Ervaringen blum minipress pro of procenter

Tim_C

Nieuw lid
29 sep 2020
3
2
Goeie avond forumleden,

Ik volg, zoals velen, al geruime tijd dit forum en heb er al veel van geleerd, waarvoor dank. (Ik zal mezelf in de gepaste rubriek nog voorstellen)
Nu wordt het dringend tijd om mijn eerste (van vele :) ) vraag te stellen.

Momenteel OVERWEEG ik om een blum procenter met easy stick aan te kopen.
Graag had ik geweten of iemand van jullie deze heeft (of de pro met easystick) en wat dan de ervaringen hiermee zijn? Buiten altijd hetzelfde promo materiaal vind ik er niet zoveel van terug.

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Groeten

Tim
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
we krijgen regelmatig vragen waarin leden reeds een bepaalde keuze gemaakt hebben ivm wat ze zullen aankopen
soms bleek het nuttig om in het zoek- & denkproces een stap terug te gaan
de meest gestelde vraag is: wat wil je bereiken ?
een andere vraag is: wat is je budget & wat is prijs/kwaliteit-verantwoord ?
meer concreet: hoeveel ga je dit gebruiken & hoe ga je dit afschrijven ?
zou je een liefhebber zijn, dan zou ik jou de ecodrill aanraden
die komt rond de 200 euro
en als je inserta-scharnieren gebruikt, dan kan je de scharnieren makkelijk monteren en demonteren
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Dag Tim,

als je die aankoop overweegt, neem ik aan dat je professioneel met je vak bezig bent en een ecodrill geen optie meer is.

Ik heb een aantal jaren gewerkt met de minipress pro en ik heb daar nooit een probleem mee gehad. Integendeel.
In combinatie met de easystick sluit je menselijke fouten nog meer uit. Al is de meerprijs hiervoor niet min.
Ik gebruik al jaren de dynaplan software. Vroeger in combi met de minipress, nu als startpunt voor de cnc.

Ik zou niet twijfelen...

mvg
Koen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Let op de pro-center gaat eruit! (En is ook niet verkrijgbaar met easystick)
De vervanger is de minipress top.

Ik heb een pro-center staan, maar heb hem nog amper gebruikt dus kan er niet veel over zeggen.
 

Tim_C

Nieuw lid
29 sep 2020
3
2
Bedankt voor de reacties.
Ik zal even de situatie schetsen.
Begin vorig jaar ben ik in bijberoep gestart als schrijnwerker( maatkasten en dergelijke). Tot nog toe liet ik alles zagen, afkanten en eventueel boren, drevelen. Nu heb ik besloten dat ik eigelijk zo veel mogelijk zelf in mijn atelier wil doen ipv enkel in elkaar te moeten zetten bij de klant.

@ zotvanhout: wat is mijn budget, tja, dat is een beetje afhankelijk wat ik ervoor terug krijg.Een ecodrill heb ik, maar dat is niet echt meer aan de orde. Ik probeer een machinevoorraad aan te schaffen waarmee ikde komende jaren zeker verder kan.

@ koenele: je zegt het, je sluit de menselijke factor vooreen grootdeel uit, het is gewoon nauwkeuriger en lijkt mij heel gebruiksvriendelijk in combinatie met de corpusplanner.

@rik : ik weet dat de machine eruit gaat, dat is ook misschien wel mijn grootste bezorgdheid, wat met wisselstukken en boorkoppen in de toekomst. De huidige procenter kan normaal wel uitgerust worden met easy stick. Ik heb er hier een offerte voor liggen. 😁

Het is in ieder geval geen beslissing die ik ondoordacht wil nemen, daar is ze iets te duur voor. Als ik zou weten dat ik zoveel kasten kan maken als ik wil, dan zou ik het dadelijk kopen, maarja, dat weet ik nu eenmaal niet...

