Elektrische hoogteverstelling op Hammer A3-31

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Zoals ik laatst al ergens liet vallen, ben ik bezig geweest om mijn Hammer A3-31 vlakvandiktebank aan te passen om het vandiktedeel elektrisch in hoogte te kunnen verstellen.
Waarom? Gewoon omdat het kan en omdat ik niet meer eeuwig aan het wiel wilde draaien bij het wisselen tussen vlakken en vandikteschaven. En ook omdat ik wat wilde oefenen met Arduino en laatst toevallig tegen wat onderdelen aan liep en ik dus niet alles hoefde te kopen. Eigenlijk dus voor de fun en uit luxe...
Enkelen van jullie hadden de vraag of ik e.e.a. wilde delen. @Petrolhead en @Jeroen B, bij deze.

Ik was voor de aansturing van mijn blastgates op de stofafzuiger ook al met Arduino bezig geweest, en ook hierbij heb ik dit als basis genomen. Maar nu met stappenmotoren die de as van zowel de hoogteverstelling als de spindelborging laten draaien. En een Wixey digitale hoogtemeter toegevoegd (die had ik nog liggen, had ik op mijn vorige VVD willen inbouwen maar is er nooit van gekomen). Het monteren daarvan was nog niet zo eenvoudig; uiteindelijk heb ik een paar montagebeugels uit de 3d-printer laten rollen om alles vast te zetten.
(Die 3d-printer is nu al een goede aankoop gebleken trouwens).


Als eerste een aanpassing die ik een tijdje geleden al heb gedaan. Omdat ik de stekker niet steeds uit het stopcontact haal, heb ik een machineschakelaar (werkschakelaar met draaiknop) toegevoegd, met hierop een LED als de kop op "aan" staat, en met een klein stukje kabel met stekker in de originele aansluiting aangesloten. Hierdoor heeft de machine een vaste kabel met stekker gekregen die precies op de juiste lengte is voor mijn werkruimte (ipv aansluiting met een contrastekker). Maar belangrijker: de machine is spanningsloos als de knop "uit" staat (en is dus ook niet meer per ongeluk aan te zetten door tegen de groene knop te komen). Dit vond ik vanaf het begin al een misser van Felder, dat hier geen beveiliging op zat.
IMG_1384.JPEG

De as van de hoogteverstelling wordt aangestuurd door een stappenmotor (NEMA 34, een joekel van een motor). Met de 3d-printer een behuizing gemaakt voor de achterkant en de bedrading met een stekker aangesloten. Als pakking wat kit ertussen gedaan om 'm zo stofdicht mogelijk te maken.
IMG_1344.jpg

Ik heb ook 2 tandwielen 3d-geprint. Een die precies om de as van de motor past, en een met een asgat dat over de flens van het hoogtewiel heen past. Mochten die ooit snel verslijten kan ik zo weer nieuwe printen (12 uur per stuk) of ze vervangen door stalen tandwielen. Maar voor nu is dit goed genoeg.
De stappenmotor wordt aangestuurd door de Arduino (een met C++ programmeerbare microcomputer). Hiermee laat ik de as draaien en dus de tafel omhoog en omlaag gaan. De motor hangt met een beugel aan de vandiktetafel vast.
Het wiel is nog gewoon met de hand te draaien om bij te stellen ofzo, maar ik heb het handvat er voor de veiligheid vanaf gehaald.
IMG_1369.JPEG

Om de spindel te vergrendelen, heb ik met een 2e motor en een riemaandrijving een schakeling gemaakt die deze as een slag laat draaien. Ik moet daar nog een extra spanrol bovenaan bij zetten, maar die moet nog ff worden geprint.
Ook deze is handmatig te overrulen.
IMG_1371.JPEG

Het geheel is te besturen met een schakelkastje dat ik onder de aan/uitknop heb gemonteerd.
Ook weer met verlichting op de knoppen die aan is als een functie beschikbaar is.
IMG_1385.JPEG
IMG_1373.JPEG

