balkjes om de plaat op te leggen. Als geleiderail gebruik ik een andere balk die ik met lijmklemmen vast zet.

Groet
 

jorisvh

Post veel
Dank. Ik ben niet bekend met een fasefrees.
fasefrees = afkantfrees = chamfer bit = 1682142243163.png
daar kan je de kantjes bvb 1mm mee breken.
als je geen kantenfrees of bovenfrees hebt kan dit natuurlijk ook met een schuurblokje maar niet zo makkelijk strak te krijgen.
Als ik het goed begrijp kant ik daarmee ook de bovenkant af. Dan hoef ik mogelijk ook niet meer 5 a 10 graden verstek te zagen.
of dat nodig is, hangt af van dikte deur, hoeveel die inligt, de voegen boven en aan de zijkant, … een proefopstelling maken is de enige manier om het te weten te komen, denk ik. je kan dat idd ook met deze frees doen maar je kan niet de volledige dikte in verstek frezen want het lager moet ergens tegenaan lopen.

voor de zaagkanten gebruik ik 1 laag randsealer, bvb
dan 1 laag primer. voor deze toepassing liever een solventgedragen dan een watergedragen omdat die geen water en meer vaste stof bevat (gaat richting plamuur en vult dus beter), bvb
bij goede kwaliteit groene MDF volstaat vaak 1 van deze 2.
dan samen met de vlakke delen lakken.
en tussenin schuren natuurlijk 🙄.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
IK geloof dat ik wat tegen de grens van mijn kunnen aanloop. Als ik een hoek (kastdeuren zijn schuin) uit het MDF van Lakdraagfolie wil zagen, lukt dat niet goed .Ik gebruik een hand cirkelzaag en vanaf ongeveer halverwege slaat deze terug en als hij dan weer wat zaagt wordt dat bol (waarschijnlijk omdat ik kracht zet). Als ik dan ook nog de cirkelzaag in een kleine hoek zet (10 graden), kom ik er helemaal niet meer doorheen. Iemand ideeën? Ps ik heb geen professionele zaagtafel maar gebruik houten balkjes om de plaat op te leggen. Als geleiderail gebruik ik een andere balk die ik met lijmklemmen vast zet.

Groet
Is je zaagblad wel scherp? En die geleiderail buigt wellicht wat door in het midden?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Bij het zagen moet de plaat aan beide kanten van de zaagsnede zo ondersteund worden dat tijdens het zagen beide delen vlak blijven liggen. Zodra een deel bij het zagen zakt, dan klemt die het zaagblad vast met al het gedoe van dien.
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Bij het zagen moet de plaat aan beide kanten van de zaagsnede zo ondersteund worden dat tijdens het zagen beide delen vlak blijven liggen. Zodra een deel bij het zagen zakt, dan klemt die het zaagblad vast met al het gedoe van dien.
Waarschijnlijk een hele domme vraag maar als ik een schuin stuk van zeg 38 graden in 45 graden wil zagen in een plaatvan 50cm met een handcirkelzaag... leg ik de zaaglijn dan recht en zaag ik recht vooruit. Of zag ik schuin met de lijn mee. Hoop dat ik te volgen ben ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.