Elektra Beckum pk 250 probleem

sik206

Nieuw lid
1 apr 2020
3
2
Hallo iedereen,

Mijn naam is Wouter en ik kijk af en toe op het forum voor tips, waaronder voor de aanschaf van een zaag machine :). Hierdoor ben ik opzoek gegaan naar een tweede hands EB pk250. De zaag is een enorme upgrade tov mijn oude Gamma tafelzaag :).

Ik heb een oud en heel scheef huis waardoor mijn interesse voor houtbewerking is gekomen omdat het me leuk leek om zelf meubelen op maat te maken. Nu doe ik vooral wat kleine projectjes en voor mijn grotere project de op maat gemaakte kast op zolder wilde ik mijn zaagblad beter uitlijnen ik had een verloop van ruim anderhalve millimeter tussen de voorkant en de achterzijde van de zaag.

Na kijken in de handleiding leek me dat niet extreem moeilijk zaag in naar beneden onder de zaagtafel kruipen de schroeven die op de foto's staan een paar slagen los draaien en dan aan de bovenkant de zaag stellen door aan de op de foto staande schroeven te draaien, na wat stellen stond de zaag haaks op de dwarsgeleider. De schroeven onder de tafel weer vast en toen ik het bovenstuk weer in de tafel wilde doen paste deze niet meer het zaagblad was in zijn geheel een klein stukje naar de zijkant van de tafel geschoven. Ik krijg de zaag niet naar de dwarsgeleider toe en met de schroeven kan ik alleen het zaagblad naar me toe stellen (tenminste ik zie niet hoe ik het andersom moet doen). Is er iemand die tips heeft hoe ik mijn zaag weer werkend krijg.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten Wouter
 

Bijlagen

  • PXL_20211107_151417236.jpg
    PXL_20211107_151417236.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 47
  • PXL_20211107_151321448.jpg
    PXL_20211107_151321448.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 43
  • PXL_20211107_151308579.jpg
    PXL_20211107_151308579.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 47
  • PXL_20211107_145557034.jpg
    PXL_20211107_145557034.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 47

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb zelf ook een pk255. En heb hem laatst een keer helemaal schoongemaakt en afgesteld. Op de onderste foto zie je het m6 draadeindje waarmee je de zaag zijdelings kan stellen. Er zit een zelfborgende moer aan de buitenkant, en een moer aan de binnenkant. Deze moer is bij jouw zo te zien helemaal naar binnen gedraaid. Met deze moer kan je het zaagblad de ander kant op schuiven.
Dus eerst zaagblad in de onderste stand zetten, de twee m8 bouten iets losdraaien, zaagblad opschuiven. In dit geval met de binnenste moer. Daarna m8 weer vast en de m6 moeren weer loszetten, anders gaat het draaisysteem klemmen.

Succes, Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

sik206

Nieuw lid
1 apr 2020
3
2
Hoi Ed,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik voel me een enorme noob want het lukt me nog steeds niet. eb.jpg

Ik heb nummer 1 en twee los gemaakt maar er zit geen beweging in het zaagblad. De M8 moeren zitten redelijk los dus dat kan het niet zijn in mijn optiek. Of moet ik aan de moer tegen de behuizing draaien om de het zaagblad te verschuiven (daar is zo goed als niet bij te komen nmlk). Nummer drie is toch alleen voor het spouwmes?