De diverse onderdelen (doos met Arduino en printplaat, stappenmotordrivers en adapters voor de stroom) heb ik binnenin de machinebehuizing gestopt. Deels in een loos vak en deels aan de binnenkant van het frame.
Ik heb op de drukknopkast een wipschakelaar gebruikt om de spindel te ver- of ontgrendelen. Die geeft een groen of rood lampje voor de status.
Als de spindel is ontgrendeld, zijn de knoppen omhoog/omlaag beschikbaar (en gaan de lapjes daarop branden). Met de draaischakelaar is de snelheid te regelen. ALs de spindel is vergrendeld, doen de overige knoppen niets (en kan de hoogte dus ook niet per ongeluk worden versteld).
Er zijn nog 3 keuze-knoppen ingebouwd, om de keuze te hebben om de tafel te laten bewegen zolang de hoog/laagknoppen zijn ingedrukt (die is nu standaard), of om de tafel 1 of 1/2 mm te laten bewegen. Maar die laatste 2 functies moet ik softwarematig nog finetunen. De motor hoort dan precies 1/2 of 1/4 rondje te draaien, maar daar zit nog een kleine onnauwkeurigheid in die ik moet zien op te lossen.
Ook moet ik nog een vertraging inbouwen, zodat de motor langzaam begint en steeds sneller gaat. Nu is het nog zo dat als de draaiknop op de hoogste snelheid staat, de motor ineens snel begint te draaien en dus 'klapt'. En de snelheid van de spindelvergrendeling is nog te hoog + ik moet de aansturing van de knoppen Omhoog en Omlaag nog omdraaien (die is onlogisch zo).
En hardwarematig de kabels van de bedieningskast nog wegwerken, de kabel van de Wixey nog inkorten en vastzetten en nog een afscherming maken voor de tandriem en de tandwielen, voor de veiligheid en om te voorkomen dat er veel zaagsel/spaanders tussen komt. En ik denk dat ik nog een weerstand voor de LEDs zet omdat die toch wel erg fel branden.

Voor de liefhebbers nog een filmpje hoe het geheel nu loopt...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik ben niet bekend met de wixley, maar hoevaak moet je die ijken?
Ik heb er ook een op mijn zaagtafel zitten, en die hoeft eigenlijk nooit geijkt te worden. En als dat wel moet, is het een kwestie van naar het nulpunt schuiven en op 1 knop duwen.
Bij deze voor de vandiktebank moet er eerst even een net geschaafd stuk hout tussen worden gehouden, maar verder is het ook maar enkele seconden werk.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Heel tof gedaan! We hebben hier onze eigen Marius Hornberger :D

Een handige optie zou nog zijn om 1 knop te hebben die de tafel altijd in 1 keer naar 200mm brengt zodat je de afzuiging kan kantelen om de vlakfunctie te gebruiken. Maar dan moet je de hoogte kunnen uitlezen met de Arduino veronderstel ik? Of met een drukcontactje werken?
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Heel tof gedaan! We hebben hier onze eigen Marius Hornberger :D

Een handige optie zou nog zijn om 1 knop te hebben die de tafel altijd in 1 keer naar 200mm brengt zodat je de afzuiging kan kantelen om de vlakfunctie te gebruiken. Maar dan moet je de hoogte kunnen uitlezen met de Arduino veronderstel ik? Of met een drukcontactje werken?
Dat vroeg ik me ook nog af (maar misschien iets voor V2), kun je de afsteling en meting ook volledig via de arduino laten verlopen? Dus inclusief readout?

Ik heb een tijdje geleden źitten fantaseren over een systeem om de zaaghoek in te stellen en te mrten, maar heb 0 kennis van arduino. Dus heel nieuwsgierig hoe (en waar) je hiermee begonnen bent/de kennis hebt opgedaan.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Supergaaf gedaan.....en precies wat je zegt.

