Epoxy voor buitengebruik met controlelampjes

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb controlelampjes die niet waterdicht zijn. (*)
Toch wil ik proberen om ze buiten én in een horizontale positie te gebruiken.
Ze zijn vocht- maar niet waterbestendig.
Het zwakke punt is de rand tussen het 'glas' en de buitenring.
Bij horizontale plaatsing blijft het regenwater op het 'glas' staan, waarna het insijpelt.
Kan ik een laag doorzichtige epoxy als afdichting gebruiken ?
Zo ja, zijn er kwaliteitsklassen in epoxy ?
Het is mijn bedoeling om rond het lampje een stijve folie te wikkelen, en de expoxy in dat cilindertje te gieten.
Kan ik de epoxy nadien glad schuren in een poging om een gelijkmatige spreiding van het licht te behouden ?
1628086649454.png
(*) In een vorig draadje vroeg ik naar lampjes die wel waterdicht zijn.
Nu zoek ik in de andere richting.
Het vorige draadje.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb controlelampjes die niet waterdicht zijn. (*)
Toch wil ik proberen om ze buiten én in een horizontale positie te gebruiken.
Ze zijn vocht- maar niet waterbestendig.
Het zwakke punt is de rand tussen het 'glas' en de buitenring.
Bij horizontale plaatsing blijft het regenwater op het 'glas' staan, waarna het insijpelt.
Kan ik een laag doorzichtige epoxy als afdichting gebruiken ?
Ja
Zo ja, zijn er kwaliteitsklassen in epoxy ?
Absoluut
Het is mijn bedoeling om rond het lampje een stijve folie te wikkelen, en de expoxy in dat cilindertje te gieten.
Kan ik de epoxy nadien glad schuren in een poging om een gelijkmatige spreiding van het licht te behouden ?
Dat kan, maar dan moet je wel een 'optische' epoxy gebruiken. Er zijn ongetwijfeld producten die daar speciaal voor bedoeld zijn (meestal gaat het niet om de basischemie van de epoxy voor dit soort toepassingen/eigenschappen, maar de zuiverheid en de (afwezigheid of keuze van) toevoegingen; maar ik ben niet bekend met specifieke epoxies voor dit soort toepassingen. Persoonlijk zou ik met een heldere gietepoxy beginnen - die harden over het algemeen helder en zonder luchtbellen uit, zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Hou er wel rekening mee dat zullen gietepoxies vaak erg langzaam uitharden.
Voor de beste mechanische eigenschappen kan ik UHU endrest Plus 300 aanbevelen. Is op dit moment ook 1 van de epoxies van keuze voor het maken van bamboehengels. Is alleen niet heel eenvoudig te verkrijgen - zeker niet via de bouwmarkt...
Bekijk bijlage 106000
(*) In een vorig draadje vroeg ik naar lampjes die wel waterdicht zijn.
Nu zoek ik in de andere richting.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor de beste mechanische eigenschappen kan ik UHU endrest Plus 300 aanbevelen.
deze bedoel je ?

bij de 300 lees ik dat die 300 kg belasting aankan
op de lampjes komt geen enkele belasting, dus volstaat de gewone ?

het 'glas' van de lampjes heeft een diameter van 20 mm
daar rond zit een kraag
ik verwacht dat de epoxy niet in een mooie horizontale laag zal liggen
kan ik die nadien nog vlak schuren om ongelijkmatige verspreiding van het licht tegen te gaan ?

elders lees ik dat er toevoegingen bestaan om uv-vergeling te beperken . . .