Met vriendelijke groet,

Wouter
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hallo Wouter,

Met de moer tegen de behuizing zit de m6 bout waar de twee instelmoeren opzitten mee in het frame van de zaagmotor vastgeschroefd. Deze moet je gewoon vast laten zitten.
Met moer 2 bedoel je denk ik de moer die een beetje verstopt zit achter de strip van het spouwnes.
Dat is in ieder geval de goede. Moer 3 (boven en beneden) zijn inderdaad voor het spouwmes.
Als je de twee m8 bouten vrij losdraaid kan het zijn dat je bij het stellen van de moeren geen beweging ziet in het zaagblad. als je de bouten dan vastdraaid schuift het blad wel op.
Ik moet erbij zeggen dat dit systeem niet de meest briliante oplossing is, en dat het afstellen een kwestie is van alles meerdere keren bijstellen.
Als je op bovenstaande manier het zaagblad weer vrij krijgt van de inlegplaat zou ik bij een (geringe) afwijking van het zaagblad gewoon de parallelgeleider aanpassen aan de stand van het blad. Je blad en de geleider staan dan wel niet parallel aan de rand van de tafel, maar voor het zagen maakt dit niet uit.
Ik heb het laatst zo gedaan zoals beschreven omdat ik een probleem had met de hoogteverstelling waardoor de hele boel toch los moest. Mijn PK staat op een gesloten kast en heeft een roltafel aangebouwd.
Tussentijds het blad verstellen is daarom geen optie omdat de bouten aan de onderkant bij mij helemaal niet bereikbaar zijn.

Als je de boel weer aan de praat hebt, moet je het volgende eens proberen:
Zet het zaagblad eens vrij laag en meet de afstand tot de geleider.
draai dan de zaag helemaal naar boven en meet nog eens. Of zaag twee stukken hout met de zaag laag en hoog. Sommige PK zagen hebben een kleine zijdelingse verschuiving (bij mij 1mm) tussen de lage en hoge stand. Bij de laatste demontage heb ik hier weer eens naar gekeken, maar ben er niet achter gekomen hoe dit te verhelpen. Een beetje irritant, maar wel werkbaar als je het weet.

Ed
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Even voor de goede orde, je moet niet het blad parallel aan de geleider willen stellen via de ophanging van de zaag!

Het stellen van de motor/zaagunit tov de geleider is echt een beetje de omgekeerde wereld ;) De haaksheid stel je wél via de aanslag/geleider zelf (die bevat mbv de inbusboutjes genoeg stelmogelijkheden). Verder moet er altijd een klein verloop zitten in de geleider tov het blad, zodat je werkstuk niet gaat klemmen (wat wel gebeurd als hij helemaal parallel staat). Maar 1,5 mm is wel heeeul veel (een tiende (minder) oid is ruim voldoende).

De geleider stel je zoals gezegd mbv de boutjes in de aanslag, door het in/uitdraaien van de boutjes kun je de hoek tov het blad instellen.

Je kunt de zaagophanging wel parallel stellen aan de zaagtafel zelf (zodat je T-slots parallel lopen aan je zaagblad). Dit wordt in de handleiding van de 250 niet vermeld, maar wel in die van de 255 (zie Elektra Beckum TopLine PK 255 Operating Instructions Manual (Page 12 of 53) | ManualsLib). Iets wat ik bij mijn oud PK250 nooit gedaan heb, en er dus altijd mee liep te vechten ;) als ik een afkortslede wilde gebruiken.

Zit het tafelblad niet met slobgaten aan het onderstel? Wellicht kan je daar nu nog wat mee winnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

sik206

Nieuw lid
1 apr 2020
3
2
Beide super bedankt voor de reacties en het is gelukt gelukkig. :) :) Ik heb de zaag op zijn plaats gekregen en het afstellen aan de hand van de t-slots gedaan, daarna de geleider gesteld en ben weer een heel gelukkig mens :).
Als je de boel weer aan de praat hebt, moet je het volgende eens proberen:
Zet het zaagblad eens vrij laag en meet de afstand tot de geleider.
draai dan de zaag helemaal naar boven en meet nog eens. Of zaag twee stukken hout met de zaag laag en hoog. Sommige PK zagen hebben een kleine zijdelingse verschuiving (bij mij 1mm) tussen de lage en hoge stand. Bij de laatste demontage heb ik hier weer eens naar gekeken, maar ben er niet achter gekomen hoe dit te verhelpen. Een beetje irritant, maar wel werkbaar als je het weet
Ik heb dit ook geprobeerd en ik heb hier nagenoeg geen verschil kunnen meten, dus hoef hier dan ook geen rekening mee te houden in de toekomst maar ook bedankt voor deze tip.

Groeten
Wouter
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.