Ervaring standtijd van schaafmessen

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
8
3
Goededag,

Voor een schutting project heb ik een partij gebruikte padoek planken gekocht.
Nu ben ik deze aan het verzagen en door de vandikte bank heen aan het halen, om de planken weer een nieuw leven te geven.

Nu loop ik er tegen aan dat mijn tersa schaafmessen na ongeveer 40m schaven al versleten zijn.
Dit hoor je duidelijk doordat het geluid per plank hoorbaar toeneemt.

Nu zaten er standaard in mijn SCM Minimax, Tersa CR messen en deze heb ik nu vervangen door M42 messen van Veldman.
Geen verbetering.

Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring bij schaven van padoek?
En leveren bijvoorbeeld Tersa Gold of HM een duidelijk langere standtijd op?
En rechtvaardigd dit de meerprijs?

Ik ben benieuwd naar julie ervaringen.

Groeten, Henri

jorisvh

Post veel
40m lijkt me weinig maar voor padoek misschien toch ook niet zo gek.

toen ik onlangs veel sapeli schaafde, haalde ik niet heel veel meer.
niet dat ze zo snel zo bot worden dat er niet meer te schaven valt maar ik kreeg wel te veel uitbraak (sapele is notoir kruisdradig dus vraagt vlijmscherpe messen).

ik heb 2 sets HSS schaafmessen en doe 4-5 slijpbeurten zelf (even over een diamantsteen grit 1000 -> 3000) en pas dan gaan ze naar de slijperij voor een goeie beurt.

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
8
3
Het is ook niet zo dat ze helemaal niet meer schaven.
Echter de herrie wordt echt verschrikkelijk. Bij nieuwe messen is het een aantal meters goed en daarna wordt het echt erg.
Het is trouwens geen 40m maar 80m. Het waren 20 planken van 2m en deze 2x 0.5mm verdunt.

Ik ga eens kijken of ik de messen licht kan slijpen. Tersa is normaal gesproken niet bedoelt om te slijpen, maar bij de vandikte is dit toch niet erg.

S

SP-Tools

Guest
Wat is de lengte van de Tersa messen.
Dan kan ik je het verschil geven in prijs HSS_PLUS TOV HM
mvg Twan

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.963
2.502
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hij/zij biedt schaafmessen aan op een houtbewerkersforum, in een topic over schaafmessen.

Misschien niet de meest tactische zet inderdaad, maar het is ook weer niet dat hij/zij gouden autobanden probeert te verkopen toch?
er is een soms dunne grens tussen doelbewuste reclame en reclame in de rand van bijdragen aan dit forum
de reclame van sp-tools is interessant
die kan ik wel op eigen houtje op het internet vinden
zijn bijdrage - buiten reclame - aan dit forum is onbestaande

1730817239534.png

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.566
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ben het wel met Zot van hout eens dat dit reclame is in een topic waar vragen gesteld worden over standtijd etc.
Echter ben ik ook wel blij als @SP-Tools wat extra voor de forummers kan bieden, hij leest ook al geruime tijd mee, het zou ook fijn zijn als hij hier zijn kennis deelt.
Dus bij deze de uitnodiging om een leuke aanbieding op het marktplein te zetten; dat is gratis en ik hoop een leuk voordeeltje voor de forummers en de aanbieder.

jaap

S

SP-Tools

Guest
Hij/zij biedt schaafmessen aan op een houtbewerkersforum, in een topic over schaafmessen.

Misschien niet de meest tactische zet inderdaad, maar het is ook weer niet dat hij/zij gouden autobanden probeert te verkopen toch?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.566
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
Klopt helemaal Wilco,
Dit is ook mijn eerste reactie.
Had ik zo niet moeten doen.
Ik wil eigenlijk mijn ervaring met jullie delen.
Dus een foute start.
Geen probleem! Mooi dat je na je 1e bericht gelijk doorzet, welkom op ons forum, we kijken uit naar je kennis en gereedschap. Ik begrijp dat SP-Tools Australisch gereedschap is ?

jaap

S

SP-Tools

Guest
Nee SP-Tools is een kleine Nederlandse firma,
Daar wil ik het nu ook bij laten.
Wil zeker geen extra reclame maken.
na deze foute start.

Maar mijn passie is hout en metaal bewerken.
Als ik wat vrije tijd heb.

Ik heb meer als 35 jaar ervaring op het gebied van CNC

Ben nog van de oudere generatie.

Als je vragen hebt over snijparameters voor bepaalde materialen ben je van harte welkom om deze te stellen.

Met vriendelijke groet,
Twan

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
8
3
Fijn om te zien dat er forumleden zijn met ervaring op diverse gebieden.
En kennis delen is het primaire doel van dit forum, toch?
Heb je dan ook ervaring met de standtijd van HM tov HSS?

Het gaat in mijn geval om 300mm messen. SCM Minimax C30g.

Op dit moment ben ik eens aan het proberen om mijn messen handmatig te herslijpen.
Om zo mijn project af te maken en voor de vandikte maakt het toch niet veel uit.

Gr. Henri

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.918
627
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is ook niet zo dat ze helemaal niet meer schaven.
Echter de herrie wordt echt verschrikkelijk. Bij nieuwe messen is het een aantal meters goed en daarna wordt het echt erg.
Het is trouwens geen 40m maar 80m. Het waren 20 planken van 2m en deze 2x 0.5mm verdunt.