Tim
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@rik : ik weet dat de machine eruit gaat, dat is ook misschien wel mijn grootste bezorgdheid, wat met wisselstukken en boorkoppen in de toekomst. De huidige procenter kan normaal wel uitgerust worden met easy stick. Ik heb er hier een offerte voor liggen. 😁

? interessant, mij werd eerder (januari) gemeld dat dit niet mogelijk is. Ik ben een en al oor! wil je misschien vertellen wat voor prijs ik aan moet denken als ik easystick op m'n pro center wil? En waar ik dit kan aanvragen

Waar ben je gevestigd? Ik zit in de omgeving Amsterdam. wie weet kunnen we elkaar wel helpen. Behalve een stationaire kantenband machine, ben ik goes uitgerust om plaatmateriaal te verwerken. (wel een contouro om kantenband te verwerken).

Ik hoor het graag.
Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
P.S. ik heb ook een pro-center staan als je die een keer wil proberen.
 

Tim_C

Nieuw lid
29 sep 2020
3
2
Rik, Ik woon in de Antwerpse Kempen, das een beetje ver. Jammer genoeg kan ik momenteel niet op uw uitnodiging ingaan (vooral door de corona toestand). De afstand had ik er nog wel voor over gehad.
Toch bedankt.
Ik zit nog wel met een vraag over de boorkop voor oa de fronten en geleiders te boren. (die met 8 spindels)
kan je daar bvb de gaten voor een geleider van 55cm mee boren, of enkel de voorste 2, want die kop komt toch niet zo ver naar voor lijkt mij? Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is...

Tim
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Rik, Ik woon in de Antwerpse Kempen, das een beetje ver. Jammer genoeg kan ik momenteel niet op uw uitnodiging ingaan (vooral door de corona toestand). De afstand had ik er nog wel voor over gehad.
Toch bedankt.
Ik zit nog wel met een vraag over de boorkop voor oa de fronten en geleiders te boren. (die met 8 spindels)
kan je daar bvb de gaten voor een geleider van 55cm mee boren, of enkel de voorste 2, want die kop komt toch niet zo ver naar voor lijkt mij? Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is...

Tim


Wie weet na de Corona maatregelen als je een keer in de buurt bent.

Ik zou even uit moeten zoeken of dat zou lukken met de 8 spillege kop, maar ik denk het wel.
De aanslag waar je werkstuk tegenaan duwt. Kan zo worden ingesteld dat deze naar voren en naar achteren kan. Het gevolg is dat de kop dieper kan reiken dan deze zelf lang is. Nu hoop ik dat ik duidelijk ben HAha. Ik denk dat de beperking van de kop mbt ladegeleiders dus vooral de maat van de kop zelf is. Dus 8 boortjes = 7 tussenmaten van 32 mm 7x32 =224mm dat is de maximale maat die je kan boren van het eerste gat tot het laatste.
Dus voor de duidelijkheid, je kan de machine zo instellen dat je kan inspringen vanaf de (voor)rand en vanaf het eerste boorgat kun je maximaal 224mm verder boren.

De boorkop met 17 boren lijkt me hemels maar die heb ik (nog)niet. Hiermee lukt het zoizo om diepe geleiders te boren.
Ik heb hem wel besteld, maar de leverancier heeft hem verkeerd bezorgd en kan hem niet meer vinden. Ben benieuwd hoe dat afloopt. 😛
Deze boorkop lijkt me vooral handig als je staande kasten met vaste planken gaat maken of liggende met veel tussenvakken. Dan kun je met 1 instelling en 1 boorkop alle verbindingen voor de hele kast maken! Dus zowel de bodem, top en de planken!

Goed nu weer genoeg 🤤 voor vanavond.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De boorkoppen blijven overigens ongewijzigd, dus mocht je over willen stappen naar een blum minipress top dan hoef je enkel de machine te wisselen en niet de koppen.

Wat was overigens de prijs van de easystick voor de blum pro Center?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.