Elektra Beckum HC260

Louis London

Nieuw lid
11 sep 2020
8
1
Goedemorgen. Ik ben in het gelukkige bezit gekomen van een Beckum hc260 vlak/vandikte bank. (bouwjaar 1978)
Ik heb geen ervaring met vlak/vandikte banken, dus ik denk, dat ik iets verkeerd doe.
Wanneer ik hout door het onderste deel haal, wordt het niet doorgevoerd.
Dit gebeurt zowel bij hardhout als zachthout(vuren).
De messen zijn overigens zeer scherp.
Zou ik iets met de onderplaat moeten?

Iemand tips?

Alvast bedankt

Groet Louis
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Even het bed insmeren met bijvoorbeeld een waxinelichtje. Gewoon koud eroverheen smeren. Ik denk dat je probleem dan opgelost is.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb dezelfde bank, wel een iets recenter model en gebruik houtglijmiddel van Bison, werkt zeer goed. Maar zonder voert hij ook door, alleen veel stroever. Dus als hij echt niets doet, zou ik toch de rollen nakijken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Deze heb ik ook. De getande rolletjes die voor de doorvoer zorgen moeten in ieder geval schoon zijn. Bij gebruik bouwt wat vuil op tussen de tandjes (bijv. hars). Regelmatig schoonmaken is het devies.
 

Louis London

Nieuw lid
11 sep 2020
8
1
Bison houtglijmiddel gebruikt. Werkt top. loopt wat stroever bij noesten, dus ik denk, dat ik de messen ga slijpen/vervangen.
Dank voor al jullie hulp!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je het bed gaat schuren heb je wel kans dat het daarna zwart gaat afgeven op het hout. Als het bed van aluminium is tenminste. Pas daar wel mee op.
Als de krassen in het bed niet op het hout overslaan, zou ik niet schuren.
 

Louis London

Nieuw lid
11 sep 2020
8
1
Als je het bed gaat schuren heb je wel kans dat het daarna zwart gaat afgeven op het hout. Als het bed van aluminium is tenminste. Pas daar wel mee op.
Als de krassen in het bed niet op het hout overslaan, zou ik niet schuren.
Dankjewel, dan wacht nog even. Eerst mijn messen doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je het bed gaat schuren heb je wel kans dat het daarna zwart gaat afgeven op het hout. Als het bed van aluminium is tenminste.
daartoe bestaat een kans
bij de huidige hc260 lees ik ' Vandiktetafel van massief, slijtvast grijs gietijzer '
het vlak van een vandikte kan je ook glad krijgen door de machine veel te gebruiken
roest haal je er af door er hout met een ruw oppervlak door te steken
 

Louis London

Nieuw lid
11 sep 2020
8
1
daartoe bestaat een kans
bij de huidige hc260 lees ik ' Vandiktetafel van massief, slijtvast grijs gietijzer '
het vlak van een vandikte kan je ook glad krijgen door de machine veel te gebruiken
roest haal je er af door er hout met een ruw oppervlak door te steken
Ik heb een "oudje" uit 1978. Daar ga ik eerst maar eens even een beetje aan wennen.
 

lejo

Nieuw lid
16 sep 2020
6
4
Hallo, nu we het over een EB 260 vlakvandiktebank hebben heb ik een vraag. De aandrijfriem van de electromotor naar machineaandrijfrol is stuk. Dat is dus een kort riempje en niet de lange aan de achterzijde. Deze riem is nergens te krijgen via metabo o.i.d. Ik heb er eentje bij Conrad gekocht maar de teanden staan anders. Heeft iemand een tip waar ik deze riem kan bestellen? Dan kan ik er weer mee werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.