Het is inderdaad zeer basic van opbouw, en de kleinste sleutel die je nodig hebt om het zaakje te demonteren zal wel 2" zijn

Het geheel is een curiositeit, een potentieel museum object, maar een efficiënt werkende machine?
Zelf sleutelen mag niet het enige criterium zijn om een machine als goed te kwalificeren, daar komt nog wel wat anders bij kijken. ( veiligheid, gebruiksvriendelijk, etc.)
Van Amerikaanse (houtbewerkings) machines in het algemeen heb ik geen hoge pet op, en van hun boomzaagmachines al helemaal niet, (sterk) verouderde constructies, en de afwerking

ze zijn wel degelijk van bouw, dat wel. Als je deze machines vergelijkt met hun Europese tegenhangers :shock:
Wat ook opvalt, zie je eens een goed uitgeruste zagerij, dan staan er meestal Scandinavische, Duitse of Oostenrijkse machines te draaien, dat zegt wel genoeg denk ik. Hetzelfde bij hun bosontginning, ofwel een hoop oud ijzer van plaatselijke makelij, of het neusje van de zalm uit Europa.
Ik krijg stilaan het gevoel dat de Amerikanen de feeling kwijtgeraakt zijn om een deftige machine in elkaar te schroeven. Het zal wel geen toeval zijn dat de meeste wagens in de US van buitenlands fabricaat zijn. Idem met hun stroomvoorziening, wat een zooitje. Daar draaien nog centrales die door Edison zelf ontworpen en gebouwd zijn, duurzaam wel dus, maar efficiënt?
Een tijdje geleden stond er een heel artikel in een Amerikaans tijdschrift over een droomwerkplaats, gerealiseerd door een dokter/houthobbyist, en geld speelde geen rol bij de inrichting, enkel de veiligheid van de machines telde. Wat zie je dan in die modelwerkplaats staan aan machines, Altendorf, Martin, Holzer, Panhans, etc.. Inderdaad ALLEMAAL Europese machines
Het is enkel bij handgereedschap dat ze nog een woordje meepraten, maar voor de rest? het word stilaan een land van curiositeiten, een openlucht museum
Alles evolueert, zelfs ons eigen werk, verbeteren, verfijnen is een proces dat nooit stopt. Dat is nu éénmaal vooruitgang, en stilstaan is achteruitgaan.
En inderdaad van sommige dingen zijn we aan het vervreemden, kennen we zelfs niet meer, en dat is jammer. Maar in bijna elke discipline vind je nog wel gedreven mensen die deze kennis niet verloren laten gaan. Zo zag ik verleden jaar iemand bezig met vuurstenen bijlen en messen te vervaardigen op traditionele manier, die kennis is dus niet verloren gegaan

En dankzij internet voor iedereen toegankelijk, nieuwe technologie maakt het ons mogelijk om de oude technologie terug op te zoeken
Mvg,
André