elektromotor smeren?

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Ik heb een elektromotor opgedoken en hier zitten smeernippels bij de lagers? Weet iemand hoe dit werkt? welke olie of smeer ik hiervoor moet gebruiken?


groetjes



smeernippel elektromotor.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het lijkt een vulpijpje voor olie. Weet je waar de motor van geweest is? Vaak hebben deze motoren bronzen bussen als lagers. Zijn dan van een ventilator of een centrifuge. Niet geschikt voor radiale belasting. Heb je een fatsoenlijke foto van de hele motor?
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
image.jpg
Links onder de lager zit een gaatje. Na wat gepluk kon ik zien dat er een soort grof jute ofzo in zit/ scotch brite.
 
Laatst bewerkt:

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Dat is een oliepotje. Heb er hier ook op een freesmachine zitten. Ik gebruik hiervoor de leibaanolie van mijn draaibank. Dat is een wat dikkere olie. Motorolie wordt meestal afgeraden omdat daar dopes inzitten die sommige bronssoorten aantasten. Soms zit er een viltje in de boring naar het lager om te voorkomen dat het potje meteen weer leeg loopt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Oliepotjes, lichte olie gebruiken. Bv naaimachineolie. Leibaanolie is te dik om een goede oliefilm in je lager te handhaven.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Bedankt. Moet er veel in het potje? Of een paar drupjes?

is het een motortje van een ventilator?

groetjes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Paar druppels is genoeg, moet je wel regelmatig herhalen. Al het lager te heet wordt loopt hij vast en fakkelt je wikkeling er uit. Maar als je wil weten hoe het zit, kan je het motortje toch even uit elkaar halen? Kan je gelijk even kijken of de bedrading van binnen nog isolatie heeft. Dit is niet een erg nieuw motortje. Vaak heeft de isolatie van de aansluitdraadjes barstjes van ouderdom, ik zou het even nakijken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik denk horizontaal. Ik heb hier een motortje voor gebruik vertikaal en daar zitten langere omhoog lopende olieleidingen aan.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Inderdaad, horizontaal!

Smeer dit soort motoren en lagers heel schraal. Teveel olie is absoluut niet goed, want dat geeft inwendig een bende.
Als zo'n motor een hele werkdag continu draait, geef je hem `s morgens bij de start twee druppeltjes. Meer niet. Dat is genoeg voor de hele dag.
Als de motor heel af en toe gebruikt wordt, geef hem dan vlak voor elk gebruik een drup.
Gewone motorolie is prima, dat is gemaakt voor het smeren van lagers.
Heel dunne olie, zoals naaimachine-olie of WD40 is ongeschikt, want veel te schraal.
Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Wim, schroefaskokervet is ook gemaakt voor het smeren van lagers, maar ik denk niet dat je het in de motor van je auto wil hebben. Wd 40 is geen olie. Voor glijlagers zonder druksmering gebruik je eigenlijk altijd een lichte machine of hydraulische olie. Sae 30 of iso 32. Soms zijn de lagers uitgerust met een oliekamertje, waaruit doormiddel van een viltje de oliefilm wordt aangevuld. Als de lagers wat ruim zijn geworden, kan je met een wat zwaardere olie nog wat rekken.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik heb het niet over schroefaskokervet gehad. Want dat is inderdaad niet geschikt voor deze toepassing. Evenmin als andere vetten.
Ik noemde "gewone motorolie", en dat komt ongeveer overeen met de SAE30 die jij noemt.
We lijken het dus met elkaar eens te zijn.
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.