Waarom?
Omdat het kan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
@klusrob

mooi kunstje !

kan je ons een ontwerp van een eenvoudige versie bezorgen ?

indertijd - en ook vandaag nog - was elektrische verstelling voor mijn nieuwe combi een optie
ik heb ze niet genomen omdat die een paar 1.000 euro kostte & ik tegen mezelf zei 'wanneer je de kracht niet meer hebt om de machine handmatig te verstellen, dan zal je ook niet meer de kracht hebben om met hout te werken'
snel wisselen tussen vlakken & vandikten gaat nog vlot, maar is altijd een karwei

mag ik schrijven dat de essentie van dit hulpmiddel een motortje is dat de as van het wiel van de hoogteverstelling linksom of rechtsom doet draaien ?
ik denk aan het principe van de motor van een rolluik
een bedieningsknop om het rolluik te laten zakken of op te halen
en zelfs telkens een automatische eindstop
heel simpel (?)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een handige optie zou nog zijn om 1 knop te hebben die de tafel altijd in 1 keer naar 200mm brengt zodat je de afzuiging kan kantelen om de vlakfunctie te gebruiken. Maar dan moet je de hoogte kunnen uitlezen met de Arduino veronderstel ik? Of met een drukcontactje werken?
Dat vroeg ik me ook nog af (maar misschien iets voor V2), kun je de afsteling en meting ook volledig via de arduino laten verlopen? Dus inclusief readout?

Daar heb ik wel aan gedacht, en dat moet ook kunnen met Arduino icm stappenmotoren. Een stappenmotor kan namelijk onthouden hoeveel 'stappen' die maakt (dus hoeveel graden naar links of rechts, en dus hoeveel rondjes hij draait of delen ervan) en naar een bepaald punt terugkeren. En als je weet hoeveel mm 1 rondje is, zou je dat op die manier kunnen sturen. Maar zo goed ben ik niet thuis in de software om dat in te bouwen.
Een andere mogelijkheid is om een sensor in te bouwen die een signaal geeft als er een bepaald iets voor langs schuift (die dus werkt als stop-sensor, en de beweging te laten maken tot het moment "stop"), maar dat was me voor dit nu iets teveel werk.

Ik heb een tijdje geleden źitten fantaseren over een systeem om de zaaghoek in te stellen en te mrten, maar heb 0 kennis van arduino. Dus heel nieuwsgierig hoe (en waar) je hiermee begonnen bent/de kennis hebt opgedaan.
Her en der wat dingen voorbij zien komen (o.a. in dit topic over automatische blastgates), gegoogeld en gemerkt dat er veel mee kan. Daarna wat verschillende sites doorgespit met beginnersinfo (o.a. deze gaf veel leerzame projectjes) en natuurlijk youtube.
En dan beginnen met een simpel programma schrijven, kijken wat het doet en zo steeds uitbreiden. En als ik ergens tegenaan liep wat ik wilde, googlen en code kopiëren en weer verder uitproberen.
Het scheelt wel dat ik altijd wel geinteresseerd ben geweest in techniek en electronica, en ik ben dan ook vasthoudend. Als ik iets wil kunnen, zit ik rustig een paar avonden achter de laptop om te lezen/kijken of ik het ook zou kunnen.
Waarom?
Omdat het kan.
Inderdaad :)
Volgende stap wordt een touch-screen, waar je de waarde instelt?
Dat wordt een stap te ver... Nee, als dit straks goed werkt laat ik het denk ik hierbij.
Misschien ooit op een later moment nog wel op een ander apparaat. Maar dan moet ik wel eerst meer werkruimte hebben (lees: een grotere schuur, en dus de mogelijkheid om te verhuizen).
Ik heb ooit, bij de zoektocht naar informatie voor de besturing van mijn blastgates, een filmpje op Youtube gezien van iemand die zijn freestafel had geautomatiseerd, met ook 2 opklapbare tafeltjes met afrondfrezen erin (die ook automatisch omhoog kwamen. (dat was dit filmpje)
En eigenlijk is daaruit het idee van deze aanpassing aan de A3-31 ook gekomen.
mag ik schrijven dat de essentie van dit hulpmiddel een motortje is dat de as van het wiel van de hoogteverstelling linksom of rechtsom doet draaien ?
Dat klopt inderdaad. Dat motortje (nou ja, motortje, het is wel een flinke jongen) op de 2e foto hierboven draait een tandwiel aan, dat verbonden is met een zelfde tandwiel op de as van de handmatige hoogteversteller (3e foto). Dat kan inderdaad linksom of rechtsom draaien. En die maakt dus de beweging die je anders handmatig zou doen (dat aluminiumkleurig wiel ronddraaien). En het geheel wordt aangestuurd door een microcomputer (de Arduino), die het signaal van het drukken op een bepaalde knop (of een combinatie daarvan) omzet naar een bepaalde actie, in dit geval het aansturen van de motor om met een bepaalde snelheid linksom of rechtsom te draaien. Of het laten branden van lampjes, etc.
En die motor hangt zo onder aan de tafel van de vandiktebank, naast de as die hij aandrijft:
IMG_1377.JPEG

