ervaring RTSC400

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.400
218
Gem. Winsum (Groningen)
Ojee, weer een schuurmachinevraag:
IK heb een Festool Rotex90 (met een Festool midi stofzuiger) en ben daar - binnen zijn gebied - zeer tevreden over. Daarnaast heb ik een Fein Multimaster. Kan ik mee in hoekjes komen maar groot bezwaar is dat de stofafzuiging belabberd is (overigens zou ik die degelijke Fein niet graag willen missen vanwege zijn andere functies,).

Ik wil er een aanvulling bij. Een schuurmachine die prettig te hanteren is, relatief licht en waarmee makkelijker enigszins vlak is te schuren. Ik denk aan de Festool accu schuurmachine RTSC 400,. Geen snoer geen zuigslang. Is dat wat? Iemand ervaring mee? Liever ander type?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Prima schuurmachine, alleen bij mij is de accu 2x keer uit het machinetje gefloept toen ik op zijn kop onder de dakgoot bezig was, wellicht heb ik het maandag exemplaar???

Vraag wat ga je er mee doen? Mocht je hem voor buitenschilderwerk gaan gebruiken, prima, bedenk wel dat hij na zo'n 45 minuten toe is aan een stopcontact. Wil je hem hoofdzakelijk gaan gebruiken voor in je schuurtje dan zou ik absoluut kiezen voor een exemplaar met snoer. De RTCS is prijzig, en ik zie het nut er niet er van in als je hem aan een stofzuiger gaat hangen bij binnenwerk?

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
Klinkt als een redelijke optie. Zelf gebruik ik voor het schuren altijd een machine met snoer. Voor kleine dingen is dat bij mij de Bosch GSS 160 multi. Voor grote dingen een Makita 9046, maar die is niet bepaald licht te noemen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.451
Gaanderen
Ik heb alleen maar goede ervaringen met de festo/festool machines RS 4 en rs 400 de rts 400 die gaan bij mij al lang mee.
Zijn ook enkele jaren gebruik bij professioneel schilderwerk. Wel met snoer en ik zie de meerwaarde van een accu nauwelijks omdat er toch een slang aanzit. Hoogstens voor werk dat heel hoog zit en je moeilijk bij kunt komen. Dan is een accumachine met stofzak wel een uitkomst. Echter als je een heel huis moet schuren dan kom je erniet met een accu.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.171
971
Enschede, Twente
Zonder snoer is wat je heel misschien gebruikt bovenop een 12 m steiger bij een pand zonder stroomaansluiting. Niet doen, dus. Of je mocht al zwaar in het accusysteem van Festool zitten.
De 'oude' schuurmachines van Festool, zoals de RTS en de DTS, die nog geen 'brushless' Ec-motor hebben zijn onverslijtbaar. Enig aandachtspunt zijn de zolen. Te lang niet gebruiken betekent dat ze onbruikbaar worden. Maar bij normaal gebruik moet je ze ook afentoe vervangen.
Er is trouwens een Nederlandse aanbieder die uit triplex vervaardigde alternatieven voor de zolen aanbiedt. Ik heb die in huis voor de Delta, maar nog niet gebruikt...

(Ik bedoel niet te beweren dat de Ec-motor minder is, maar die zijn er nog niet lang genoeg om zich bewezen te kunnen hebben - wel is duidelijk dat ze bij accu-machines absoluut nodig zijn omdat ze minder power vragen.)

