Elektriciteit werkplek

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Hallo,

Ik ben stilaan mijn nieuw te bouwen tuinhuis/werkplek/... aan het plannen. Meest concrete nu (want gaat mee met de verbouwingen), is de elektriciteitsvoorziening. Er komt in de woning 3x400, 32A binnen. Nu heb ik nog geen 400V gereedschap, maar ik hoop in de toekomst toch een deftige vlakvandikte + bijhorende stofafzuiging te hebben. Een formaatzaag/zaagtafel/... zal er vermoedelijk niet komen wegens plaatsgebrek. De rest is op 230V.
Ik plan wel om ook zonnepanelen op het dak te leggen en wie weet in de toekomst er een luchtlucht airco te zetten.

Hoeveel kringen van 400V en 230V voorzie je idealiter?
Ik dacht zelf aan:
- 2x 400V
- 1x 230V 1,5² voor verlichting
- 3-4x 230V 2,5² voor toestellen

Daarmee zit ik wel redelijk safe veronderstel ik?
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Eeuuhhmmm… 3x400V 32A aansluiting bij een woning? Woon je in een bedrijfspand? Woning aansluitingen zijn vaak iets als 3x25A 230V. Of 3x35A, maar dan betaal je fors aan extra vastrecht.

En door de 3 fasen te combineren kun je een 400v krachtgroep maken.

Het gaat allemaal om wat je aan gebruikers hebt, ook in je huis. En wat je wanneer verwacht aan te hebben.
De uiteindelijk beperkende factoren zijn je hoofdgroepenkast en de bekabeling. Je noemt in mijn ogen zo terloops even wat zonnepanelen, airco en een paar krachtgroepen.
Het gaat nogal wat uitmaken als je zonnepanelen 10A per fase staan in te voeden op een zonnige dag, terwijl je met 2 man en je airco aan je 2 16A krachtgroepen aan het belasten bent op je 5x2.5mm2 kabeltje van 100m.

Je vraag hangt van veel factoren af, maar het klinkt alsof misschien wat advies inwinnen geen gek idee is.

Zelf heb ik zojuist een onderverdeler in de garage gemaakt met 5x6mm2 kabel (blijft onder de 15m)
Met 3 alamats van 16A zodat ik ze over de fasen kan verdelen voor mijn afzuiging en de meeste machines.
Ik heb zo nog ruimte voor 2 krachtgroepen, ook omdat ik weet dat ik ze nooit gelijktijdig zal gebruiken.
En is mijn zonnepanelen installatie rechtstreeks op de groepenkast in de woning aangesloten. Waarvan ik weet dat die maar max 8A per fase invoert en ik dus binnen de 40A zal blijven.
Tussen de onderverdeler en de groepenkast zit een C20A automaat.
De verlichting en koelkast zitten op een separate groep van de woning, zodat die niet uitgaan mocht er in de garage qua klusdingen iets misgaan.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Het aantal groepen hangt af van het vermogen dat je tegelijkertijd wilt gaan gebruiken.
De dikte van de draad is minimaal 2,5 mm² of dikker als de draad langer wordt of er meer stroom doorheen moet. Op internet vindt je daarvoor de nodige kabelrekenprogrammas. Je kunt ook zelf rekenen met soortelijke weerstand van koper, doorsnede, maximale stroom en lengte (let op: lengte is twee maal de afstand die je aflegt. Ook de stroom door de nul veroorzaakt spanningsval). 3% (12 volt) is een mooi uitgangspunt voor de spanningsval bij vol vermogen/maximale stroom.
Gezien het feit dat je aangeeft weinig ruimte te hebben is een 3 fase groep en 2 1 fase groepen meer dan genoeg.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Nog een paar aanvullingen:

- het gaat om Vlaanderen, andere gewoonten en zeden ;-)
- nu ligt er 3x230Vx63A. Waar we nu wonen 1x230Vx63A - zonder warmtepomp, zonder elektrische auto, ... Nog nooit problemen gehad met tegelijk koken, wassen & drogen en mijn machines en ik wil dat zo houden.
- het is wel degelijk de bedoeling een verdeelbord in de werkplek te maken en niet vanuit de zekeringkast in huis 50m te lopen met 2,5² draad richting pakweg freestafel...

Ik weet dat ik ermee naar de elektricien moet, maar ik wil voorbereid aankomen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het gaat om Vlaanderen
dat ook in je profiel zetten, is altijd handig
zowel voor wie in het noorden als in het zuiden van het nl taalgebied woont
Er komt in de woning 3x400, 32A binnen.
nu ligt er 3x230Vx63A. Waar we nu wonen 1x230Vx63A
beide bovenstaane stukken info kan ik moeilijk met mekaar koppelen
wel degelijk de bedoeling een verdeelbord in de werkplek te maken en niet vanuit de zekeringkast in huis 50m te lopen met 2,5² draad richting pakweg freestafel...
die 50 m is nieuwe info
dan leg je minstens 5G4
zelf zou ik 5G6 leggen
kost je meer, maar laten opschalen kost je nog veel meer aan tijd en geld
op 5G4 ga je over die afstand meer verlies hebben dan met de 5G6
waar komen de zonnepanelen + de omvormer naar wisselstroom ?
zonnepanelen hangt men meestal aan 10mm² tot de omvormer
staat de omvormer in je werkhuis, dan bepaalt de kabel naar je werkhuis het piekvermogen van de panelen
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
50 meter met 2,5 m² wordt zeker geen succes. 5x6m² is dan zeker aan te raden.