Maar mogelijk had het simpeler gekund, ik heb ook op youtube vaker mensen gezien die een accu-schroefmachine iets verbouwen en opofferen om een motor te krijgen om draaiende delen aan te sturen, en waarvan ze de schakelaar dan buiten de schroeftol plaatsen om 'm op 'afstand' te kunnen bedienen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Daar heb ik wel aan gedacht, en dat moet ook kunnen met Arduino icm stappenmotoren. Een stappenmotor kan namelijk onthouden hoeveel 'stappen' die maakt (dus hoeveel graden naar links of rechts, en dus hoeveel rondjes hij draait of delen ervan) en naar een bepaald punt terugkeren. En als je weet hoeveel mm 1 rondje is, zou je dat op die manier kunnen sturen. Maar zo goed ben ik niet thuis in de software om dat in te bouwen.
Volgens mij bedoel je een servo (motor) die werken inderdaad met een closedloop en weet dus “waar” hij is. Nu is het net of ik er veel van weet, maar ik heb alleen een filmpje can This Old Tony erover gezien 😁 maar kan dat met arduino?

bedankt voor de tips! Ga er eens mee aan de slag!

 
Laatst bewerkt:

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Zoals ik laatst al ergens liet vallen, ben ik bezig geweest om mijn Hammer A3-31 vlakvandiktebank aan te passen om het vandiktedeel elektrisch in hoogte te kunnen verstellen.
Waarom? Gewoon omdat het kan en omdat ik niet meer eeuwig aan het wiel wilde draaien bij het wisselen tussen vlakken en vandikteschaven. En ook omdat ik wat wilde oefenen met Arduino en laatst toevallig tegen wat onderdelen aan liep en ik dus niet alles hoefde te kopen. Eigenlijk dus voor de fun en uit luxe...
Enkelen van jullie hadden de vraag of ik e.e.a. wilde delen. @Petrolhead en @Jeroen B, bij deze.

Ik was voor de aansturing van mijn blastgates op de stofafzuiger ook al met Arduino bezig geweest, en ook hierbij heb ik dit als basis genomen. Maar nu met stappenmotoren die de as van zowel de hoogteverstelling als de spindelborging laten draaien. En een Wixey digitale hoogtemeter toegevoegd (die had ik nog liggen, had ik op mijn vorige VVD willen inbouwen maar is er nooit van gekomen). Het monteren daarvan was nog niet zo eenvoudig; uiteindelijk heb ik een paar montagebeugels uit de 3d-printer laten rollen om alles vast te zetten.
(Die 3d-printer is nu al een goede aankoop gebleken trouwens).


Als eerste een aanpassing die ik een tijdje geleden al heb gedaan. Omdat ik de stekker niet steeds uit het stopcontact haal, heb ik een machineschakelaar (werkschakelaar met draaiknop) toegevoegd, met hierop een LED als de kop op "aan" staat, en met een klein stukje kabel met stekker in de originele aansluiting aangesloten. Hierdoor heeft de machine een vaste kabel met stekker gekregen die precies op de juiste lengte is voor mijn werkruimte (ipv aansluiting met een contrastekker). Maar belangrijker: de machine is spanningsloos als de knop "uit" staat (en is dus ook niet meer per ongeluk aan te zetten door tegen de groene knop te komen). Dit vond ik vanaf het begin al een misser van Felder, dat hier geen beveiliging op zat.
Bekijk bijlage 104140

