Ervaring Festool CT15

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Even nieuwsgierig naar de ervaringen van deze machine.
Heb nu een dewalt maar die maakt een bak herrie....

Op youtube vond ik veel info over dat de ct15 bijna het zelfde is als ze grote broertjes.(alleen minder groot/bluetooth etc)
Dat zijn dingen waar ik niet erg van wakker lig wil hem voornamelijk voor schuren en de afkortzaag gebruiken.
Waarom ik naar deze neig is de 3sec afzuiging na uitschakelen apparaat tegen over 10 sec bij dewalt ter samen met het geluids verschil)

Maar zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Of een alternatief in kwaliteit/prijs?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Voor wat het waard is, ik heb met allemaal gespeeld. Toen ik eenmaal besloten had om ook voor de cycloon te gaan heb ik voor de mini gekozen omdat ik dan toch geen grote zakcapaciteit nodig heb.

In zuigkracht en functies doen ze amper iets voor elkaar onder. Het grote verschil is de zak capaciteit en eventueel de stofklasse die je nodig hebt. Ik gebruik'm met de invalzaag, domino, bovenfrees en rotex.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.641
699
Antwerpen
Voor wat het waard is, ik heb met allemaal gespeeld. Toen ik eenmaal besloten had om ook voor de cycloon te gaan heb ik voor de mini gekozen omdat ik dan toch geen grote zakcapaciteit nodig heb.

In zuigkracht en functies doen ze amper iets voor elkaar onder. Het grote verschil is de zak capaciteit en eventueel de stofklasse die je nodig hebt. Ik gebruik'm met de invalzaag, domino, bovenfrees en rotex.
dito, ik had dezelfde overwegingen en heb ook een CT15 maar wel alleen voor hand-electrotools. Voor mijn zaagtafel/vandikte heb ik een bouwstofzuiger icm cycloon
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Rdl

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Even nieuwsgierig naar de ervaringen van deze machine.
Heb nu een dewalt maar die maakt een bak herrie....

Op youtube vond ik veel info over dat de ct15 bijna het zelfde is als ze grote broertjes.(alleen minder groot/bluetooth etc)
Dat zijn dingen waar ik niet erg van wakker lig wil hem voornamelijk voor schuren en de afkortzaag gebruiken.
Waarom ik naar deze neig is de 3sec afzuiging na uitschakelen apparaat tegen over 10 sec bij dewalt ter samen met het geluids verschil)

Maar zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Of een alternatief in kwaliteit/prijs?
Als je hem niet veel meeneemt op locatie, is hij net zo goed als een Mini/Midi, maar het ontbreken van het slangendepot maakt hem voor mij niet praktisch. Ook maak ik érg veel gebruik van de Bluetooth knop, dus ik zou zelf geen CT kopen, maar als beide punten voor jou niet van belang zijn, heb je aan een CT net zo’n goede stofzuiger als een Mini/Midi.

Rick
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Als je hem niet veel meeneemt op locatie, is hij net zo goed als een Mini/Midi, maar het ontbreken van het slangendepot maakt hem voor mij niet praktisch. Ook maak ik érg veel gebruik van de Bluetooth knop, dus ik zou zelf geen CT kopen, maar als beide punten voor jou niet van belang zijn, heb je aan een CT net zo’n goede stofzuiger als een Mini/Midi.

Rick
Voor op locatie heb ik een dewalt op accu.
Dus dat zal zelden voor komen.
En ik heb geen systainers😅 en dat verklaart ook waarom ik zonder de bluetooth functie kan😁

Ik had hem donderdag besteld.
Maar kreeg vanochtend een mail dat ie pas in september leverbaar was...
Meteen geannuleerd.
Effe wachten op bevestiging en dan elders bestellen....
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Die bluetooth-functie gebruik ik nooit met machines, maar wel in knopvorm. Dat, en de systainer-compatibiliteit, is de reden waarom ik eigenlijk altijd mijn CTL pak boven mijn starmix (1625, ook een nogal goed apparaat... maar net iets minder handig).

Deze knop dus:
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
357
44
Drunen bij Den Bosch
Ik heb zelf de CT MIDI (oudere zonder BT) van 15 liter en deze bevalt uitstekend. Nadeel is dat de capaciteit te klein is wanneer je flink aan het zagen of frezen bent, daarom gebruiken anderen er vaak een cycloon naast. Wat opvalt is dat deze zuigers de zak echt helemaal vol krijgen... Festool apparatuur is relatief stil. Boven genoemde afstandsbediening zou ik nu wel handig vinden, mijn machine staat vaak onder de werktafel verstopt en dan zou zo'n knopje handig kunnen zijn. Maar meestal staat het apparaat op automatisch.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Ik heb zelf de CT MIDI (oudere zonder BT) van 15 liter en deze bevalt uitstekend. Nadeel is dat de capaciteit te klein is wanneer je flink aan het zagen of frezen bent, daarom gebruiken anderen er vaak een cycloon naast. Wat opvalt is dat deze zuigers de zak echt helemaal vol krijgen... Festool apparatuur is relatief stil. Boven genoemde afstandsbediening zou ik nu wel handig vinden, mijn machine staat vaak onder de werktafel verstopt en dan zou zo'n knopje handig kunnen zijn. Maar meestal staat het apparaat op automatisch.
Ja ik gebruik als er een apparaat aan hangt hem ook altijd op automatisch (zo'n beetje alles dat stof produceert koop ik om die reden bedraad). Maar ga je na het klussen even opruimen dan is die knop echt berehandig. Ik vond het ook altijd een beetje onzin... tot:

2 jaar geleden heb ik bij wat renovatiewerk de situatie gehad dat ik mijn starmix (ik had toen de CTL midi nog niet) beneden had staan terwijl ik op een steiger stond en wilde stofzuigen (ivm lakwerk). Hoe doe je dat handig? De stofzuigeromhoog de steiger op kan... maar is wel een zuur klusje.
Nou uiteindelijk heb ik mijn vlakschuurmachine in de stofzuiger geprikt en die in een emmer gelegd... door de vlakschuurmachine aan te zetten kon ik de stofzuiger bedienen. Heb ook overwogen met een BT/zigbee/kika-module en een vermogensweerstand een simpele schakelaar in elkaar te beunen, maar ben blij uiteindelijk die CTL midi erbij gehaald te hebben.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Gezien beschikbaarheid en verschil in slangen heb ik toch maar een Midi gekocht..
Was meer dan ik wou uit geven maar het geeft wel rust aan de oren :)
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.