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Echter als je een heel huis moet schuren dan kom je erniet met een accu.
Daarom wordt de RTCS standaard geleverd met 2 accu's, de ene is leeg, gelijk aan het netwerk hangen, en overschakelen op een nieuwe , en dat de hele tijd (na 45 minuten) door afwisselen. Als je de machine in zijn hoogste stand zet, dan ga je die 45 minuten hoogstwaarschijnlijk niet halen is mijn ervaring, en zeker niet als je wat druk uitoefent op je schuurzool. Ik heb 2 jaar geleden deze schuurmachine gekocht, puur en alleen om hem te gebruiken voor op de steiger. Lange tijd een schuurmachine op zijn kop houden, zoals onder een dakgoot is een aanslag op je polsgewrichten, en zeker als daar een 7 meter zwaar snoer loodrecht naar beneden hangt, plus het ongemak door verstrikt te raken met de buissteiger. Maar 2 accu's is echt het minimale een derde zou wel fijn zijn, want 45 minuten is snel om, ben je net bezig moet je weer naar beneden klauteren (dus wat Bert zegt is wel een dingetje). Je kunt uiteraard ook je oplader boven op je steiger leggen maar dan zit je met een snoer, zo min mogelijk spullen op je platform is wel zo fijn/veilig. Btw de stofzak doet zijn werk maar daar is ook alles mee gezegd.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.400
218
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, geen slechte geluiden maar jullie noemen wel een paar belangrijke punten om in mijn afweging te betrekken.

Zelf vind ik heel prettig geen snoeren en slangen aan de machine te hebben ivm hanteerbaarheid

Verder heb ik twee werkplaatsjes waarvan een (nog) zonder elektra. Dat maakt accumachines interessanter.

Met die 45 accuminuten is wel te leven, hoewel..... die zijn altijd sneller om dan je wilt. Twee accu's dan maar. En een borstelloze motor maakt minder lawaai (denk ik ).

De opmerking die meerdere van jullie maakten over de zooltjes is wel een puntje.

De prijs? Tja die vergeet je na verloop van tijd. Een effectief en prettig gebruik blijft.

Waar wil ik de RTSC400 voor gebruiken?
De eerste klus is een schutting. Zeker, dat zou ook met mijn Rotex90 kunnen, maar ik heb het laatste jaar meermalen gedacht, ""Verdorie, ik moet naast mijn Rotex een aanvulling"". Die schutting is het duwtje om nu eindelijk eens tot een beslissing te komen.

Ik denk nog even na

Laatst bewerkt:

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Met die 45 accuminuten is wel te leven, hoewel..... die zijn altijd sneller om dan je wilt.

Ja 45 minuten als je een nieuwe accu heb,... na verloop van tijd neemt dat volgens mij af, zoals bij al het accu gereedschap, en zeker als je hem intensief gaat gebruiken. Ik zou in zijn geheel geen accu schuurmachine aanschaffen als je hem niet gaat gebruiken voor op de steiger. Er gaat niets boven een snoer variant en zeker in een werkplaats, maar de keuze is aan jou,...we horen er wel van, wat het is geworden ,...succes!!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.451
Gaanderen
Ik zit/zat in het kamp van 48rmc. Ik weet nog dat wij de eerste accuboorhamer kregen van Metabo. Je kon er 6 tot 8 gaten mee boren in beton. Ideaal voor zonweringsbedrijven en het monteren van slagbomen. Kom je er nu mee dan gooien ze je de accu's om je oren. Er is heel veel gebeurd op het gebied van accu's en er gaat nog heel veel komen. Ik zie het snoertje al verdwijnen bij heel veel machines. Ik denk dat ik nu zou kiezen voor een accuvariant als ik hier veel machines van had. Mijn accuboormachines zijn van milwaukee en die passen niet op festool. Ik kan wel een milwaukee accu op een ryobie frees zetten met een adaptor. Voor een kantenfrees heb ik dan 5 accu's. 2 van ryobi en 3 van milwaukee. daar kom ik de dag wel mee door. Deze adaptors heb ik nog niet gezien voor festool. Ook is vaak je balans weg bij het plaatsen van een ander merk accu.
Zoals gezegd een accu gaat geen eeuwigheid mee. 10 jaar dan heb je het zeker gehad. Dan is de prijs ook nog wel een ding. De festoolaccu's zijn aan de prijs.
Keuze's keuze's maak je juiste voor jouw.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.