Waar je woont op deze planeet maakt niet zoveel uit. U=I²R geldt in het hele universum.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
dat ook in je profiel zetten, is altijd handig
zowel voor wie in het noorden als in het zuiden van het nl taalgebied woont
"De parking" ;-)
beide bovenstaane stukken info kan ik moeilijk met mekaar koppelen

Waar we nu wonen: monofase, 63A (naar aanleiding van opmerking djjvb). in theorie ook al veel, maar in de praktijk gewoon comfortabel.
Huis dat we gekocht hebben:
- momenteel: 3x230x63A (opnieuw, naar aanleiding van djjvb, om te zeggen dat Vlaanderen en NL andere gewoonten hebben, ook ivm vastrecht en consoorten)
- Als Fluvius eindelijk eens afkomt, wordt het 3x400x63A



die 50 m is nieuwe info
dan leg je minstens 5G4
zelf zou ik 5G6 leggen
kost je meer, maar laten opschalen kost je nog veel meer aan tijd en geld
op 5G4 ga je over die afstand meer verlies hebben dan met de 5G6

waar komen de zonnepanelen + de omvormer naar wisselstroom ?
Zeker alvast op het dak van het huis
En hopelijk een 2e serie op het dak van mijn kot
zonnepanelen hangt men meestal aan 10mm² tot de omvormer
staat de omvormer in je werkhuis, dan bepaalt de kabel naar je werkhuis het piekvermogen van de panelen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik hoop in de toekomst toch een deftige vlakvandikte + bijhorende stofafzuiging te hebben. Een formaatzaag/zaagtafel/... zal er vermoedelijk niet komen wegens plaatsgebrek.
eens je houtwerken gesmaakt hebt, stop je niet met een vvd, maar wil je het hele proces beleven
een combi pakt amper meer plaats dan een vvd
en ook die kan je op wielen zetten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik las de vraag en ben toen even gaan kijken waar de topicstarter woont. Ja dus niet in NL. Ik kan vertellen dat ik vroeger een 3x125A aansluiting had en deze verlaagd is naar 3x63A Dat scheelde in de jaren 80 al 8000 gulden. Wij hadden een verbruik van 70.000 kwh. Blij met de huidige prijzen dat ik daar vanaf ben.
Hier in nederland kost vastrecht voor 3x35a 1000 euro en voor 3x25a 250 euro. Prijzen afgerond.
Hier moet je dus goed nadenken of je wel een zwaarder aansluiting nodig hebt. Als je hem al krijgt vanwege de belasting op het net.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
"De parking" ;-)


Waar we nu wonen: monofase, 63A (naar aanleiding van opmerking djjvb). in theorie ook al veel, maar in de praktijk gewoon comfortabel.
Huis dat we gekocht hebben:
- momenteel: 3x230x63A (opnieuw, naar aanleiding van djjvb, om te zeggen dat Vlaanderen en NL andere gewoonten hebben, ook ivm vastrecht en consoorten)
- Als Fluvius eindelijk eens afkomt, wordt het 3x400x63A






Zeker alvast op het dak van het huis
En hopelijk een 2e serie op het dak van mijn kot
Heeft Fluvius plannen om de volledige wijk om te bouwen van 3 x 220 naar 3 x 400? Of zijn beide netten aanwezig in straat?
3 x 63A op 400 Volt ga je volgens mij niet krijgen als huisaansluiting. En als je het gaat krijgen gaat dat een smak geld kosten. Zowel voor de aansluiting als in gebruik (capaciteitstarief). Voor een gewone woning heb je trouwens helemaal geen 3 x 63 A nodig, tenzij je een electrische wagen op hoog vermogen wil laden.
 

jorisvh

Post veel
om als hobbyist alleen te werken heb je aan 1 3x400V+N kring met 16A of 20A ruim voldoende om 1 semi-prof machine + stationaire afzuiging tegelijk te gebruiken. daarmee heb je 11kW of 13,8kW. als je met een (aangekochte) inschakelautomaat wil gaan werken moeten machine + afzuiging sowieso op dezelfde kring.
daarnaast een verlichting + enkele 1x230V kringen klinkt goed.

als die zonnepanelen en/of warmtepomp ook in het tuinhuis komen dan heb je daar misschien extra krachtgroepen nodig maar ik vermoed dat die (grotendeels) in het woonhuis komen.

met een 3-f aansluiting is het in de huidige omstandigheden - als je natuurlijk voldoende dakoppervlak en €€€ hebt om er voldoende panelen aan te hangen - aan te raden een 3-f 10kVA omvormer te plaatsen (het max toegelaten zonder netstudie). die komt achter een 4P20A automaat.
wat wordt je aansluiting?
Er komt in de woning 3x400, 32A binnen.
Als Fluvius eindelijk eens afkomt, wordt het 3x400x63A
ik veronderstel het 1ste?
63A lijkt me wel heel veel voor een huishoudelijke installatie tenzij je een supersnelle EV laadpaal gaat zetten. en dat gaat een fortuin kosten aan netkosten met het capaciteitstarief.
dan moet je ook al 100A 300&30mA diffs gaan plaatsen (eerste stap boven 63A+20A) en je kast in 25mm2 kableren (wat niet echt standaard is voor een huishoudelijke installatie), of een remautomaat 63A plaatsen.
met 32A kan je 63A diffs gebruiken en in 16mm2 kableren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.