Elektra Beckum PK250

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Weet iemand of het aluminium werkblad van deze machine er kan worden afgehaald?
Het gaat om het plaatsen van een ander werkblad
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Het zaagmechanisme hangt aan de middelste sectie, zou wel een flinke klus zijn om te vervangen want dan moet die ophanging ook vervangen worden
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Ik denk dat dat wel zou moeten kunnen weet alleen niet hoe.
Ik heb een ander probleem met deze machine niet alle lagers zijn meer te bestellen bij metabo en ik ben op zoek naar de maatvoering van de lagers van de zaagas nr 131 en 137 op de onderdelentekening.
Iemand een idee??
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je moet ze toch demonteren. Dus begin daar mee. Dan kan je ze opmeten en gewoon bij een lagerboer bestellen. Is over het algemeen een stuk goedkoper.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Hallo Allemaal,

Dank voor de snelle reactie's

De reden van mijn vraag is dat ik een multiplex blad (Top van betonplex) op de zaagtafel wil maken en er een
T-Square Fence op wil zetten.
Mijn vorige zaag was een klein model Startrite, daar zat deze Fence ook op en dat beviel uitstekend.
Ik doe de Startrite weg omdat ik hem niet sterk genoeg vind.
Iemand interesse.....?

Ik heb nog eens goed naar de tekening op Kruis.nl gekeken, ben onder de zaag gekropen en ik zie dat Rvester gelijk heeft. De zaag hangt aan 1 aluminium deel van het blad, rechts van het zaagblad.

Het plan is nu om 18mm betonplex te gebruiken, daar een werkblad van te maken en op de machine te schroeven.
Daar kan dan een normale inzetplaat in gemaakt worden, en ik kan er 2 standaard 19mm T-Tracks in frezen.
De oversteek aan de voorzijde zou dan verwijderd moeten worden om de hoeklijn waar mijn Fence systeem opzit te kunnen monteren.

Ik ben nu nog aan het kijken of er een zaagblad van 27,5 cm in gezet kan worden, dan verlies ik ook bijna geen zaaghoogte.

Mijn doel is om een schulpmaat van ongeveer 75cm te bereiken en in de ruimte rechts naast de zaagtafel
mijn Triton frees op te hangen.


Verder heb ik nog een vraag, waar zit de vergrendeling van de zaagas bij deze machine, ik kan er niets van vinden en de oude eigenaar blokkeerde altijd het blad als hij moest wisselen.
Ik denk dat er toch wel een blokkering op zou moeten zitten, maar kan het niet vinden....

Ben benieuwd naar jullie reactie's
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Bedankt Chevy66 voor je reactie. dat was ook de volgende stap maar omdat deze in een zagerij staat en dus veel gebruikt word wilde ik vooraf alle onderdelen hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je zo veel aan een zaagtafel moet verbouwen, heb je de verkeerde zaag gekocht. Deze verkopen en op zoek naar een machine die voldoet.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Even een update op de zaagmachine klus.
Ik heb inmiddels 2 duitstalige handleidingen gevonden, en snap nu hoe de as blokkering werkt.
Ik heb echter geen pen, maar daar vind ik wel wat op.
Er zijn cirkelzagen van Makita met een diameter van 270mm, dus die ga ik gebruiken.
Komende week komt er een hoeklijn op de machine die mijn T-Square Fence gaat dragen, dan kan het nieuwe werkblad gemonteerd worden.
Ik ga proberen om wat foto's te plaatsen.

Tot zover
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Even een update op de zaagmachine klus.
Ik heb inmiddels 2 duitstalige handleidingen gevonden, en snap nu hoe de as blokkering werkt.
Ik heb echter geen pen, maar daar vind ik wel wat op.
Er zijn cirkelzagen van Makita met een diameter van 270mm, dus die ga ik gebruiken.
Komende week komt er een hoeklijn op de machine die mijn T-Square Fence gaat dragen, dan kan het nieuwe werkblad gemonteerd worden.
Ik ga proberen om wat foto's te plaatsen.

Tot zover
Ik blokkeerde altijd gewoon met een dunne lange schroevendraaier. Werkte prima
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.