enkele vragen over een 4kW motor en het starten daarvan

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Helaas hield de frequentieregelaar van mijn lintzaag er zojuist mee op; geen cijfers meer op het display en een zacht tikkend geluid van binnen. Da's pech, dus.

Even wat gegevens: het is een lintzaag met een 4KW/700 toeren motor, in driehoek aangesloten op 400V. De lintzaag heeft 900 mm wielen, dus het is een nogal zwaar model.
De frequentieregelaar gebruikte ik eigenlijk alleen om de motor met 50Hz te laten draaien; de tragere toerentallen gebruikte ik niet, dus ik overweeg een simpeler en goedkopere oplossing.

1) Kan ik deze motor ook rechtstreeks aansluiten op een driefasen 400V groep met trage smeltzekeringen?
2) Als dat niet kan (of niet verstandig is): wat is handiger; een ster-driehoek schakelaar of een softstarter?
3) Bij beide heb ik volgens mij ook een motorbeschermingsschakelaar nodig. Monteer ik deze vóór of na de softstarter/ster-driehoek schakeling?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.908
3.493
Als je hem in ster driehoek laat aanlopen, ga je dat mechanisch schakelen of elektrisch?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.908
3.493
Een mechanische kost vanaf een paar tientjes. Inbouw of opbouw en waar heb je plek voor je pkz? Die gaat voor de schakelaar.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.908
3.493
Zitten er in die kast nog knoppen die je kan hergebruiken? Verder even een extra kabel naar je motor trekken en de bruggen op je motor klemmenstrook verwijderen. Bruggen kan je onder het aardboutje schroeven. Dan blijven ze bij de motor.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
nee, de kast is knop-loos, er ging alleen een 2-aderige kabel uit naar de aan/uit schakelaar op de lintzaag zelf, die verbonden was aan de frequentieregelaar. Aan de rug van de lintzaag zit een lastscheidingsschakelaar, die het geheel spanningsloos maakte als ik de zaag niet gebruikte.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Er zijn softstarters met geïntegreerde motorbeveiliging.
Ik heb hier onlangs een motor en frequentieregelaar voor mijn draaibank gekocht.
Ik had het display van frdequentieregelaar vergeten mee te bestellen, maar alvorens op te sturen hebben ze me gebeld om te vragen of dit juist was. Dus prima service. Ze gaan je vast ook kunnen informeren voor de beste oplossing voor je motor.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.908
3.493
Je kan op de plek van de huidige schakelaar een ster driehoek schakelaar plakken. Kan je die rittal ergens anders voor gebruiken. Je kan er ook een automatische ster driehoek schakelaar in stoppen. Die kan je aansturen met de knoppen die je nu hebt. Dan kan die lastscheider op marktplaats. Mogelijkheden zat, gewoon iets beslissen en weer gaan zagen.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.400
298
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zou gewoon een ster driehoek automaat erin zetten, werkt al tientallen jaren zonder problemen. Lang geleden, begin 80er jaren heb ik menig machine ervan voorzien toen ik nog bij een revisie bedrijf weerkte voor blik ver/bewerkende machines. Dat spuil ging veel naar zuid aziatische en afrikaanse landen, waar het altijd lastig was om dingen gerepareerd te krijgen, dus moest het stevig en goed in elkaar zitten.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.051
897
Oss
Zal er ook aan liggen hoe makkelijk je lintzaag aanloopt. De hoge aanloop piek krijg je alleen, omdat de motor door een hoge weerstand moeilijk aanloopt en dit zal bij zo’n oude lintzaag met zware gietijzeren wielen wel aan de orde zijn. Ik zou er zo’n ouderwetse ster/driehoek schakelaar opzetten.

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Een VFD is altijd een mooie oplossing. Automatische ster-driehoek met beveiliging is een optie maar geen goedkope. Handmatige ster-driehoek kan prima mits je het hobbymatig gebruikt of als enige deze machine gebruikt. Zijn altijd knuppels die vergeten door te schakelen…
4 Kw gaat ook prima direct aan mits je voldoende vermogen beschikbaar hebt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.908
3.493
Ik denk dat alie een betere optie gaat zijn. Ze denken hier dat die dingen van goud zijn of zo. drie relais van 18 euro en een timertje van 15 euro

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
423
161
Zuid Holland
Ik denk dat alie een betere optie gaat zijn. Ze denken hier dat die dingen van goud zijn of zo. drie relais van 18 euro en een timertje van 15 euro
Ik durf de meeste spullen van Ali eigenlijk niet aan het net te hangen. Heb teveel rotzooi van dat soort winkels gezien met schakelende laptopvoedingen. Met 400V gaat het ook net ff iets harder fout als je pech hebt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.908
3.493
Zo'n relais zit weinig bijzonders in. Ik heb de indruk dat veel van dat spul, gewoon van de zelfde productielijn afrolt als de merkproducten. Maar je bent vrij om 200 euro meer te betalen, als dat je een beter gevoel geeft.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Zo'n relais zit weinig bijzonders in. Ik heb de indruk dat veel van dat spul, gewoon van de zelfde productielijn afrolt als de merkproducten. Maar je bent vrij om 200 euro meer te betalen, als dat je een beter gevoel geeft.
Je hebt misschien gelijk maar als professional ga ik geen risico nemen dat een machine stilstaat vanwege een relais dat 50% goedkoper is dan iets met een merkje er op. 20-30 euro voor een magneetschakelaar is wel te overzien toch?

Voorbeeld: HBM boor-tapmachine, magneetschakelaars kapot binnen paar dagen. Eaton er in gezet, gaan nooit kapot.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zocht destijds ook een schakelaar 380 , men rade alie zeer sterk af het lijkt er op maar het binnenwerk
Is toch van dusdanige kwaliteit niet doen , vaak worden dat goedkope spul in die bergdorpjes na gemaakt,
Ik heb ook wel gereedschap bij alie besteld maar vond het maar matige kwaliteit , elke waar naar zijn geld,
Zeker er kommen ook goede dingen uit China

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.