Ik ga eens kijken of ik de messen licht kan slijpen. Tersa is normaal gesproken niet bedoelt om te slijpen, maar bij de vandikte is dit toch niet 40 m

Goededag,

Voor een schutting project heb ik een partij gebruikte padoek planken gekocht.
Nu ben ik deze aan het verzagen en door de vandikte bank heen aan het halen, om de planken weer een nieuw leven te geven.

Nu loop ik er tegen aan dat mijn tersa schaafmessen na ongeveer 40m schaven al versleten zijn.
Dit hoor je duidelijk doordat het geluid per plank hoorbaar toeneemt.

Nu zaten er standaard in mijn SCM Minimax, Tersa CR messen en deze heb ik nu vervangen door M42 messen van Veldman.
Geen verbetering.

Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring bij schaven van padoek?
En leveren bijvoorbeeld Tersa Gold of HM een duidelijk langere standtijd op?
En rechtvaardigd dit de meerprijs?

Ik ben benieuwd naar julie ervaringen.

Groeten, Henri
Tussen het begin en het eind van het schaven verandert er niets aan de instelling van het schaafmes? De uitsteek bijvoorbeeld? (Zou niet moeten mogen maar toch, in het kader van brainstormen)

Als ik de messen van m'n schaafbank iets teveel laat uitsteken met het instellen maken ze beduidend meer lawaai doordat ze meer lucht happen en de kier tussen de messen en het blad kleiner wordt.

S

SP-Tools

Guest
Fijn om te zien dat er forumleden zijn met ervaring op diverse gebieden.
En kennis delen is het primaire doel van dit forum, toch?
Heb je dan ook ervaring met de standtijd van HM tov HSS?

Het gaat in mijn geval om 300mm messen. SCM Minimax C30g.

Op dit moment ben ik eens aan het proberen om mijn messen handmatig te herslijpen.
Om zo mijn project af te maken en voor de vandikte maakt het toch niet veel uit.

Gr. Henri

dag Henri,

Jazeker heb ik ervaring met HM tov HSS
HM of VHM messen/frezen worden veelal ingezet als je harde houtsoorten verspaand.
Of als er veel lijm is gebruikt. (bv Vingerlas) ook bij zachthout.

Is je hout vuil of zit er veel zand op.
Dan kun je schaven met welk metaal ook, de standtijd is laag.
Zorg altijd dat je hout zuiver is.
Voor hobbymatig gebruik is HSS of HSS-plus de beste oplossing. HM is erg duur!
Handmatig naslijpen is te doen, Let op de messen moeten nagenoeg de zelfde hoogte hebben na het slijpen.
In de professionele industrie wordt naslijpen van Tresa messen bijna niet gedaan.

Met hoeveel messen schaaf je?
Wat is de diameter van je Tersa schaafkop?
En wat is je toerental?

Ik hoor het graag

mvg Twan

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
8
3
Tussen het begin en het eind van het schaven verandert er niets aan de instelling van het schaafmes? De uitsteek bijvoorbeeld? (Zou niet moeten mogen maar toch, in het kader van brainstormen)

Als ik de messen van m'n schaafbank iets teveel laat uitsteken met het instellen maken ze beduidend meer lawaai doordat ze meer lucht happen en de kier tussen de messen en het blad kleiner wordt.
Fijn dat er meegedacht wordt!
Nee, er veranderd niets aan de instelling. Blijft continue gelijk.
En de uitsteek kun je eigenlijk niets aan veranderen bij een Tersa mes.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
8
3
dag Henri,

Jazeker heb ik ervaring met HM tov HSS
HM of VHM messen/frezen worden veelal ingezet als je harde houtsoorten verspaand.
Of als er veel lijm is gebruikt. (bv Vingerlas) ook bij zachthout.

Is je hout vuil of zit er veel zand op.
Dan kun je schaven met welk metaal ook, de standtijd is laag.
Zorg altijd dat je hout zuiver is.
Voor hobbymatig gebruik is HSS of HSS-plus de beste oplossing. HM is erg duur!
Handmatig naslijpen is te doen, Let op de messen moeten nagenoeg de zelfde hoogte hebben na het slijpen.
In de professionele industrie wordt naslijpen van Tresa messen bijna niet gedaan.

Met hoeveel messen schaaf je?
Wat is de diameter van je Tersa schaafkop?
En wat is je toerental?

Ik hoor het graag

mvg Twan
Hallo Twan,
Ik bezem het hout af voordat ik begin te schaven. Wellicht is dat niet goed genoeg.
Ik zal eens een test doen door eerst met de satineermachine er overheen te gaan. Dan is het hout zeker schoon.

Mijn SCM heeft 2 messen. Toerental en diameter weet ik zo niet. Zou ik moeten nakijken.

Gr. Henri

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.963
2.502
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zie openingspost
je bent wakkerder dan ik toen, joris

meer algemeen: een link naar het gebruikte materiaal/gereedschap vind ik altijd duidelijker dan een benaming
met tersa heb ik geen ervaring
ik vraag me af of dit tegenwoordig niet verwijst naar een soort mes ipv naar de oorspronkelijke bedenker/maker
'bic' wordt tegenwoordig niet meer uitsluitend door de opvolgers van mijnheer bich geproduceerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.