 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ik gebruik deze UHU reeks om te lijmen ; je hebt er die maar 5min verwerkbaar zijn (de blauwe) en die die 90min (de groene) verwerkbaar is. Hoe langer verwerkbaar, hoe hoger de uiteindelijke belasting.
maar het mengsel is redelijk visceus dus een mooie afwerking is moeilijk. Schuren heb ik nog niet moeten doen met deze lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beetje off -topic
als we nooit ruimer kijken, stuiten we nooit op alternatieven !
de lampjes komen met 15 op een rij op een oude vliegtuigvleugel die 50 cm van de grond staat
dat geeft het effekt van de verlichting naast een landingsbaan
het bolle glas steekt boven de rand uit, zodat ik er geen plexiglasplaatje op kan lijmen
er een 'serre' rond bouwen gaat niet esthetisch zijn, en schept risico op verhitting
het mengsel is redelijk visceus dus een mooie afwerking is moeilijk
het is dus eerder bedoeld om te lijmen ipv te gieten
ik ga eerst proberen om enkel de rand waar het glas en het alu mekaar raken, te lijmen, zodat het koepeltje onaangeroerd blijft
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Net pas met giethars bezig geweest, houd met 2 dingen rekening, bij het indrogen krimpt het, en zorg dat hetgeen wat je giet zo waterpas mogelijk vaststaat zodat het niet scheef opdroogd. Als je met die 2 dingen rekening houdt zal het wel goed komen.
Daarnaast nog 1 ding, vanwege die krimp wordt aanbevolen in lagen te gieten. giet bv de eerste keer niet meer dan de helft vol en laat het minimaal 1, liever 2 dagen uitharden voor je verder gaat.
Voor het vullen van scheuren in hout gebruik ik deze:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
bij de 300 lees ik dat die 300 kg belasting aankan
op de lampjes komt geen enkele belasting, dus volstaat de gewone ?
Voor mechanische belasting wel natuurlijk, maar betere mechanische eigenschappen komen ook met betere andere eigenschappen - in jouw geval duurzaamheid en permanente waterdichtheid. Als andere eigenschappen dan helderheid, kleur en lichtdoorlatendheid het belangrijkst zijn zou ik dus altijd voor een 'hoge kwaliteit' epoxy gaan - let wel, er zit erg veel verschil in de chemie van epoxies - en de kwaliteitsverschillen tussen typen en merken (goedkoop vs duur) zijn bij epoxies dus veel groter dan bv bij PVAc lijmen). Voor de beste optische eigenschappen zou ik echter of een goede gietepoxy, of een speciale optische epoxy (aannemende dat dat bestaat) gebruiken. Ik ben met je eens dat in dit geval de mechanische eigenschappen hoogstwaarschijnlijk niet kritisch zijn.
kan ik die nadien nog vlak schuren om ongelijkmatige verspreiding van het licht tegen te gaan ?
Een goede epoxy zou te polijsten moeten zijn - in dat geval is het wellicht te overwegen om bij hoge temperatuur uit te harden - dan krijg je een harder (en sterker) resultaat. Op voorwaarde dat je er bij kan natuurlijk om echt tot spiegelglans te polijsten...
elders lees ik dat er toevoegingen bestaan om uv-vergeling te beperken . . .
Ik heb daar geen ervaring mee. Gewone epoxies zijn idd in meerdere of mindere mate gevoelig voor UV licht (dat zie je overigens ook met andere kunstharsen - zo zijn fenolformaldehydeharsen (denk 'phenolics') ook behoorlijk gevoelig voor UV, en voor zover ik me kan herinneren neemt de sterkte van deze harsen bij blootstelling aan UV sneller af dan die van epoxies. Epoxies verkleuren dan weer sneller. Ik vermoed dat een goede gietepoxy al UV-stabilizers bevat, maar daarvoor zou je de techsheets van de producten moeten vergelijken. Veel lijmen bevatten geen UV-stabilizers, omdat de lijmverbinding toch niet aan licht wordt blootgesteld...
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik gebruik deze UHU reeks om te lijmen ; je hebt er die maar 5min verwerkbaar zijn (de blauwe) en die die 90min (de groene) verwerkbaar is. Hoe langer verwerkbaar, hoe hoger de uiteindelijke belasting.
Ik gebruikte tot voor kort de bison lijmen - de 5 minuten en de Pro versies. De 5 minuten gebruik ik nog steeds - bij deze toepassingen zijn mechanische eigenschappen meestal niet kritisch - maar voor de maximale belastingtoepassingen (lees: splitcane hengelbouw) ben ik overgestapt op de 'groene' UHU. Hoewel bison en UHU inmiddels in hetzelfde concern zitten, en je zou verwachten dat er rationalisatie van het productgamma doorgevoerd zou worden is dat (tot op heden in elk geval nog) niet het geval. De chemie van UHU en Bison Kombi Pro, en daarmee de technische eigenschappen, zijn verschillend. Niet dramatisch, maar UHU Endfest Plus 300 is een 'betere' lijm dan Bison Kombi Pro (sterker, stijver, en fijner verwerkbaar - allemaal van belang bij het maken van hengels waarbij je aan het topeind 6 driehoekige strips bamboe van 0.7 mm 'diameter' aan elkaar lijmt en vervolgens zwaar onder buiging gaat belasten...).

Nogmaals, jammer alleen dat het minder goed verkrijgbaar is dan Bison (hoewel de Kombi Pro ook niet voor het oprapen ligt).
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
worden de lampjes in hout verwerkt?

Ik zou dan elk lampje iets verzinken in het hout (forstnerboortje van de juiste maat) en vervolgens de ruimte boven het lampje volgieten met epoxy.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Weet je 100% zeker dat het vocht vanuit de buitenkant komt en niet vanuit het elektrische deel aan de binnenkant van de vleugel? Bij twijfel deze ook ingieten (al is het daarna wel lastig vervangen, besef ik nu ik dit schrijf).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weet je 100% zeker dat het vocht vanuit de buitenkant komt en niet vanuit het elektrische deel aan de binnenkant van de vleugel?
hierbij foto van de boven- + onderkant

ik veronderstel dat het lampje langs boven in het alu geplaatst is
nauwsluitend, maar dat verhindert niet dat bij horizontale plaatsing het regenwater er op blijft staan + uiteindelijk doorsijpelt
de aluring komt hoger dan de zijkanten van het 'glas'

de onderzijde is dichtgegoten
bij plaatsing zit die onderaan het alu van de vliegtuigvleugel
het regenwater kan langs het boorgat naar beneden lopen
normaal gezien zou de afdichting van de draden afdoende moeten zijn
door capillariteit is het wel mogelijk dat het water zich een weg omhoog zoekt
ook die kant zal ik in de mate van het mogelijke afdichten

bij de plaatsing heb ik tussen de kop en het alu van de vliegtuigvleugel een rubberen ringetje gestoken
ook die afdichting kan ik in twijfel trekken, en ga ik vervangen door een flinke straal siliconen

1628168252381.png 1628168281133.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.