Emco rex 2000 tafel recht afstellen.

Renebestaatal

Nieuw lid
27 jun 2022
2
0
Elburg
Goedendag,

Ik heb een emcorex 2000 vlak vandiktebank waarvan de onderste tafel van het vandiktegedeelte niet waterpas staat. Is dit makkelijk vlak te krijgen? Verschil is met het blote oog zichtbaar dus gaat niet om 1 mm
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je het een Emco Rex 2000 noemt, zullen meer mensen het merk herkennen.

1) Schaaft hij goed en recht? Niets meer aan doen.
2) Schaaft hij niet goed? Dan eerst nagaan wat er allemaal niet waterpas is, te beginnen met de as, lijkt me - dat zou het ijkpunt moeten zijn.
3) vlak is iets anders dan waterpas, dus het is nu niet duidelijk of de tafel niet waterpas staat of niet vlak is.
Tijd voor een schetsje met waar wat niet waterpas of niet vlak is? Dan komen er misschien betere tips.
 

Renebestaatal

Nieuw lid
27 jun 2022
2
0
Elburg
Als je het een Emco Rex 2000 noemt, zullen meer mensen het merk herkennen.

1) Schaaft hij goed en recht? Niets meer aan doen.
2) Schaaft hij niet goed? Dan eerst nagaan wat er allemaal niet waterpas is, te beginnen met de as, lijkt me - dat zou het ijkpunt moeten zijn.
3) vlak is iets anders dan waterpas, dus het is nu niet duidelijk of de tafel niet waterpas staat of niet vlak is.
Tijd voor een schetsje met waar wat niet waterpas of niet vlak is? Dan komen er misschien betere tips.
Titel aangepast :)
Als de tafel gewoon staat is met het blote oog duidelijk te zien dat de onderste tafel waar t werkstuk overheen ingevoerd wordt scheef staat.
Op de foto is te zien dat de linkerkant hoger zit dan de rechter. Dus als er nu een balk doorheen gaat wordt deze links enkele mm’s dunner dan de rechterkant.

Is dit makkelijk recht te krijgen ?5A3A0507-3A78-4FA3-A56B-34E290AFC637.jpeg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
De onderste tafel van de vandiktebank wordt meestal omhoog en omlaag gedraaid doormiddel van vier assen met een tandwiel aangedreven door een ketting.

Zeer waarschijnlijk is de ketting eraf geweest en een of meerdere van die assen t.o.v. de andere verdraaid. (Hoger of lager)

De moeilijkheid is om die assen met tandwielen weer precies op gelijke hoogte te krijgen waarbij 1 of meer tandjes verschil per as al een probleem kan geven als de ketting er weer om zit en gespannen is.

Ik weet niet hoe je die assen weer op gelijke hoogte krijgt, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Misschien dat een ander dit al eerder gedaan heeft en je verder kan helpen, succes.

Mvg, :).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
559
135
Google: Emco rex 2000 manuaal, dan vind je een uitgebreide manual.
Wel Engelstalig maar uitgebreid waarin je ook vind hoe je de van dikte tafel moet afstellen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.