Elektra Beckum HC260

Louis London

Nieuw lid
11 sep 2020
8
1
Goedemorgen. Ik ben in het gelukkige bezit gekomen van een Beckum hc260 vlak/vandikte bank. (bouwjaar 1978)
Ik heb geen ervaring met vlak/vandikte banken, dus ik denk, dat ik iets verkeerd doe.
Wanneer ik hout door het onderste deel haal, wordt het niet doorgevoerd.
Dit gebeurt zowel bij hardhout als zachthout(vuren).
De messen zijn overigens zeer scherp.
Zou ik iets met de onderplaat moeten?

Iemand tips?

Alvast bedankt

Groet Louis
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Even het bed insmeren met bijvoorbeeld een waxinelichtje. Gewoon koud eroverheen smeren. Ik denk dat je probleem dan opgelost is.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb dezelfde bank, wel een iets recenter model en gebruik houtglijmiddel van Bison, werkt zeer goed. Maar zonder voert hij ook door, alleen veel stroever. Dus als hij echt niets doet, zou ik toch de rollen nakijken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Deze heb ik ook. De getande rolletjes die voor de doorvoer zorgen moeten in ieder geval schoon zijn. Bij gebruik bouwt wat vuil op tussen de tandjes (bijv. hars). Regelmatig schoonmaken is het devies.
 

Louis London

Nieuw lid
11 sep 2020
8
1
Bison houtglijmiddel gebruikt. Werkt top. loopt wat stroever bij noesten, dus ik denk, dat ik de messen ga slijpen/vervangen.
Dank voor al jullie hulp!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je het bed gaat schuren heb je wel kans dat het daarna zwart gaat afgeven op het hout. Als het bed van aluminium is tenminste. Pas daar wel mee op.
Als de krassen in het bed niet op het hout overslaan, zou ik niet schuren.
 

Louis London

Nieuw lid
11 sep 2020
8
1
Als je het bed gaat schuren heb je wel kans dat het daarna zwart gaat afgeven op het hout. Als het bed van aluminium is tenminste. Pas daar wel mee op.
Als de krassen in het bed niet op het hout overslaan, zou ik niet schuren.