Ervaringen gevraagd kolomboor Bosch PBD 40

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Wie heeft er zo'n Bosch PDBD 40 kolomboor machinientje? Ik heb nu een oude Huvema 13 maar vindt het een lomp ding. Niet te tillen zo zwaar en staat erg in de weg.

Nu had ik vandaag en soortgelijke boor als die Bosch ontvangen van VonRoc. Maar dat is het toch ook niet helemaal. Zit wel erg veel speling op.

Hij kost ook maar de helft dan de Bosch maar goedkoop is duurkoop in dit geval. Maar die gaat dus terug.

Ik doe af en toe eens een gaatje boren en wil dus liever niet meer zo'n lompzware kolomboor machine hebben, maar toch ook wel een beetje degelijkheid en spelingsvrij.

Op internet zijn de meeste reviews wel lovend maar voordat ik weer iets op de gok koop ook hier even de ervaringen navragen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Het is een prima ding voor af en toe een gaatje, maar het is niet een heel stabiele machine, en hij maakt redelijk wat lawaai (hoogtoerige motor met tandwielkast)
Ik ben er blij mee, maar denk bv niet dat je er even een 6mm frees in zet om een gat te maken voor een pen.
De digitale dieptemeting is handig, de lamp ook, de laser heb je niet echt wat aan. Het wiel voor de dieptevoeding had ik zelf liever vervangen door drie spaken, nu moet je soms best stevig knijpen.
De traploze toerentalregeling en het lage bereik zijn handig, zelf zou ik best een lompe boormachine willen, maar dan niet een waar je de snelheden met de snaar op verschillende poelies moet leggen.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik kan ook zo gauw niet een vergelijkbare kolomboor vinden van betere kwaliteit tegen iets hogere prijs, of je gaat gelijk naar 1100 euro.

Die Vonroc heeft geen speling op de spindel, maar wel speling op de gehele boor ten opzicht van de kolom.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Mijn duit in het zakje. Leuke machine voor een nette prijs. Voor hobby is het prima. Voor zakelijk gebruik minder.

de as vind ik niet zo sterk.
Bosch heeft een snelsluitmechanisme waarbij de boor toch regelmatig los schiet.
de boormachine gaat niet helemaal tot aan de bodem.

bedieningspaneel is heel fijn te bedienen
apparaat is makkelijk te plaatsen en te gebruiken.
het apparaat is relatief klein en staat dus ook nooit in de weg.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ben er tevreden mee. Ik werk zowel met hout als metaal en dan is de toerenregeling super handig.Bij mijn vorige (sta in de weg) boor moest ik riemen omhangen, en dat bleef er vaak bij…
Ook is de nauwkeurige diepte instelling erg handig.
Eigenlijk ervaar ik maar 1 nadeel, en dat is dat machine niet van draairichting kan wisselen. Dan kon ik eenvoudig schroefdraad tappen.
Qua stabiliteit heb ik geen klachten.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Oh ja, draairichting, dat vind ik inderdaad ook lastig, en dat viel me al op toen ik voor de machine aan het kijken was, er zit wel een heel laag toerental bereik op (perfect voor draad tappen) maar een tandwiel erbij voor de draairichting was te duur. Overigens bij heel veel hobbymachines een ontbrekende feature.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
De Vonroc is weer retour gegaan. En de Huvema ligt uit elkaar. Lagers besteld, hoewel die eigenlijk helemaal niet slecht waren.

Er lijkt iets speling te zitten op het lagerhuis van de poelie. Iets te ruime passing.

Het uit elkaar halen stelde niks voor, begrijp niet waarom ik daar jaren tegenaan heb zitten hikken.
Klusje van 10 minuten. Maar een youtube filmpje doet wonderen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar je huvema was toch te groot en te zwaar en een sta in de weg? Daar is volgens mij weinig aan veranderd.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Maar je huvema was toch te groot en te zwaar en een sta in de weg? Daar is volgens mij weinig aan veranderd.
Daar is inderdaad weinig aan veranderd. Maar doe het er al jaren mee. En het is ook een leuk hobby project. Meevaller als die beter gaat draaien. En hou mijn ogen open voor een wat handzamer geval.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Was gisteren in de hornbach en daar even deze Bosch nader aan de tand kunnen voelen. De speling van de gehele boor tov de kolom is nagenoeg nihil, millimeters beter dan die Vonroc. Maar de kolom bevestiging aan de voet was een beetje slapjes. Daar wel het nodige gewiebel.

Als je die snelspanklem aanspande drukte je de hele kolom scheef.

Ook deze gaat het niet worden. Ik hou mijn Huvema nog maar eventjes, inclusief zijn ongemakken.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik bezit een Contimac tafel kolomboormachine maar ik had een grote klus waarvoor ik vaak met de machine van binnen naar buiten moest. Daarvoor was deze toch echt te zwaar. Toen de Bosch PBD 40 van Bosch gekocht en die is mij goed bevallen. Werkt mooi met de laser en instelbaar toerental.

Zojuist meteen even bekeken en geprobeerd. Het probleem van de wiebelige kolombevestiging aan de voet heb ik niet. Misschien zijn latere uitvoeringen lichter gemaakt? Machine van mij is toch al zo'n 3 jaar oud of zelfs ouder.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Was gisteren in de hornbach en daar even deze Bosch nader aan de tand kunnen voelen. De speling van de gehele boor tov de kolom is nagenoeg nihil, millimeters beter dan die Vonroc. Maar de kolom bevestiging aan de voet was een beetje slapjes. Daar wel het nodige gewiebel.

Als je die snelspanklem aanspande drukte je de hele kolom scheef.

Ook deze gaat het niet worden. Ik hou mijn Huvema nog maar eventjes, inclusief zijn ongemakken.
Ik vermoed dat de kolom van het winkelexemplaar niet goed vastgedraaid zit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik vermoed dat de kolom van het winkelexemplaar niet goed vastgedraaid zit.
Nou, dat was inderdaad het geval. Was weer terug in dezelfde Hornbach(Zwolle) en maar even een imbussetje uit het rek gehaald en de bout aangedraaid. Zat niet heel los, maar meer een soort handvast. Dus goed vastgezet en de speling tussen kolom en voet was daarmee geheel verdwenen ineens is het toch weer en leuk boormachinientje geworden.

En de Hornbach een plezier gedaan want ik ben vast niet de enige die zo'n ding van alle kanten test en uitprobeert en met die speling die erin zat het toch maar laat liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.