Enkele vragen over een Kity 419

haaks

Nieuw lid
19 jun 2018
6
0
Hallo iedereen

Ik heb een tijd geleden een mooi exemplaar kity 419 op de kop getikt, maar het wordt tijd om hem even op orde te stellen. Misschien kan jullie ervaring mij helpen, want ik heb begrepen dat deze nog steeds populair is!
- Ik ben geïnteresseerd in een glijtafel. Deze op de link hieronder lijkt wel erg scherp geprijsd. Iemand ervaring mee of beter een deftige verstekgeleider kopen en een bijpassende miterslot monteren in de tafelverlenging rechts van het blad zodat de verstekgeleider ook meteen gebruikt kan worden voor de freestafel? (de twee metalen standaardtafeltjes ga ik vervangen door een houten plaat, met hoekprofielen om ze op dezelfde manier te kunnen monteren. Daar gaat dan een bovenfrees inlegplaat in).
https://www.probois-machinoutils.co...9-precisa-20-or-router-1429-and-molda-20.html

- Er zit een hele kleine slag in het blad, ik bedoel een klein wiebeltje. Ik denk dus niet dat het ligt aan de positie van het zaagblad ten opzichte van het tafelblad. Je kan het enkel zien net voordat het blad tot stilstand komt, en je moet al goed kijken. volgens mij gaat het maar om iets in de grootteorde van een tiende millimeter. Moeilijk te meten zonder klokje. Ik weet ook niet zeker of het eigenlijk wel een probleem is, maar ik zie het niet graag. Valt dat op te lossen?
- Om het tafelblad af te stellen, hoorde ik dat je ook aan de 'scheefstelbout moet draaien, maar waar vind je dat ding? Is het een van de bouten op de foto's?
- Het spouwmes staat niet helemaal in lijn met het zaagblad. Je voelt hoe het je werkstuk vastklemt tegen de parallelgeleider. Het systeem met de vulplaatjes waartussen je het mes klemt, vind ik maar zo zo, maar ze zijn wel consistent qua dikte. Ook het mes zelf is plat. Het moet dus aan de plaat liggen waartegen het spouwmes geschroefd is. Valt daar iets aan bij te stellen, of gewoon vulplaatjes aanpassen?
- De ombouw rond het zaagblad om stof op te vangen werd door de vorige eigenaar verwijderd. Ik denk dat ik een trechtervormige bodem ga maken voor afzuiging, dan kan er weer wat minder stof aan de motor dan nu het geval is zonder goede afzuiging. Kan die motor daar überhaupt tegen? Ik heb eigenlijk dezelfde vraag over de geplande bovenfreestafel. Die zou in een afsluitbaar kastje komen met als bodem ook een trechter voor afzuiging, maar dan passeert al het stof van de tafel eerst voorbij mijn festool OF1400. Daar zitten wel wat ventilatieopeningen in. Probleem?
- De crown guard ontbreekt. Is deze een goede oplossing? Is wel voor een groter blad.
https://www.axminstertools.com/axminster-250-254mm-crown-guard-106553

Alvast veel dank!
 

Bijlagen

  • IMG_20200427_160118847.jpg
    IMG_20200427_160118847.jpg
    37,6 KB · Weergaven: 70
  • IMG_20200427_160108075.jpg
    IMG_20200427_160108075.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 70

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.