Er is inderdaad niks mis met bedraad. Maar omdat ik in het Parkside ecosysteem zit, zijn ook de accu's en de body's heel betaalbaar. Ik heb in totaal 8 accu's liggen (4 zware 4Ah en 4 lichte 2Ah versies) en die drijven alles aan, alleen niet tegelijkertijd. Ik heb meer machines dan accu's en 3 laders in een hoekje liggen.
Bedraad gebruik ik vooral nog mijn grote cirkelzaag (2000 makita), de schuurmachines en de stofzuiger inderdaad. Maar zelfs mijn kantentrimmer/bosmaaier/heggeschaar combi is van parkside (en dus op accu's). Omdat die voor sommige klussen te licht is heb ik mijn oudere Stihl op benzine erbij gehouden, evenals een heggeschaar daarvan.
Grasmaaien doe ik op een Stiga... volledig elektrisch. Op een goeie dag (wanneer ik niet al twee weken heb gewacht en veel te hoog gras moet maaien) haal ik met gemak ons hele terrein (~ 1600m2 gras) op één acculading. Het is wel een snellader, dus na 2 uurtjes kan hij weer los. Zit ook een aanhanger bij voor mijn brandhout.
Gezien we 36 panelen op het dak hebben liggen is de keuze elektrisch voor ons wel voor de hand liggen, is gewoon milieuvriendelijker en stiller, maar sommige dingen gaan gewoon beter met een draad of een 2takt.
Ik heb wel eens gesproken met zo'n fabrikant van 'off grid accusystemen' die trots lieten zien dat hun 220v accu een 1500w cirkelzaag kan aandrijven op een tijdelijke locatie (bouwsite bijvoorbeeld). Dat vond ik minder indrukwekkend. Ik stelde hem voor een keer te proberen hoe lang zijn systeem het volhield met mijn 4pk lintzaag eraan. Leek hem een leuk idee, maar nooit meer van gehoord...