De as van de hoogteverstelling wordt aangestuurd door een stappenmotor (NEMA 34, een joekel van een motor). Met de 3d-printer een behuizing gemaakt voor de achterkant en de bedrading met een stekker aangesloten. Als pakking wat kit ertussen gedaan om 'm zo stofdicht mogelijk te maken.
Bekijk bijlage 104141

Ik heb ook 2 tandwielen 3d-geprint. Een die precies om de as van de motor past, en een met een asgat dat over de flens van het hoogtewiel heen past. Mochten die ooit snel verslijten kan ik zo weer nieuwe printen (12 uur per stuk) of ze vervangen door stalen tandwielen. Maar voor nu is dit goed genoeg.
De stappenmotor wordt aangestuurd door de Arduino (een met C++ programmeerbare microcomputer). Hiermee laat ik de as draaien en dus de tafel omhoog en omlaag gaan. De motor hangt met een beugel aan de vandiktetafel vast.
Het wiel is nog gewoon met de hand te draaien om bij te stellen ofzo, maar ik heb het handvat er voor de veiligheid vanaf gehaald.
Bekijk bijlage 104142

Om de spindel te vergrendelen, heb ik met een 2e motor en een riemaandrijving een schakeling gemaakt die deze as een slag laat draaien. Ik moet daar nog een extra spanrol bovenaan bij zetten, maar die moet nog ff worden geprint.
Ook deze is handmatig te overrulen.
Bekijk bijlage 104143

Het geheel is te besturen met een schakelkastje dat ik onder de aan/uitknop heb gemonteerd.
Ook weer met verlichting op de knoppen die aan is als een functie beschikbaar is.
Bekijk bijlage 104144
Bekijk bijlage 104145

De diverse onderdelen (doos met Arduino en printplaat, stappenmotordrivers en adapters voor de stroom) heb ik binnenin de machinebehuizing gestopt. Deels in een loos vak en deels aan de binnenkant van het frame.
Ik heb op de drukknopkast een wipschakelaar gebruikt om de spindel te ver- of ontgrendelen. Die geeft een groen of rood lampje voor de status.
Als de spindel is ontgrendeld, zijn de knoppen omhoog/omlaag beschikbaar (en gaan de lapjes daarop branden). Met de draaischakelaar is de snelheid te regelen. ALs de spindel is vergrendeld, doen de overige knoppen niets (en kan de hoogte dus ook niet per ongeluk worden versteld).
Er zijn nog 3 keuze-knoppen ingebouwd, om de keuze te hebben om de tafel te laten bewegen zolang de hoog/laagknoppen zijn ingedrukt (die is nu standaard), of om de tafel 1 of 1/2 mm te laten bewegen. Maar die laatste 2 functies moet ik softwarematig nog finetunen. De motor hoort dan precies 1/2 of 1/4 rondje te draaien, maar daar zit nog een kleine onnauwkeurigheid in die ik moet zien op te lossen.
Ook moet ik nog een vertraging inbouwen, zodat de motor langzaam begint en steeds sneller gaat. Nu is het nog zo dat als de draaiknop op de hoogste snelheid staat, de motor ineens snel begint te draaien en dus 'klapt'. En de snelheid van de spindelvergrendeling is nog te hoog + ik moet de aansturing van de knoppen Omhoog en Omlaag nog omdraaien (die is onlogisch zo).
En hardwarematig de kabels van de bedieningskast nog wegwerken, de kabel van de Wixey nog inkorten en vastzetten en nog een afscherming maken voor de tandriem en de tandwielen, voor de veiligheid en om te voorkomen dat er veel zaagsel/spaanders tussen komt. En ik denk dat ik nog een weerstand voor de LEDs zet omdat die toch wel erg fel branden.

