ervaringen lak/olie met zo natuurlijk mogelijke look voor eiken

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.877
923
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb laatst een potje Renaissance Wax gekocht na een tip hier op het forum. Nog niet in het echt geprobeerd, maar wel op een paar teststukjes. Het ruikt vrij veel naar olie-destilaten / petroleum (en zal ook wel uit die hoek komen), maar na drogen ruik ik er eigenlijk niets meer aan.
Klopt. Renaissance wax is gewoon (sterk geraffineerde - da's in deze context een voordeel ;-) ) paraffine met oplosmiddelen. Er is helemaal niks bijzonders aan, anders dan dat het erg 'puur' is (geen onzuiverheden in de paraffine) en relatief hard (paraffine is een raambegrip dat kan varieren van vaseline tot aan keiharde kaarsen'was').
 

jorisvh

Post veel
ook fan van Rubio Monocoat, 1 laag, matte look, voedsel veilig en kan altijd bijgewerkt worden zonder kleurverschil. Het is gewoon olie, dus aanbrengen en overtollig product afnemen, iedereen kan dit. Voor de natuurlijke en matte kleur te behouden bij eik wordt normaal de "white" gekozen.
+1 voor RMC, om dezelfde redenen.
voor onbehandeld uitzicht moet je de “white 5%” hebben, denk ik.
de white is echt wit.
pure is olie zonder pigment, prima voor noten of teak om de tekening te accentueren maar gaat blank hout zoals eiken en zeker berken geel kleuren.
kijk eens naar de staaltjes die ik onlangs gepost heb in 'Rubio Monocoat kleurstalen op berken multiplex'
met white 5% krijg je meer contrast en het wordt maar minimaal geler.
stalen op eik vind je op de site of in de winkel maar ik mis dan altijd de onbehandelde die je nodig hebt om te zien hoe “onbehandeld“ het er uiteindelijk uitziet.
 

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
kan iemand me tips geven over zijn/haar ervaringen met de afwerking voor eiken?
Ik zoek een natuurlijk mogelijke look met matte afwerking voor een tafel.
Er is zo veel te koop, maar misschien heeft iemand goede ervaringen met een product.
Ik heb mijn parketvloer behandeld met Woca Neutral Oil, ben ik erg tevreden over
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Onderlaatst nog een eiken bankje met skylt gedaan. Eerst geschuurd, daarna vochtig afgenomen en nog eens geschuurd. 300 ml Skylt aangemaakt, Hield ruim over. Volgende laag 200 ml aangemaakt gezien de 1e laag flink meer verbruikt.

Gewoon met een lakviltroller van de action. 4 voor 99 cent. Tussen elke laag schuur ik heel lichtjes met de hand.

Aangezien het een eettafel bankje is ben ik een beetje huiverig voor iets als olie of wax daar dit misschien in je kleding trekt?

Mijn eettafel van 4 jaar oud ziet er werkelijk nog als nieuw uit na 3 lagen skylt. Goed spul, makkelijk aanbrengen.


Een 1K product met dezelfde eigenschappen en resultaten zou idd wel beter zijn want met Skylt maak je eigenlijk altijd teveel. Soms moeilijk in te schatten hoeveel je maakt en tussendoor wat bijmaken lukt bijna niet.

Wel valt het mij op dat het zo mooi opdroogt dat je geen aanzetten van je roller ziet.

Gewoon ontzettend goed, fijn spul. 30 euro per fles bij onze lokale parket winkel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.