Ervaring Rubio Monocoat natural?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Alvorens het behandelen van keukenfronten had ik drie testers besteld omdat ik de kleuren IRL wou zien, van Natural, Pure en Oak. deze foto's vond ik al online:

911170aa-2858-4bd7-a773-7e523216f683.jpg


Op onderstaande foto gaat het van Pure naar White 5% naar Natural

Keeping_white_oak_looking_natural.jpg

Mijn eigen testje liet zien dat de Natural ineens véél wit erin vertoont, wat ik absoluut niet wou. Heeft er iemand toevallig al Natural gebruikt, en kan die bevestigen dat dit abnormaal is? Ik ga ook 2 mails versturen, naar de verkoper en naar Rubio zelf.



20210113_201109.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Lijkt bijna whitewash-achtig. Onvoldoende gemengd? Misschien op een andere manier aangebracht of door verschil in tekening t.o.v. de andere planken (grof dosse?) Heb het idee dat de andere planken wat vlakker zijn.

Maar ach, daarom maak je proefstukken he.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb natural op mijn eiken overdek treden zitten. Je hebt pure dan wordt het eikenhout iets geler. Om dit te compenseren hebben ze bij natural wit pigment toegevoegd. en daardoor wordt het iets wittig. Maar valt bijna niet op alleen als je het weet kan je het zien.

edit: als je het aanbrengt is het heel erg wit. maar dat gaat bij het op wrijven weg.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tja..... Monocoat. In mijn ervaring is het zeker op hout met een open structuur al snel teveel van het goede met alle pigmenten. Ik ben er geen fan van.

Maar het is ook wel zo dat zoals net gezegd je met het uitwrijven redelijk kan bepalen hoeveel kleurstof er in de poriën achterblijft.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hieronder zie je enkele tinten die ik een eindje geleden geprobeerd heb.
Hier oogt de Natural ook een stuk witter, maar ik heb die er enkel op gesmeerd en niet terug afgenomen en geboend, wat je normaal wel doet op een werkstuk. Dus volgens mij is het hierdoor witter dan wat het zou moeten zijn.

Ik zou aanraden om nog een stukje te proberen en aan te brengen zoals het zou moeten : dunne laag aanbrengen, even laten intrekken en dan overschot afnemen en boenen.
20210117_120557.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Mijn testplankje zie je net na aanbrengen, 5 min wachten en het uitboenen. De tint op de hardere houtnerven is wat ik zocht, maar het is inderdaad het wit dat zich ophoopt tussen de open/zachte nerven wat het voor mijn toepassing minder mooi maakt.

Goede opmerking, dat het bij dosse gezaagd hout veel meer gaat opvallen. Het hout dat behandeld gaat worden is allemaal kwartiers. Straks even een nieuwe test op een afvalstukje kwartiers gezaagd eiken maken.

Ik moet zeggen dat het op jouw kasten helemaal niet storend is @Fluo , maar bij deze frontjes worden de centrale panelen MTX met eik fineer dus ik vrees een beetje dat het voor mij too much gaat worden.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hey allemaal,

Ik heb zelf ook al enkele malen Rubio toegepast, tot nu toe altijd Pure.

Ik heb deze de laatste keer aagebracht met een bruin pad op mijn schuurmachine aan een trage snelheid. Dit zorgt voor een mooir verspreiding, waardoor ik achteraf eigenlijk niets moest afvegen. Hoe doen jullie het boenen later, gewoon met een doek?

Daarbij vraag ik me eigenlijk af of iemand al eens het product getest heeft en bijvoorbeeld vergeleken heeft met een lak? Rubio heeft natuurlijk als grootste voordeel het gebruiksgemak, maar is het uiteindelijk een lange termijn product voor zaken zoals een trap of tafel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.