Voor de liefhebbers nog een filmpje hoe het geheel nu loopt...
Dit is wel echt ‘next level’. Super gemaakt en het werkt ook nog allemaal, complimenten 👌🏻. Ik wist niet dat je met dergelijke 3D printers al degelijke tandwielen kon printen, mooie oplossing. Petje af 🙏 . Heb je de C++ gecodeerd of zit er iets van een GUI omheen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
934
Leeuwarden
Geweldig mooie oplossing heb je gemaakt, complimenten!

Heb je ook een begrenzing op het omhoog draaien van de tafel gezet? De tafel kan nl max. tot ongeveer 5mm houtdikte worden gedraaid. Ik heb met het handwiel een keer te fors geprobeerd daar nog wat verder te komen en dat leverde een gebroken kroonwieltje op…. Dat heeft me nog aardig wat hoofdbrekens gekocht om te vervangen, dus dat wens ik je niet toe:cautious:

Mooi dat je het topic zo uitgebreid hebt gedocumenteerd.

Fons
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Heb je de C++ gecodeerd of zit er iets van een GUI omheen?
De Arduino werkt puur met C++, dus oldschool programmeerwerk. Wel in een speciaal programma dat communiceert met de arduino en waar veel voorbeelden in zitten die je kunt “lenen” met copy-paste, maar je hebt nog steeds veel kennis ervan nodig.

Heb je ook een begrenzing op het omhoog draaien van de tafel gezet? De tafel kan nl max. tot ongeveer 5mm houtdikte worden gedraaid.
Die zit er nog niet op, maar is wel voorzien. Ik heb aansluitingen gemaakt voor 2 microschakelaars (een voor max omhoog en een voor max omlaag). Die zijn softwarematig zo geprogrammeerd dat ze de werking van de betreffende knop omhoog/omlaag onderbreken als ze worden ingedrukt doordat de tafel op de uitersten komt. Ik moet ze alleen nog aansluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B en Athanor

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
De Arduino werkt puur met C++, dus oldschool programmeerwerk. Wel in een speciaal programma dat communiceert met de arduino en waar veel voorbeelden in zitten die je kunt “lenen” met copy-paste, maar je hebt nog steeds veel kennis ervan nodig.
En door te proberen krijg je nog meer kennis, knap werk 👍
Die zit er nog niet op, maar is wel voorzien. Ik heb aansluitingen gemaakt voor 2 microschakelaars (een voor max omhoog en een voor max omlaag). Die zijn softwarematig zo geprogrammeerd dat ze de werking van de betreffende knop omhoog/omlaag onderbreken als ze worden ingedrukt doordat de tafel op de uitersten komt. Ik moet ze alleen nog aansluiten.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Knap werk hoor. Doe ik je absoluut niet na.
Vraagje; Als je de elektronische hoogtemeter vergelijkt met de "orginele" hoogtemeter van Felder, zit er dan verschil in?

Groet,
Jan
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Mooi uitgevcoerd, vooral dat de handmatiege bediening ook nog mogelijk is.

Dit staat ook al lang op mijn verlanglijstje om eens mee te knutselen. Heb je wellicht de broncode ergens staan? Github oid?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Vraagje; Als je de elektronische hoogtemeter vergelijkt met de "orginele" hoogtemeter van Felder, zit er dan verschil in?
Ik moet de originele nog opnieuw kalibreren, dus dat weet ik nog niet. Kom ik op terug. Maar als ik het nameet met de schuifmaat klopt het precies.

Mooi uitgevcoerd, vooral dat de handmatiege bediening ook nog mogelijk is.
Ja, de handmatige bediening behouden was wel een vereiste bij de start van het project. Ik wil niet 100% vertrouwen op de technologie...

Dit staat ook al lang op mijn verlanglijstje om eens mee te knutselen. Heb je wellicht de broncode ergens staan? Github oid?
Nog niet, maar ik kan 'm wel toesturen, en zal 'm zeker ergens plaatsen zodat anderen er ook van kunnen profiteren. Maar er zitten nog wat foutjes in, die moeten er natuurlijk eerst uit. Als het zover is laat ik het weten (maar dan kan wel even duren ivm drukte de komende tijd). Als je toch alvast de concept-versie wilt hebben, stuur maar een pb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.